Ett fiberföretag vill dra fiber över min fastighet på ett i mitt tycke korkat och onödigt sätt. De har inte motiverat varför de inte vill dra kortaste vägen utan ta en omväg över min fastighet och jag har svårt att se att markförhållandena skulle motivera förslaget.

Om jag vägrar skriva på och beslut i slutändan ändå tas av lantmäteriet, hur lång tid kan det tänkas ta? Engagerar sig lantmäteriet i själva frågan om vilken sträckning som är lämpligast?

Claes Sörmland
Jag kan inte handläggningstiden för ledningsrättsförrättningar men med tanke på Lantmäteriet men minst 6-12 månader om allt går väl. Om du som fastighetsägare har mycket synpunkter så drar det ut på tiden.

Lantmäteriet har en utredningsskyldighet. Du har visst skydd mot ingreppet i t ex 6 §:

"Ledningsrätt får ej upplåtas, om ändamålet lämpligen bör tillgodoses på annat sätt eller olägenheterna av upplåtelsen från allmän eller enskild synpunkt överväger de fördelar som kan vinnas genom den."

Här kan man tänka sig att en alternativ dragning är det lämpliga sättet att tillgodose ändamålet.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.