60 278 läst ·
973 svar
60k läst
973 svar
Negativt elpris
Jag tror din åsikt i praktiken är ett rop på bekräftelse att ditt val att avstå solceller verkligen var rätt.Nissens skrev:
Du velade länge, tyckte det var en stor investering och valde att avstå men var långt ifrån övertygad. Osäkerheten på ändrad politik kändes obekväm och visst, nermonteringen av kärnkraft var ju en realitet och det snackades alltid om högre elpriser men det hände ju aldrig... Sen kom 2021 med rätt höga priser och solcellerna skenade iväg i pris.... sen kom 2022 med helt tokiga priser på el och ännu dyrare solceller och du känner väl egentligen att när du tittade på solceller på allvar, ett par år innan pandemin så skulle du ha slagit till.
Är jag på rätt planhalva med den analysen?
Personligen har jag sparat in ca 41 000 på solcellerna till och med maj och ligger inte ute med några pengar alls.Nissens skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nu va inte storlek, ålder, antal i hushållet osv som va intressant utan i huvudsak skillnaden mellan kall vintermånad och sommarmånad när solcellern ger el, alltså kring 4 gånger högre behov på vinter än sommaren. Vissa andra har ännu större skillnad, tex de med luftvärmepump.R RalleB skrev:Lite ot men att du har ett hundra år gammalt hus säger ingenting såvida du inte anger kvm, personer i hushållet, uppvärmningsyta + temp inomhus etc.
Man kan bo i en hundraårig 20kvm timmerkoja med 10 grader inomhus på vintern och ha minimal förbrukning. Är man bäst då?
Du kan flexa med dina siffror först när ovan fakta + mer är kända. Annars säger det lika mycket som att jag skulle säga att jag har en stor bil.
Men vad är en stor bil, en Nissan micra för att jag tycker den är större än en moped bil? 😜🤪
Jag kan ju installera ac, värma källargolv med elslingor, köpa pool osv för att jämna ut skillnaderna.
Tidigare gick det åt ca 3,5m3 olja och nu med mer uppvärmd area knappt 9000kWh/år, rätt ok ändå.
Vill du ha vettigt pris på el när det är kallt och mörkt eller bara när det är soligt? Du får bara välja ett alternativ.
Vänligen kom med dina "flexade" siffor, behov för maj-sep respektive dec-feb.
Nja, alla hade det inte så bra. Här är innan jag skaffade solceller, vilket är den bästa investeringen jag har gjort på många år. Jag hade valt solen alla gånger iaf här i Skåne.G OMathson skrev:Nu va inte storlek, ålder, antal i hushållet osv som va intressant utan i huvudsak skillnaden mellan kall vintermånad och sommarmånad när solcellern ger el, alltså kring 4 gånger högre behov på vinter än sommaren. Vissa andra har ännu större skillnad, tex de med luftvärmepump.
Jag kan ju installera ac, värma källargolv med elslingor, köpa pool osv för att jämna ut skillnaderna.
Tidigare gick det åt ca 3,5m3 olja och nu med mer uppvärmd area knappt 9000kWh/år, rätt ok ändå.
Vill du ha vettigt pris på el när det är kallt och mörkt eller bara när det är soligt? Du får bara välja ett alternativ.
Vänligen kom med dina "flexade" siffor, behov för maj-sep respektive dec-feb.
Enligt Booli och SBAB så betalar man för solcellerna som är monterade på ett hus man köper. Husets värde stiger ungefär lika mycket som panelerna kostat. I praktiken betyder det då att man lånar till solpanelerna med ränta om man inte betalar hela huset kontant.G Ganescha skrev:
Även om man betalar kontant så betalar man förstås extra för panelerna.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Japp, och om det är en bv så minskar effektbehovet till en tredjedel när det är som kallaste ute och totala enegibehovet för varmvatten och uppvärmningen ännu mer på årsbasis.Jonatan79 skrev:
Som tidigare skrivits i denna tråd så kan solceller säkert passa vissa välisolerade hus i skåne med omnejd, i synnerhet installerad innan den stora prisökningen med pengar man hade.
Samhällsnyttan med solceller är forfarade inte berättigad högre bidrag än nått annat.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vet inte vad du använder så mycket el till men så här ser min historik ut.T t3o skrev: