F
Nissens Nissens skrev:
Det kan ju bero på att många solcellspajsare ideligen påstår att de tjänar pengar på sina solceller, men i verkligheten sipprar det bara tillbaka en rännil av de pengarna de ligger ute med. En eventuell vinst ligger något decennium bort.

Tror ingen påstår att man tjänar pengar på nöjen o dylikt..
Jag tror din åsikt i praktiken är ett rop på bekräftelse att ditt val att avstå solceller verkligen var rätt.

Du velade länge, tyckte det var en stor investering och valde att avstå men var långt ifrån övertygad. Osäkerheten på ändrad politik kändes obekväm och visst, nermonteringen av kärnkraft var ju en realitet och det snackades alltid om högre elpriser men det hände ju aldrig... Sen kom 2021 med rätt höga priser och solcellerna skenade iväg i pris.... sen kom 2022 med helt tokiga priser på el och ännu dyrare solceller och du känner väl egentligen att när du tittade på solceller på allvar, ett par år innan pandemin så skulle du ha slagit till.

Är jag på rätt planhalva med den analysen?

Nissens Nissens skrev:
Det kan ju bero på att många solcellspajsare ideligen påstår att de tjänar pengar på sina solceller, men i verkligheten sipprar det bara tillbaka en rännil av de pengarna de ligger ute med. En eventuell vinst ligger något decennium bort.

Tror ingen påstår att man tjänar pengar på nöjen o dylikt..
Personligen har jag sparat in ca 41 000 på solcellerna till och med maj och ligger inte ute med några pengar alls.

F
Anna_H Anna_H skrev:
Personligen har jag sparat in ca 41 000 på solcellerna till och med maj och ligger inte ute med några pengar alls.
41000kr från Jan-Maj 2023? Det var i sådana fall rätt bra måste jag säga.

Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, får man solcellerna gratis så är det en annan sak, men det är inte många som får det.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ingick dom i huset du köpt?

G
R RalleB skrev:
Lite ot men att du har ett hundra år gammalt hus säger ingenting såvida du inte anger kvm, personer i hushållet, uppvärmningsyta + temp inomhus etc.

Man kan bo i en hundraårig 20kvm timmerkoja med 10 grader inomhus på vintern och ha minimal förbrukning. Är man bäst då?

Du kan flexa med dina siffror först när ovan fakta + mer är kända. Annars säger det lika mycket som att jag skulle säga att jag har en stor bil.
Men vad är en stor bil, en Nissan micra för att jag tycker den är större än en moped bil? 😜🤪
Nu va inte storlek, ålder, antal i hushållet osv som va intressant utan i huvudsak skillnaden mellan kall vintermånad och sommarmånad när solcellern ger el, alltså kring 4 gånger högre behov på vinter än sommaren. Vissa andra har ännu större skillnad, tex de med luftvärmepump.
Jag kan ju installera ac, värma källargolv med elslingor, köpa pool osv för att jämna ut skillnaderna.
Tidigare gick det åt ca 3,5m3 olja och nu med mer uppvärmd area knappt 9000kWh/år, rätt ok ändå.
Vill du ha vettigt pris på el när det är kallt och mörkt eller bara när det är soligt? Du får bara välja ett alternativ.
Vänligen kom med dina "flexade" siffor, behov för maj-sep respektive dec-feb.

G OMathson skrev:
Nu va inte storlek, ålder, antal i hushållet osv som va intressant utan i huvudsak skillnaden mellan kall vintermånad och sommarmånad när solcellern ger el, alltså kring 4 gånger högre behov på vinter än sommaren. Vissa andra har ännu större skillnad, tex de med luftvärmepump.
Jag kan ju installera ac, värma källargolv med elslingor, köpa pool osv för att jämna ut skillnaderna.
Tidigare gick det åt ca 3,5m3 olja och nu med mer uppvärmd area knappt 9000kWh/år, rätt ok ändå.
Vill du ha vettigt pris på el när det är kallt och mörkt eller bara när det är soligt? Du får bara välja ett alternativ.
Vänligen kom med dina "flexade" siffor, behov för maj-sep respektive dec-feb.
Nja, alla hade det inte så bra. Här är innan jag skaffade solceller, vilket är den bästa investeringen jag har gjort på många år. Jag hade valt solen alla gånger iaf här i Skåne.

• Stapel-diagram som visar köpt elektricitet per månad, jämförelse mellan 2019 och 2020, temperaturkurva, total förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
G Ganescha skrev:
Ingick dom i huset du köpt?
Enligt Booli och SBAB så betalar man för solcellerna som är monterade på ett hus man köper. Husets värde stiger ungefär lika mycket som panelerna kostat. I praktiken betyder det då att man lånar till solpanelerna med ränta om man inte betalar hela huset kontant.

Även om man betalar kontant så betalar man förstås extra för panelerna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Samma sak som en relativt nyinstallerad bergvärmepump ung.

G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Samma sak som en relativt nyinstallerad bergvärmepump ung.
Japp, och om det är en bv så minskar effektbehovet till en tredjedel när det är som kallaste ute och totala enegibehovet för varmvatten och uppvärmningen ännu mer på årsbasis.
Som tidigare skrivits i denna tråd så kan solceller säkert passa vissa välisolerade hus i skåne med omnejd, i synnerhet installerad innan den stora prisökningen med pengar man hade.
Samhällsnyttan med solceller är forfarade inte berättigad högre bidrag än nått annat.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
G
T t3o skrev:
Nja, alla hade det inte så bra. Här är innan jag skaffade solceller, vilket är den bästa investeringen jag har gjort på många år. Jag hade valt solen alla gånger iaf här i Skåne.
Vet inte vad du använder så mycket el till men så här ser min historik ut.

• Stångdiagram, månatlig elanvändning i kWh, år 2022, med totalförbrukning, orange färgsättning, interaktiv informationsknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Pool är väl rätt värdelöst; kan man ens glida runt med roddbåt i en sån? Tur man har en sjö inom 10 minuters fin promenadväg.

• Gilla
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Pool är väl rätt värdelöst; kan man ens glida runt med roddbåt i en sån? Tur man har en sjö inom 10 minuters fin promenadväg.
Jag har havet lika nära.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har havet lika nära.
Har vi dragit fram dem nu, och börjat mäta?

• Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har havet lika nära.
Perfekt på sommaren men ganska värdelöst på vintern väl? Min sjö blir fantastisk is på 9 år av 10.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.