31 164 läst ·
125 svar
31k läst
125 svar
Nekad lån för husbygge kostnad 2.4 miljoner
H hempularen skrev:Här kan en anledning finnas. Om banken ser/vet att de har försökr sälja tomterna en löngre tid. Du blir den första/enda? som nappar.
Jag vill minnas från din tidigare tråd att en mäklare hävdar att det nybyggda huset kommer att vara värt produktionskotnaden.
Här är ett problem med alla nybyggen. Du tecknar dig idag för ett bygge, som kommer att levereras färdigbyggt om 1 år, ofta nörmare två år. Som marknaden ser ut idag, så är sannolikheten för en allmän prisnedgång under den tiden skapligt stor, men det kan givetvis gå uppåt också.
Det innebär att den dag du skall placera bolånet när huset är färdigt, det är den dagen det måste vara värt 2,5 milj.
Vad händer om huset då bara värderas till 2 milj? Då måste du lägga in 800 000 kontant.
Detta är ett problem vid all nyproduktion. Ingen vet om du som beställare har råd med huset när det är färdigt.
Här låter det dessutom som banken har lite onda aningar om värderingen av läget. Om ingen vill köpa tomterna som varit ute en löngre tid, så är det en indikation om att det tänkta värdet är tveksamt. Om ingen vill köpa och bygga där idag, varför skulle någon vilja köpa ett färdigt hus där om två år?
Det finns även ekonomiskt/praktiska problem med svårstartade exploateringar. Om intresset för området är svagt, så kan det innebära att den infrastruktur som ingår i exploateringen blir försenad eller aldrig kommer till stånd. Det är ex. inte ovanligt att det planerade avlopssystemet till nyproduktionsområden blir försenat, finns där då bara en enda tomt byggd, så kanske ingen är överdrivet pigg på att gräva ned avloppsrör för 10 milj. Det finns områden där man tvingats stoppa påbörjade byggen eftersom kommunen plötsligt bestämt sig för att senarelägga avloppsutbyggnad med typ 5 år (fullt så illa är dock ovanligt).
Kombinationen av bankens inställning, och det faktum att tomterna är svårsålda (om det är sant) skulle få mig att dra åt mig öronen.
Tusen tack för din förklaring , det är väl egentlig en det jag kände igår efter samtalet och det är nog därför jag tvekar även om jag får positivt ifrån den andra banken i nuläget
Hon sa faktiskt så här ”vi säger nej i nuläget men det betyder inte ett nej i framtiden” så du är nog något på spåret härD Daaaaaniel skrev:
Vi har de 250 som vi själva sparat, sedan ska min mamma föra över 300 men då om banken hade gett positivt besked. Då hade vi haft 550I icho skrev:Den väsentliga frågan är väl - Hur mycket tänkte ni lägga i handpenning?
Förstår att banken är tveksam om ni ”bara” har 10% handpenning och lovar att mamma ska betala resterande.
jag är rätt säker på att ni har ett helt annat läge om din mamma betalar ut de där utlovade pengarna så ni kan visa banken att ni har dom istället för att ta en enorm risk med bara erat ord som säkerhet. Ta sedan med er att ni bör ha utrymme för minst 10% i oförutsedda kostnader.
Sedan skulle vi sagt upp vår lgh och bott i min mammas hus under byggtiden och råsparat
Hur gamla är ni? Hade jag jobbat på banken skulle jag också reagerat negativt om någon tjatade om "mammas" pengar. Se till att hon för över pengarna eller släpp snuttefilten!M Majken84 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Varför angav du inte att du har 300 i annat sparande?M Majken84 skrev:
Det är aldrig bra att uppge att ni skall förlita er på andra. Då blir banker skeptiska.
Sett till alla trådar du skapat som rör ungefär samma sak så undrar jag, hur bra koll har ni själva egentligen?
Intrycket jag får är att ni inte verkar ha särskilt bra koll alls.
Får banken samma intryck så är jag inte förvånad över deras hantering av ert ärende. Samt sluta babbla om dina föräldrars pengar. Det är som någon annan skrivit inget värt innan de väl sitter på ert konto. Ponera att något händer din mor eller far innan de har hunnit betala ut pengar i samband med att det sista ska göras klart. Då finns inte pengarna och allt skiter sig. Tycker du det är konstigt då att banken ser det som en risk att ni inte sitter på de pengarna?
Intrycket jag får är att ni inte verkar ha särskilt bra koll alls.
Får banken samma intryck så är jag inte förvånad över deras hantering av ert ärende. Samt sluta babbla om dina föräldrars pengar. Det är som någon annan skrivit inget värt innan de väl sitter på ert konto. Ponera att något händer din mor eller far innan de har hunnit betala ut pengar i samband med att det sista ska göras klart. Då finns inte pengarna och allt skiter sig. Tycker du det är konstigt då att banken ser det som en risk att ni inte sitter på de pengarna?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är väl iofs. inga problem att blanda in pengar från förälder eller annan släkting, i tidiga diskussioner, och inget ovanligt att även ett lånelöfte är villkorat med att XX kronor skall vara kontantinsats. Hur den summan kommer in tror jag inte banken lägger så stor vikt vid, så länge du inte kommer in med en säck kontanter. Eller ökar din belåning (även det kan villkoras i lånelöftet). Men banken vill givetvis veta hur man tänker ordna kontantinsatsen. Om man ex. tänker spara ihop 350 000 på 3 månader, så kanske de ställer sig lite tvekande.
Det banken däremot INTE vill ta hänsyn till, är resonemang i stil med "jag vet att den här kalkylen är tight, men pappa kommer att hjälpa oss om det uppstår någon oväntad kostnad". Man måste ha en månadsbudget som går ihop, utan regelbundna bidrag från föräldrar. Sedan är det givetvis väldigt skönt för någon att veta att hjälp finns att få från förälder den där månaden när man blev arbetslös och fick en tandläkarräkning på 20 000, och värmepannan lade av, och frysen pajade samma vecka.
Det banken däremot INTE vill ta hänsyn till, är resonemang i stil med "jag vet att den här kalkylen är tight, men pappa kommer att hjälpa oss om det uppstår någon oväntad kostnad". Man måste ha en månadsbudget som går ihop, utan regelbundna bidrag från föräldrar. Sedan är det givetvis väldigt skönt för någon att veta att hjälp finns att få från förälder den där månaden när man blev arbetslös och fick en tandläkarräkning på 20 000, och värmepannan lade av, och frysen pajade samma vecka.
Precist4bb3 skrev:
Varför all denna panik nu. Ni verkar springa in i det här med hus bara för ni bestämt er.
Lugna ner er. Läs på.
Kan föräldrarna gå in med 300.000 så har ni ju 550.000 att lägga in i ett befintligt hus. Då ni vet vad ni får.
Skulle mycket hellre vänta på det än ta en så stor risk som ni tar med att gå in i ett husbygge med låg kunskapsnivå och en ekonomi som kommer ligga med små marginaler.
Det är inte helt lätt att bedöma det hela utifrån en enda bank, vem som sagt vad, hur kalkyler ser ut, osv.
Det här med mammas pengar och allt vad det är kanske har betydelse i bankens bedömning. Oklart.
Men jag har aldrig stött på den typen av argumentation från en bank.
Jag har fått lånelöfte, och lån, utan att ha haft en krona på aktuell bank, men löftet har ju getts med premisser att X procent ska finnas kontant vid kontraktskrivning, etc.
Hur pengarna har kommit mig tillhanda har varit ointressant.
Gå till en annan bank, eller tre, och få deras bedömning.
Det är olika och dessutom blir det en subjektiv personlig bedömning när man blandar in mammor, eget ansvar etc. En annan bank tänker i termer om pengar och procent, sannolikt.
Du får vara lite smidig och ge dem det förtroende de kräver och förväntar sig.
Inte blanda in mor din.. Det är Du som ska låna pengar. Inte din mamma.
Ställs frågan om var pengarna finns räcker det ju att säga att de finns på en annan bank. Inte vem som äger kontot.
Detta skrivet utan att lägga någon bedömning i om aktuell tomt/hus kräver en större riskbedömning, osv, för att tomten varit till salu i 12 år eller liknande. Men då bör banken framföra det kan jag tycka.
Det här med mammas pengar och allt vad det är kanske har betydelse i bankens bedömning. Oklart.
Men jag har aldrig stött på den typen av argumentation från en bank.
Jag har fått lånelöfte, och lån, utan att ha haft en krona på aktuell bank, men löftet har ju getts med premisser att X procent ska finnas kontant vid kontraktskrivning, etc.
Hur pengarna har kommit mig tillhanda har varit ointressant.
Gå till en annan bank, eller tre, och få deras bedömning.
Det är olika och dessutom blir det en subjektiv personlig bedömning när man blandar in mammor, eget ansvar etc. En annan bank tänker i termer om pengar och procent, sannolikt.
Du får vara lite smidig och ge dem det förtroende de kräver och förväntar sig.
Inte blanda in mor din.. Det är Du som ska låna pengar. Inte din mamma.
Ställs frågan om var pengarna finns räcker det ju att säga att de finns på en annan bank. Inte vem som äger kontot.
Detta skrivet utan att lägga någon bedömning i om aktuell tomt/hus kräver en större riskbedömning, osv, för att tomten varit till salu i 12 år eller liknande. Men då bör banken framföra det kan jag tycka.
Inget svar på frågan men jag funderar på detta med ”mjuka parametrar”, är det verkligen så idag? Jag vet att när mina föräldrar byggde för 45 år sedan så blev dom nekade lån i sin bank. Sedan pratade dom med en god vän med eget företag med 50 anställda som var kund i samma bank, samma kontor, som sa ”bestäm ett nytt möte och hälsa att om dom vill ha kvar mig som kund fortsättningsvis så hjälper dom er”. Dom gjorde så och då blev banken plötsligt väldigt smörig och det var inga som hellst problem.
När jag själv gjorde husaffär för 20 år sedan så skötte jag ALLT via nätet. Jag menar, banken säger ju X% i belåningsgrad, inkomstkrav för att klara X% ränta osv.
Så ni som köper hus idag, ”pratar” man med banken öht.? Jag trodde det var förlegat sedan 20 år. Eller det kanske beror på bostadsort? Mindre orter så blir det kanske mera ”men du gick ju i samma klass som min kusin, kan vi inte få låna en 100-ing till?” Lite ironi kanske, men jag är nyfiken på hur det fungerar.
När jag själv gjorde husaffär för 20 år sedan så skötte jag ALLT via nätet. Jag menar, banken säger ju X% i belåningsgrad, inkomstkrav för att klara X% ränta osv.
Så ni som köper hus idag, ”pratar” man med banken öht.? Jag trodde det var förlegat sedan 20 år. Eller det kanske beror på bostadsort? Mindre orter så blir det kanske mera ”men du gick ju i samma klass som min kusin, kan vi inte få låna en 100-ing till?” Lite ironi kanske, men jag är nyfiken på hur det fungerar.
Generellt är det väl bara när det är på gränsen som man faktiskt behöver träffa någon. Brukar räcka med telefonmöte annars.M Markarbetaren skrev:Inget svar på frågan men jag funderar på detta med ”mjuka parametrar”, är det verkligen så idag? Jag vet att när mina föräldrar byggde för 45 år sedan så blev dom nekade lån i sin bank. Sedan pratade dom med en god vän med eget företag med 50 anställda som var kund i samma bank, samma kontor, som sa ”bestäm ett nytt möte och hälsa att om dom vill ha kvar mig som kund fortsättningsvis så hjälper dom er”. Dom gjorde så och då blev banken plötsligt väldigt smörig och det var inga som hellst problem.