61 675 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Nä, lyssna på Nissens! Du kan aldrig, aldrig, tjäna något på solceller!F fsn skrev:
Det bara kostar pengar och du förlorar varje dag för att du inte understödjer vapenindustrin istället!
Nä, mer vapen och olja så blir det mycket bättre för oss alla!
Jag tror det är nån form av försvar, den enda han försöker övertyga är sig själv och att jag hade helt rätt i inlägg #256, troligtvis det enda inlägget i tråden som @Nissens inte har kommenterat, man undrar ju varför?anders07 skrev:
Nu håller ju sig Nissens bara till fakta och gissar inteF fsn skrev:
Dvs alla som inte tycker som han gissar och han vet bäst.
Både du och jag och alla andra som det går bra för med solceller vi har fel för vi kan inte räkna
Blir lite som Tage Danielsson och kärnkrafts olyckan.
Att det finns dom som har solceller som det går bra för är ju så osannolikt att det inte har inträffat
Efter att lagt in minna siffror i https://www.energimyndigheten.se/fornybart/solelportalen/vad-kostar-det/solelkalkyl/ efter frågat om kalkyl.F fsn skrev:
Fick detta svaret "Nä, men solen är knappt uppe på vintern, det lär ingen kalkyl i världen ändra på…"
Så kvittar vad man säger är det dåligt, haha.
Dock måste jag punktera att tror inte att solceller lönar sig för alla speciellt med olika elområden och om man har för hög installationskostnad.
Exakt! Så solceller är en bra investering. Du glömmer ju att räkna in husets värdeökning. Så som jag säger: Jag ligger inte ute med några pengar.Nissens skrev:
Nja, ligger ute med pengar är ju det du gör. Du har redan betalt för solcellerna för att minska utgifterna i framtiden, det är i princip definitionen av att ligga ute med pengar.Anna_H skrev:
Så definierar inte jag det uttrycket. Vårt syfte med denna typ av husinvesteringar är att sänka de månatliga utgifterna och höja husvärdet. Det första för att kunna bo kvar när jag blir pensionär och änka, det andra för att ha råd att flytta till valfri lägenhet när jag inte orkar ha huset längre.pacman42 skrev:
Fast det är ju faktiskt pengar som du ”ligger ute med”, pengar du har betalat som du sen har avkastning på i form av reducerade elkostnader.Anna_H skrev:
Detta är typiskt för många som plöjt ned stora pengar i solceller, de vill inte kännas vid att de ligger ute med pengar, då behöver man inte heller fundera på hur lång tid det tar att få tillbaka dem. 😊Anna_H skrev:
Det är ärligare att säga att man lagt ner pengarna i solcellerna av någon annan anledning än de ekonomiska. Ungefär som när man köper en bil, det är i stort sett alltid en dålig affär rent ekonomiskt - men man tycker det är värt pengarna.
Nja, har du pengarna på banken så "ligger du inte ute" med nåt då du med 1 minuts varsel kan använda dom till nåt, du har pengarna i handen hela tiden.Anna_H skrev:
Har du dom i aktier så är dom lite mer låsta, du kan få tillgång till dom med en eller ett par dagars varsel men det är med en kalkylerad risk att du i sådana fall får sälja med en eventuell förlust.
Med solcellerna är pengarna faktiskt investerade i en form av en fast monterad pryl, att omsätta hela investeringen i pengar igen är drygt och troligtvis garanterat en trist affär rent ekonomiskt. Det är en invetering som man får se som permanent låsta och räkna hem på avkastningen i utbetalningar för såld el och besparingar på sin elräkning.
Att läsa dina inlägg är rätt jämförbart med Lavrovs kommunikation, total förnekelse..... Du kan väl svara på #302 och #256 eller var det inget roligt?Nissens skrev:
Detta är typiskt för många som plöjt ned stora pengar i solceller, de vill inte kännas vid att de ligger ute med pengar, då behöver man inte heller fundera på hur lång tid det tar att få tillbaka dem. 😊
Det är ärligare att säga att man lagt ner pengarna i solcellerna av någon annan anledning än de ekonomiska. Ungefär som när man köper en bil, det är i stort sett alltid en dålig affär rent ekonomiskt - men man tycker det är värt pengarna.
Förstår hur du tänker men menar du att man ligger ute med pengar när man investerar i en bergvärmepump, tillläggsisolerar eller byter till tre-glas fönster och att man man måste vänta till energibesparingen har "betalat tillbaka" pengarna man ligger ute med?Nissens skrev:
Detta är typiskt för många som plöjt ned stora pengar i solceller, de vill inte kännas vid att de ligger ute med pengar, då behöver man inte heller fundera på hur lång tid det tar att få tillbaka dem. 😊
Rent krasst är det faktiskt just så. Du installerar enbart i ett syfte, spara pengar. Du sparar inga pengar förens du fått tillbaka summan via dina åtgärder.U uplj skrev:
Hur lång tid tar det att få tillbaka det investerade beloppet om man sparar undan beloppet man tjänar på investeringen varje månad på en bankkonto?
Vad har man för avkastning på sitt kapital eller vad är räntan om man lånar?
1% kalkylränta i länken ovan är väl lite missvisande?
Vad har man för avkastning på sitt kapital eller vad är räntan om man lånar?
1% kalkylränta i länken ovan är väl lite missvisande?