61 674 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Exklusive kostnad av kapital?F fsn skrev:Det är väl upp till var och en om man räknar hem det. Men det som är helt säkert är att det är medelförsäljningspris, och inte lägsta notering som avgör på vilket sätt man räknar hem det. Veckodagarna denna veckan har det i princip varit över 100 öre, då var det pinsamt tyst bland de som inga solceller har men som brukar vara snabba att bestämma att det inte går att räkna hem. Och jag säger det igen då…. Mitt medelförsäljningpris i år är fortfarande ca 15 öre högre än 2021 och då hade jag +17500kr och 16% avkastning så svaret är än så länge att det absolut lönar sig.
Det vet du inte förrän du fått tillbaka investeringen. Hittills har dina solceller endast varit en kostnad, och det kommer de att vara länge till enligt dig själv.F fsn skrev:Det är väl upp till var och en om man räknar hem det. Men det som är helt säkert är att det är medelförsäljningspris, och inte lägsta notering som avgör på vilket sätt man räknar hem det. Veckodagarna denna veckan har det i princip varit över 100 öre, då var det pinsamt tyst bland de som inga solceller har men som brukar vara snabba att bestämma att det inte går att räkna hem. Och jag säger det igen då…. Mitt medelförsäljningpris i år är fortfarande ca 15 öre högre än 2021 och då hade jag +17500kr och 16% avkastning så svaret är än så länge att det absolut lönar sig.
Sedan kan du ju kolla vad elpriserna var i vintras, de var flera ggr högre än vad de är nu. Regeringen har flaggat för att det kan bli liknande igen och att något elstöd inte kommer.
Oj, det måste ha varit en riktig ”kobojsar-fylla”, det finns senare inlägg du har möjlighet att kommentera, men det var kanske inte så roligt efter att du totalt tappat fejset så då känner du att man helt enkelt bara kan börja om? Du är medveten om att det man skriver här står där för evigt, oavsett hur korkat det är?Nissens skrev:
Det vet du inte förrän du fått tillbaka investeringen. Hittills har dina solceller endast varit en kostnad, och det kommer de att vara länge till enligt dig själv.
Sedan kan du ju kolla vad elpriserna var i vintras, de var flera ggr högre än vad de är nu. Regeringen har flaggat för att det kan bli liknande igen och att något elstöd inte kommer.
Vad är det jag inte vet?
och när ”enligt mig” sa jag att mina solceller är en kostnad ”länge till”. Vad jag kommer ihåg så har jag skrivit att jag har investeringen hemma under 2024. Vänligen inkom men bevis där jag säger nåt annat.
Angående att elpriserna var flera gånger högre i vintras, kan du vänligen definiera ”flera” så vi är överens om vad det är? I min värld så är det minst 3 ggr för annars kan man kalla det dubbelt, där imellan får väl ses som en gråzon med fördel dubbel som jag ser det.
SE3 NOVEMBER 22 130,8
SE3 DECEMBER 22 269,0
SE3 JANUARI 23 92,6
SE3 FEBRUARI 23 82,5
ger ett genomsnitt på 143,7
SE3 APRIL 23 68,7
SE3 MAJ 23. 39,0
SE3 JUNI 23. 53,1
ger ett genomsnitt på 53,6.
Anser du att det uppfyller kravet vi kan ställa på ”flera ggr högre”? det är 2,69 ggr och belastas hårt av en onormal vårflod i Maj. Vi kan ju lägga till Juli och Augusti och och och se hur det ser ut då Och vill man vara helt korrekt så kanske man skall ta ett henomsnitt på Mars-September och halva oktober och sista veckan i februari för då producerar solcellerna. Eller så tar man bara ett genomsnittligt försäljningspris på såld el för året. 2022: 177,9 öre och 2021: 63,0 öre.
Vad jag inte förstår är vad det har med det jag skrev att göra öht, det är väl självklart att alla förstår att elpriset är högre på vintern men det är inget som öht påverkar din kalkyl på solcellerna, vare sig uppåt eller neråt. Det enda som spelar någon roll är vad priset är när du producerar.
Du har ju efterfrågat lite siffror, i Augusti 22 var medelpriset i SE3 223 öre. Mitt genomsnittliga försäljningspris var 341 öre och 6421kr, samtidigt var mitt genomsnittliga inköpspris 77,3 öre
Du skall också ha med dig att Oktober och Februari inte på något sätt är obetydliga månader, jag producerar nästan 500kWh i Oktober och upp till drygt 300kWh i Februari.
Nu kan man sällan välja att inte köpa eller köpa vissa dagar så ett månadsmedel känns något mer realistisk att räkna med. Men visst, högsta dagsnotering i Augusti 22 var 517öre, högsta i December 22 var 483 öre. Vill du titta på timmar så får du göra det själv.pacman42 skrev:
Förstår fortfarande inte syftet då priset vintertid inte har nån påverkan öht på payback på solcellerna.
Problemet är att det solcellerna producerar får man mycket mindre betalt för än den elen man själv köper på vintern. 1000 kWh såld el kanske man kan köpa typ 300 kWh el för på vintern när man själv måste köpa. Därför är det nog klokt att få ner sitt elbehov i första hand. 😊F fsn skrev:Nu kan man sällan välja att inte köpa eller köpa vissa dagar så ett månadsmedel känns något mer realistisk att räkna med. Men visst, högsta dagsnotering i Augusti 22 var 517öre, högsta i December 22 var 483 öre. Vill du titta på timmar så får du göra det själv.
Förstår fortfarande inte syftet då priset vintertid inte har nån påverkan öht på payback på solcellerna.
Det är intressant att du numera väljer att svara på mina svar till andra personer än att svara på mina svar till dig. Känner du att di inte riktigt räcker till?Nissens skrev:
Och till frågan… nej, det är inget problem alls, det enda intressanta är vad solcellerna drar in, den affären skall räknas hem, oavsett vilket. och det gör man genom att sälja el, vad elen kostar på vintern är egalt, det får man betala oavsett om man har solceller eller inte. Sen om man har ett begränsat investeringsutrymme så får man avgöra var pengarna gör mest nytta. Har man tvåglasfönster, 12 cm isolering och direktverkande el så är det väl ytterst tveksamt att lägga sina sista pengar på solceller.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
14 december 2022 kl 17.00-18.00 betalade jag till Tibber spot 815 öre och dagsmedel på 628 öre. Plus då en krona till Ellevio för nätet. Idag betalar jag negativt elpris plus en krona till Ellevio så det är ett förhållande på 7 ungefär. Detta är extremt men det är baserat på siffror jag just kollade i appen.F fsn skrev:Nu kan man sällan välja att inte köpa eller köpa vissa dagar så ett månadsmedel känns något mer realistisk att räkna med. Men visst, högsta dagsnotering i Augusti 22 var 517öre, högsta i December 22 var 483 öre. Vill du titta på timmar så får du göra det själv.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Helt rätt, det beror på vad som levererar mest per investerad krona. Själv har jag villa på 180 kvm från 1974 med nytta tak, nya fönster förutom några små högt placerade i källaren och ny fasad med 70mm extra isolering. Troligen borde jag sökte det där nya bidraget och lägga 30k material för att isolera vinden bättre och stoppa in en avfuktare, det skulle nog göra mycket. Sedan använda resterande 30 tusen till att byta mina tio år gamla LLVP till nya starkare. Sedan tror jag faktiskt av värmepumparna på fullt fräs parat med direkt elradiatorer under fönstren för att motverka kallras skulle ge rimlig driftsekonomi. Att konvertera till vattenburet med bergvärme går inte att räkna hem,ej heller solceller finansierad med blancokredit.F fsn skrev:Det är intressant att du numera väljer att svara på mina svar till andra personer än att svara på mina svar till dig. Känner du att di inte riktigt räcker till?
Och till frågan… nej, det är inget problem alls, det enda intressanta är vad solcellerna drar in, den affären skall räknas hem, oavsett vilket. och det gör man genom att sälja el, vad elen kostar på vintern är egalt, det får man betala oavsett om man har solceller eller inte. Sen om man har ett begränsat investeringsutrymme så får man avgöra var pengarna gör mest nytta. Har man tvåglasfönster, 12 cm isolering och direktverkande el så är det väl ytterst tveksamt att lägga sina sista pengar på solceller.
Vi får se vad den kommande vintern säger. Blir det total samhällsklass i Europa med blackouter 50% av tiden i Sverige medans tyskarna som stulit vår el badar utomhus i den elvärmda poolen och skrattar med en fet cigarr i munnen eller håller sig elpriserna på 3-4 kronor som värst under december till februari? Just detta är en kritisk faktor, klarar sig elpriserna runt 3-4 kronor så tror jag de flesta i äldre villor drar en lättnadens suck. Inte trevligt men överlevnadsbart.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
En krona till Ellevio, hur dyra är inte de? Mitt elbolag får knappt 72 öre av mig och det inkluderar energiskatten på 49 öre och momsen. Mitt energibolag är dyrare än de i grannkommunerna.A Anders_Nilsson skrev:14 december 2022 kl 17.00-18.00 betalade jag till Tibber spot 815 öre och dagsmedel på 628 öre. Plus då en krona till Ellevio för nätet. Idag betalar jag negativt elpris plus en krona till Ellevio så det är ett förhållande på 7 ungefär. Detta är extremt men det är baserat på siffror jag just kollade i appen.
Edit: jag kommer ihåg det dygnet. Jag sparade mycket pengar på att nästan all el användes under natten till ca 3kr+moms...
Skiljer om man har 16, 20 eller 25amp abonnemang. Finns även nått på eon som heter över/under 8000kWh/årpacman42 skrev:
En krona till Ellevio, hur dyra är inte de? Mitt elbolag får knappt 72 öre av mig och det inkluderar energiskatten på 49 öre och momsen. Mitt energibolag är dyrare än de i grannkommunerna.
Edit: jag kommer ihåg det dygnet. Jag sparade mycket pengar på att nästan all el användes under natten till ca 3kr+moms...
Fullständigt ointressant vad du betalar då det är en helt annan fråga. Dagsmedel var 483,7 öre 14 Dec -22. Timpriset 17-18 var 643,2 öreA Anders_Nilsson skrev:14 december 2022 kl 17.00-18.00 betalade jag till Tibber spot 815 öre och dagsmedel på 628 öre. Plus då en krona till Ellevio för nätet. Idag betalar jag negativt elpris plus en krona till Ellevio så det är ett förhållande på 7 ungefär. Detta är extremt men det är baserat på siffror jag just kollade i appen.
Du kan ju börja med att räkna bort momsen, sen är det lite avgifter och handelsrelaterade kostnader. Men största anledningen till att du betalar över dygnsmedel är för att du bränner den mesta elen de timmar då den är dyrast.
Redigerat:
Tyskarna stängde ner offentliga badhus, toksänkte temperaturen i offentliga byggnader och slog av belysning på vägar och torg förra vintern. Är man korkad så får man lida….A Anders_Nilsson skrev:Helt rätt, det beror på vad som levererar mest per investerad krona. Själv har jag villa på 180 kvm från 1974 med nytta tak, nya fönster förutom några små högt placerade i källaren och ny fasad med 70mm extra isolering. Troligen borde jag sökte det där nya bidraget och lägga 30k material för att isolera vinden bättre och stoppa in en avfuktare, det skulle nog göra mycket. Sedan använda resterande 30 tusen till att byta mina tio år gamla LLVP till nya starkare. Sedan tror jag faktiskt av värmepumparna på fullt fräs parat med direkt elradiatorer under fönstren för att motverka kallras skulle ge rimlig driftsekonomi. Att konvertera till vattenburet med bergvärme går inte att räkna hem,ej heller solceller finansierad med blancokredit.
Vi får se vad den kommande vintern säger. Blir det total samhällsklass i Europa med blackouter 50% av tiden i Sverige medans tyskarna som stulit vår el badar utomhus i den elvärmda poolen och skrattar med en fet cigarr i munnen eller håller sig elpriserna på 3-4 kronor som värst under december till februari? Just detta är en kritisk faktor, klarar sig elpriserna runt 3-4 kronor så tror jag de flesta i äldre villor drar en lättnadens suck. Inte trevligt men överlevnadsbart.
Det kommer att bli högre priser i Augusti och September men (absolut inte i närheten av 2022), då skall det konsumeras minimalt med gas så förråden är helt fyllda när det blir kallt. Det kommer att bli snällare vinterpriser generellt, sett över en månad i år än 2022.
Detta vet du absolut ingenting om.F fsn skrev:
Skicka gärna en länk till något som styrker saker du ständigt påstår.
Väntar fortfarande på vilken bank du hittat som idag ger en ränta på 3,3%.