T t3o skrev:
Men om man lånar till sin investering så ligger man ju inte ute med några pengar eftersom det är pengar du inte har, och om investeringen ger en avkastning varje månad som täcker avskrivning plus ränta så tjänar man ju allt som kommer över det. Och då skattefritt plus att man får tillbaka del av ränteutgifter
Japp, cash är inte alltid king.

F
U uplj skrev:
Låter märkligt. Jag har haft solceller i 8 månader och har hittils tjänat "tillbaka" 8,5% av investeringen. Eftersom jag har "bra" solmånader kvar borde jag landa på 12-14% efter 12 månader. Du behöver nog visa på "

" och hur din kalkyl ser ut för detta.
Det beror mycket på elpriset i Augusti-September och om det blir höga dagspriser och billiga nätter skulle jag säga. Fick precis in aviseringen från elhandelsbolaget för Juni och har nu strax över 10% för året. Så här långt är det bättre betalt än 2021 var vid samma period men elpriset skenade iväg en hel del i Juli, Augusti och September 2021 och då slutade jag på 16%.

• Gilla
t3o och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det beror mycket på elpriset i Augusti-September och om det blir höga dagspriser och billiga nätter skulle jag säga. Fick precis in aviseringen från elhandelsbolaget för Juni och har nu strax över 10% för året. Så här långt är det bättre betalt än 2021 var vid samma period men elpriset skenade iväg en hel del i Juli, Augusti och September 2021 och då slutade jag på 16%.
Helt rätt, mycket "beror på" men min jämförelse var mot @Nissens absoluta krav att man var tvungen att möta 10% avkastning (börsen) annars ska man inte göra en investering.

F fsn skrev:
Och då hade vi ändå minuspriser många dagar i maj. Jag är då inte orolig för min investering och jag har 18% på 15 månader

• Gilla
uplj
  • Laddar…
U uplj skrev:
Helt rätt, mycket "beror på" men min jämförelse var mot @Nissens absoluta krav att man var tvungen att möta 10% avkastning (börsen) annars ska man inte göra en investering.
Hans 10% är i verkligheten 7% efter skatt. Vi skattar inget, än så länge. Kommer säkert i framtiden men hoppas det dröjer 5 år så anläggningen har blivit avskriven.

• Gilla
uplj
  • Laddar…
F
U uplj skrev:
Nöj dig med att ta en titt på gubbens avatar och dra dina egna slutsatser....

• Haha
uplj
  • Laddar…
F
T t3o skrev:
Och då hade vi ändå minuspriser många dagar i maj. Jag är då inte orolig för min investering och jag har 18% på 15 månader
Nej, det finns inget att direkt oroa sig över där. För det första så finns det absolut ingenting som tyder på att elpriserna plötsligt blir noll och inget. Däremot så kommer dom att fladdra en hel del pga vindkraft och för det andra så är det helt utanför ens egen circle of influence så att oroa sig i det läget är bara kontraproduktivt. Men man får ändå vara imponerad av Nissens och andra "nissar" här som inte har solceller, inte har ambition att installera några men som ändå verkar oroa sig så pass att det räcker för alla.

• Gilla
t3o och 1 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Låter märkligt. Jag har haft solceller i 8 månader och har hittils tjänat "tillbaka" 8,5% av investeringen. Eftersom jag har "bra" solmånader kvar borde jag landa på 12-14% efter 12 månader. Du behöver nog visa på "

" och hur din kalkyl ser ut för detta.
Påståendet finns ju 2 sidor upp i tråden. Värm upp tummen och skrolla upp.

För min personliga del så är det också en glädjekalkyl. Min kalkyl visade på ett nettonuvärde på 74k efter 20 år med 5% internränta. Inte så stark investering enligt mig givet de inlåsningseffekter som investeringen ger. Komplett underlag finns i andra trådar kring samma ämne på forumet.

Vidhåller att när jag får se en seriös och välunderbyggd kalkyl som går ihop på dagens solcellerpriser och rimliga elprisprognoser så bjuder jag på en öl!

Viktor.J Viktor.J skrev:

För min personliga del så är det också en glädjekalkyl. Min kalkyl visade på ett nettonuvärde på 74k efter 20 år med 5% internränta. Inte så stark investering enligt mig givet de inlåsningseffekter som investeringen ger. Komplett underlag finns i andra trådar kring samma ämne på forumet.

Vidhåller att när jag får se en seriös och välunderbyggd kalkyl som går ihop på dagens solcellerpriser och rimliga elprisprognoser så bjuder jag på en öl!
Är du i SE4? Krävs ju för att få en rimlig kalkyl. I SE3 är det svårare, men det går för en del

Viktor.J Viktor.J skrev:

Det är ingen kalkyl utan min verklighet.

F
U uplj skrev:
Storlek på anläggning och pris efter bidrag? SE3 eller SE4?

F fsn skrev:
Storlek på anläggning och pris efter bidrag? SE3 eller SE4?
SE4, 13,3kWhp, 133 kSEK

F
U uplj skrev:
SE4, 13,3kWhp, 133 kSEK
Japp. Som nämnts tidigare, det hade varit lite tuffare i SE3.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
U uplj skrev:
Det är ingen kalkyl utan min jag
U uplj skrev:
Suck. Lycka till med solcellerna 👍🏻

F fsn skrev:
Japp. Som nämnts tidigare, det hade varit lite tuffare i SE3.
Självklart, har aldrig sagt något annat. Kan bara beskriva min situation. Andra får tala för sig själva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.