28 709 läst ·
63 svar
29k läst
63 svar
Nekas att byta friggebod mot Attefall
Jag driver för närvarande en process mot min kommun i en fråga som rör min lagfaret ägda mark, vilken kommunen påstår att den ÄR Parkmark trots att den inte ianspråktagits som sådan genom bildande av en gemensamhetsanläggning vid en anläggningsförrättning genomförd av Lantmäteriet. Kommunen har på många olika sätt rört till det för sig på ett sådant sätt att den omständighet att de utan att ha denna rätt har förelagt oss att vidta vissa åtgärder på vår mark högst troligt kommer att kosta dem en försvarlig slant, vi får se, huvudförhandling i maj nästa år.Claes Sörmland skrev:
Kan du utveckla detta?!
Den allmänna rättsuppfattningen är ju som du skriver att detaljplanerad allmän platsmark lyder under just detaljplanens regelverk även under planens genomförandetid och även om platsen inte genomförts enligt planen. I fallet med kommunalt huvudmannaskap finns ju ett regelverk för genomförandet med markinlösen. Men vad gäller enskilt huvudmannaskap för en detaljplan kan det ju se ut hur som helst med planens genomförandet. Det går ju inte ens att bedöma om t ex detaljplanerad park är genomförd eller inte.
Låter som ett intressant fall. Då förstår jag det som att det är en detaljplan med enskilt huvudmannaskap. I de situationerna så ska ju detaljplanen ses som ett smörgårdsbord som står till förfogande för fastighetsägaren eller de som kan vara berörda av en GA.Ulf Haagerup skrev:
Jag driver för närvarande en process mot min kommun i en fråga som rör min lagfaret ägda mark, vilken kommunen påstår att den ÄR Parkmark trots att den inte ianspråktagits som sådan genom bildande av en gemensamhetsanläggning vid en anläggningsförrättning genomförd av Lantmäteriet. Kommunen har på många olika sätt rört till det för sig på ett sådant sätt att den omständighet att de utan att ha denna rätt har förelagt oss att vidta vissa åtgärder på vår mark högst troligt kommer att kosta dem en försvarlig slant, vi får se, huvudförhandling i maj nästa år.
D v s säga du får anlägga en park om du vill och du eller kommunen kan ta initiativ till en förrättning där en gemensamhetsanläggning för parken bildas och de ingående fastigheterna får stå för utförande och drift av parken framgent.
För att återknyta till tråden så finns det ett krav på grannes medgivande om attefallshuset/friggeboden ska placeras närmare än 4,5 m från gräns. Det luriga är att "gräns" inte en definierad i lagen och gäller således inte vara fastighetsgräns. Oklart om det gäller plangränser, t ex gräns till detaljplanerad allmän platsmark som t ex park, gata eller naturområde?
Är den mark (som påstås vara Parkmark) vars "gräns" man inte får bygga närmare än 4,5 meter inte detalj- eller Byggnadsplanerad (samma sak), så kan den överhuvudtaget inte vara Park. Såvitt jag förstått det så uppstår Parkmark genom att den aktuella marken först planeras som sådan, därefter genomförs planen, dvs en gemensamhetsanläggning bildas genom genomförande av en anläggningsförrättning. Lantmäteriet kan ge Dig all information om hur det ligger till bara Du för dem uppger vilken fastighet (dess fastighetsbeteckning) det rör sig om. Är inte planen genomförd så är det inte Parkmark.Claes Sörmland skrev:
Låter som ett intressant fall. Då förstår jag det som att det är en detaljplan med enskilt huvudmannaskap. I de situationerna så ska ju detaljplanen ses som ett smörgårdsbord som står till förfogande för fastighetsägaren eller de som kan vara berörda av en GA.
D v s säga du får anlägga en park om du vill och du eller kommunen kan ta initiativ till en förrättning där en gemensamhetsanläggning för parken bildas och de ingående fastigheterna får stå för utförande och drift av parken framgent.
För att återknyta till tråden så finns det ett krav på grannes medgivande om attefallshuset/friggeboden ska placeras närmare än 4,5 m från gräns. Det luriga är att "gräns" inte en definierad i lagen och gäller således inte vara fastighetsgräns. Oklart om det gäller plangränser, t ex gräns till detaljplanerad allmän platsmark som t ex park, gata eller naturområde?
Jag förstår nog faktiskt inte hur du menar och hur det skulle vara applicerbart i TS fall? Vad menar du med att det inte är parkmark om planen inte är genomförd?Ulf Haagerup skrev:
Är den mark (som påstås vara Parkmark) vars "gräns" man inte får bygga närmare än 4,5 meter inte detalj- eller Byggnadsplanerad (samma sak), så kan den överhuvudtaget inte vara Park. Såvitt jag förstått det så uppstår Parkmark genom att den aktuella marken först planeras som sådan, därefter genomförs planen, dvs en gemensamhetsanläggning bildas genom genomförande av en anläggningsförrättning. Lantmäteriet kan ge Dig all information om hur det ligger till bara Du för dem uppger vilken fastighet (dess fastighetsbeteckning) det rör sig om. Är inte planen genomförd så är det inte Parkmark.
Du får gärna ange källor som rör det du skriver, detta är resonemang jag inte känner ingen.
Klicka här för att svara