61 675 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Beror på hur man ser det, du har gjort en investering som ska betala sig. Antar att du köpt dem för att spara in på el kostnaderna. Du kommer ju inte sparar in på några kostnader förens panelerna har betalat sig, den summan du köpt panelerna för, kontant eller lån spelar ingen roll. Kontant kommer det gå fortare då du ej har någon ränta att ta hänsyn till men annars är det knappast någon skillnad. Mao så ”ligger” du ute med dessa pengar.
Hur mycket måste man ha på banken innan folk slutar tjata om att det är bättre att ha pengar på banken än att konsumera? Om alla skulle resonera så skulle samhället krascha för att ingen någonsin köper något.J Josth skrev:
Alla företag måste göra en investeringskalkyl och räkna med kostnaden för pengarna. Men samhället kraschar inte för det.Anna_H skrev:
Nej, jag är helt seriös. Om du betalat för solcellerna så ligger du ute med pengar. Det är först när du fått tillbaka dem plus kalkylräntan som du går med vinst…. Det är grundläggande ekonomi…Anna_H skrev:
Det är väl ingen som säger att det är bra att ha pengarna på banken. Men det är ofta bra att investera i något så att pengarna genererar intäkterAnna_H skrev:
Det är vad du påstår, men din kalkyl lär inte tåla en granskning.A Argastesnickaren skrev:Jag är en sådan solcellspajas och har haft min i tre år.
Att en eventuell vinst ligger något decennium bort då har man gjort en dålig affär.
För min del är anläggning betald inom två år och sen så tuffar den på några decennier till.
Tycker du att det sipprar en rännil pengar när vi snackar mellan 20-30 000 kr per år hittills på en investering på 120 000 kr??
Där är väl ingen som tvingas att köpa en solcellsanläggning??
Vill du inte ha en så helt ok men det innebär inte att alla som inte tycker som du har räknat fel.
Vi som köpt i rätt tid sitter med facit för våran investering och för min del så är det en av mina bättre affärer![]()
De flesta har inte ens elräkningar på 30 000 per år… 😊