Magnus E K Magnus E K skrev:
Perfekt på sommaren men ganska värdelöst på vintern väl? Min sjö blir fantastisk is på 9 år av 10.
Vi får fantastisk is ett år av tio.

Men havet gör vintern mildare än inåt land.

F fsn skrev:
41000kr från Jan-Maj 2023? Det var i sådana fall rätt bra måste jag säga.
Nej från installationen. har inte siffrorna för juni än var vad jag menade. Förutsätter att du väljer att missuppfatta för att retas bara.

Nissens Nissens skrev:
Ja, får man solcellerna gratis så är det en annan sak, men det är inte många som får det.
Jag har självklart inte fått dem gratis, men jag ligger inte ut med några pengar. Förutsätter att du väljer att missuppfatta för att retas bara.

G Ganescha skrev:
Ingick dom i huset du köpt?
Självklart inte, men jag betalade dem med pengar jag hade. Förutsätter att du väljer att missuppfatta för att retas bara.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Självklart inte, men jag betalade dem med pengar jag hade. Förutsätter att du väljer att missuppfatta för att retas bara.
Inte alls, men du ligger väl ute med dem pengarna tills dom har betalat av sig? Eller skaffade du dem i ett annat syfte än att producera el?

G Ganescha skrev:
Inte alls, men du ligger väl ute med dem pengarna tills dom har betalat av sig? Eller skaffade du dem i ett annat syfte än att producera el?
Eftersom jag inte har några lån ligger jag inte ute med några pengar.Vet inte var du fått det ifrån?

Pengar kostar. Man måste ta hänsyn till alternativkostnaden. Hade du haft pengarna på bank hade du kunnat få 3-4 % ränta utan risk.

J Josth skrev:
Pengar kostar. Man måste ta hänsyn till alternativkostnaden. Hade du haft pengarna på bank hade du kunnat få 3-4 % ränta utan risk.
Nej, man får välja om man vill räkna med ränta i en kalkyl eller inte. Berätta var du får 4% ränta efter skatt?!

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Beror på hur man ser det, du har gjort en investering som ska betala sig. Antar att du köpt dem för att spara in på el kostnaderna. Du kommer ju inte sparar in på några kostnader förens panelerna har betalat sig, den summan du köpt panelerna för, kontant eller lån spelar ingen roll. Kontant kommer det gå fortare då du ej har någon ränta att ta hänsyn till men annars är det knappast någon skillnad. Mao så ”ligger” du ute med dessa pengar.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hur mycket måste man ha på banken innan folk slutar tjata om att det är bättre att ha pengar på banken än att konsumera? Om alla skulle resonera så skulle samhället krascha för att ingen någonsin köper något.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, man får välja om man vill räkna med ränta i en kalkyl eller inte. Berätta var du får 4% ränta efter skatt?!
De små nisch-bankerna ger 3-4 % ränta men sant att man ska dra av skatten också.

Anna_H Anna_H skrev:
Hur mycket måste man ha på banken innan folk slutar tjata om att det är bättre att ha pengar på banken än att konsumera? Om alla skulle resonera så skulle samhället krascha för att ingen någonsin köper något.
Alla företag måste göra en investeringskalkyl och räkna med kostnaden för pengarna. Men samhället kraschar inte för det.

Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har självklart inte fått dem gratis, men jag ligger inte ut med några pengar. Förutsätter att du väljer att missuppfatta för att retas bara.
Nej, jag är helt seriös. Om du betalat för solcellerna så ligger du ute med pengar. Det är först när du fått tillbaka dem plus kalkylräntan som du går med vinst…. Det är grundläggande ekonomi…

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl ingen som säger att det är bra att ha pengarna på banken. Men det är ofta bra att investera i något så att pengarna genererar intäkter

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Jag är en sådan solcellspajas och har haft min i tre år.
Att en eventuell vinst ligger något decennium bort då har man gjort en dålig affär.
För min del är anläggning betald inom två år och sen så tuffar den på några decennier till.
Tycker du att det sipprar en rännil pengar när vi snackar mellan 20-30 000 kr per år hittills på en investering på 120 000 kr??

Där är väl ingen som tvingas att köpa en solcellsanläggning??
Vill du inte ha en så helt ok men det innebär inte att alla som inte tycker som du har räknat fel.
Vi som köpt i rätt tid sitter med facit för våran investering och för min del så är det en av mina bättre affärer:)
Det är vad du påstår, men din kalkyl lär inte tåla en granskning.
De flesta har inte ens elräkningar på 30 000 per år… 😊

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.