3 326 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Vilka regler gäller vid nytt golv på oisolerad platta på mark?
Jag har en tråd:
- https://www.byggahus.se/forum/threa...loesning-foer-golvet-till.546186/post-6170152
om en vattenskada jag fått och mitt behov av att välja lösning för golvet efter denna.
Jag har fått OK att göra allt själv fram till dess att byggfirman kommer hit, dvs den som försäkringsbolaget anlitat.
Men för att komma vidare så behöver jag verkligen veta hur reglerna ser ut för att lägga in nytt golv på den oisolerade plattan. Kan någon hjälpa till med det?
Min plan är att såga av reglarna ovanför golvhöjden i de två drabbade rummen och lägga cellplast ända ut till leca-väggarna som utgör ytterväggar och bärande innervägg i huset. Sedan lägger jag de nya undre reglarna på spångolvet så att de inte längre ligger på betonggolvet. Alternativet som grannen ville göra (han är snickare och har reparerat många hus av denna typ) är att gjuta EPS-betong, men med flytspackel ovanpå så får jag då bara isolering motsvarande 2,5 cm cellplast jämfört med 7 cm cellplast som det är idag. Därför vill jag hellre behålla 7 cm cellplast och "bygga väggarna" ovanpå golvet istället. Men är detta en godkänd konstruktion?
Jag hittar ingenting som talar emot detta, men jag hittar ingenting som säger att det är godkänt heller (annat än att det material om hur man undviker fuktskador som Polygon Group har tagit fram stödjer metoden i teorin i alla fall).
Fuktkillen från Polygon Group som gjorde mätningarna hos mig tyckte att man skulle behålla reglarna som de är och bara torka upp dem under några veckor. Det antyder ju att dt är OK att återbygga även på det sättet, men det är ju inte säkert att han har koll på reglerna.
Så vad säger reglerna? Är den ovan föreslagna konstruktionen med cellplast och väggar ovanpå golvspånet godkänd? Hade det inte varit ett försäkringsärende så hade jag byggt så.
- https://www.byggahus.se/forum/threa...loesning-foer-golvet-till.546186/post-6170152
om en vattenskada jag fått och mitt behov av att välja lösning för golvet efter denna.
Jag har fått OK att göra allt själv fram till dess att byggfirman kommer hit, dvs den som försäkringsbolaget anlitat.
Men för att komma vidare så behöver jag verkligen veta hur reglerna ser ut för att lägga in nytt golv på den oisolerade plattan. Kan någon hjälpa till med det?
Min plan är att såga av reglarna ovanför golvhöjden i de två drabbade rummen och lägga cellplast ända ut till leca-väggarna som utgör ytterväggar och bärande innervägg i huset. Sedan lägger jag de nya undre reglarna på spångolvet så att de inte längre ligger på betonggolvet. Alternativet som grannen ville göra (han är snickare och har reparerat många hus av denna typ) är att gjuta EPS-betong, men med flytspackel ovanpå så får jag då bara isolering motsvarande 2,5 cm cellplast jämfört med 7 cm cellplast som det är idag. Därför vill jag hellre behålla 7 cm cellplast och "bygga väggarna" ovanpå golvet istället. Men är detta en godkänd konstruktion?
Jag hittar ingenting som talar emot detta, men jag hittar ingenting som säger att det är godkänt heller (annat än att det material om hur man undviker fuktskador som Polygon Group har tagit fram stödjer metoden i teorin i alla fall).
Fuktkillen från Polygon Group som gjorde mätningarna hos mig tyckte att man skulle behålla reglarna som de är och bara torka upp dem under några veckor. Det antyder ju att dt är OK att återbygga även på det sättet, men det är ju inte säkert att han har koll på reglerna.
Så vad säger reglerna? Är den ovan föreslagna konstruktionen med cellplast och väggar ovanpå golvspånet godkänd? Hade det inte varit ett försäkringsärende så hade jag byggt så.
Jag, vet inte hur din lösning ser ut precis men jag gjorde såhär:pacman42 skrev:
Jag har en tråd:
- [länk]
1. Bila bort fingjutningen under cellplast, då får du mer utrymme.
2. Rätta till / komplettera el & rör om så önskas.
3. Regla upp golv med 95mm regel
4. Några cm kommer finnas kvar under regeln som du nu kan ventilera med fläkt.
5. Montera fläkt & ventiler som betjänar golvet med undertryck.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack! Ja, det är en lösning som presenterats av grannen (snickaren), men han rekommenderar inte den. I mitt fall finns dessutom ingen fingjutning, det är byggplast direkt på betongplattan och sedan cellplast idag. Inga reglar för golvet utan det flyter på cellplasten, det är enbart väggarnas underreglar som idag ligger på betongen.Å Åbyfor skrev:Jag, vet inte hur din lösning ser ut precis men jag gjorde såhär:
1. Bila bort fingjutningen under cellplast, då får du mer utrymme.
2. Rätta till / komplettera el & rör om så önskas.
3. Regla upp golv med 95mm regel
4. Några cm kommer finnas kvar under regeln som du nu kan ventilera med fläkt.
5. Montera fläkt & ventiler som betjänar golvet med undertryck.
Mina föräldrars hus från mitten av 70-talet har också flytande golv på cellplast, men där är alla innerväggar och ytterväggar lättbetong, så de har inte problem med uppreglade träväggar. De har alltså inget virke mot betongen. Hur mitt hus från -89 kan ha denna korkade konstruktion är för mig en gåta. Hade de bara lagt väggreglarna på golvspånet så hade ju risken med konstruktionen varit nästan obefintlig.
Ja det finns inga hinder att lägga flytande golv på cellplast bara den är av rätt kvalitet för ändamålet, Villavarm bygger på detta vis för att minimera värmeförlusterna..
https://www.villavarm.se/lagenergihus/golvkonstruktion/
Även vattenburen golvvärme kan läggas i spårade cellplastskivor!
https://www.villavarm.se/lagenergihus/golvkonstruktion/
Även vattenburen golvvärme kan läggas i spårade cellplastskivor!
Redigerat av moderator:
Jag frågade Gemini (Googles AI) om min lösning (jag beskrev den i sex steg enligt nedan) och fick detta svar:
Din föreslagna konstruktion (1-6) är i grunden korrekt, men här är några förtydliganden:
Din föreslagna konstruktion (1-6) är i grunden korrekt, men här är några förtydliganden:
Men som vanligt så hittar ju AI på konstigheter: "Det kan vara värt att undersöka om det finns möjlighet att isolera underifrån. Det kan vara en bättre lösning." - Det är sällan det är ett alternativ på en befintlig betnogplatta, om man nu inte skall riva betongplattan förstås...Ytterligare tips:
- 1) Oisolerad betongplatta: Utgångspunkten.
- 2) Byggplast: Viktigt fuktskydd. Se till att den är ångtät och att skarvar överlappar ordentligt.
- 3) Cellplast: Välj en typ som är lämplig för golvisolering och har tillräcklig tryckhållfasthet.
- 4) Golvspånskiva: Ger en stabil yta för golvbeläggningen.
- 5) Lumppapp: Minskar knarr och ger ett bra underlag för parketten.
- 6) Parkettgolv: Slutlig golvbeläggning.
Jag hoppas att detta hjälper dig med din renovering!
- Rådgör med en byggnadsexpert eller golvläggare för att få råd om den bästa lösningen för ditt specifika hus.
- Kontrollera lokala byggregler och rekommendationer för golvisolering.
- Det kan vara värt att undersöka om det finns möjlighet att isolera underifrån. Det kan vara en bättre lösning.
- Var noga med att läsa på om hur man lägger ångspärrar korrekt.
Ja, platonmatta är ju ett alternativ. Hade nästan glömt bort den, trots att jag hade med den i diskussionerna för rummet bredvid som jag skall bygga om till hösten. Den får jag faktiskt plats med, 7 mm kan jag höja utan bekymmer med trösklar mm.Rejäl skrev:
Nu är ju betongen torr redan idag (eller så torr som en oisolerad platta kan vara), så jag har ju egentligen inga fuktproblem underifrån. Så frågan är om verkligen platon gör någon nytta, eller om den till och med kan förvärra situationen. I så fall måste jag ju ventilera denna också, det känns lite onödigt. Dessutom så skall den ventileras med inneluft, vilket gör att jag kommer att dra ned fukt till plattan, vilket inte känns rätt när plattan redan är torr.
Hmm. Mycket att tänka på.
Platon behövs inte om betongen är torr, Villavarm har någ den så att dom kan strunta i torktiderna och därmed färdigställa sina hus snabbare tidsmässigt..pacman42 skrev:
Ja, platonmatta är ju ett alternativ. Hade nästan glömt bort den, trots att jag hade med den i diskussionerna för rummet bredvid som jag skall bygga om till hösten. Den får jag faktiskt plats med, 7 mm kan jag höja utan bekymmer med trösklar mm.
Nu är ju betongen torr redan idag (eller så torr som en oisolerad platta kan vara), så jag har ju egentligen inga fuktproblem underifrån. Så frågan är om verkligen platon gör någon nytta, eller om den till och med kan förvärra situationen. I så fall måste jag ju ventilera denna också, det känns lite onödigt. Dessutom så skall den ventileras med inneluft, vilket gör att jag kommer att dra ned fukt till plattan, vilket inte känns rätt när plattan redan är torr.
Hmm. Mycket att tänka på.
Jag skulle bara lagt en 0.2 byggplast och sedan önskad tjocklek med cellplast..
Inte så mycket att fundera på detta sätt använd hyfsat ofta vid ROT, har inte sett några negativa effekter förutom vid ett jobb där det hade lagts fel kvalitet på cellplasten så det blev svackor efter en tid i golvet som vi anlitades att göra om..
Bra! Tack så jättemycket. Nu känner jag mig tryggare i hur det skall göras.Rejäl skrev:Platon behövs inte om betongen är torr, Villavarm har någ den så att dom kan strunta i torktiderna och därmed färdigställa sina hus snabbare tidsmässigt..
Jag skulle bara lagt en 0.2 byggplast och sedan önskad tjocklek med cellplast..
Inte så mycket att fundera på detta sätt använd hyfsat ofta vid ROT, har inte sett några negativa effekter förutom vid ett jobb där det hade lagts fel kvalitet på cellplasten så det blev svackor efter en tid i golvet som vi anlitades att göra om..
Enligt denna länk är det också bättre med byggplast än platon:
- https://betongforeningen.se/fraga_experten/fraga-experten-folie-eller-platon-pa-oisolerad-platta/
Jag hade redan planerat att lägga 7 cm XPS vid väggarna (jag har haft problem med att exempelvis tungt lastade bokhyllor trycker ned golvet) och EPS mitt på golvet, men då 2cm XPS är så pass billig så funderar jag nu på att ha 5 cm EPS och 2 cm XPS ovanpå på mitten av golven. Eller så tar jag XPS överallt...
Ja XPS är bättre med se till att EPSen är minst S150 eller S200 för där vi bröt upp var det S100 och det var gör mjukt..pacman42 skrev:
Bra! Tack så jättemycket. Nu känner jag mig tryggare i hur det skall göras.
Enligt denna länk är det också bättre med byggplast än platon:
- [länk]
Jag hade redan planerat att lägga 7 cm XPS vid väggarna (jag har haft problem med att exempelvis tungt lastade bokhyllor trycker ned golvet) och EPS mitt på golvet, men då 2cm XPS är så pass billig så funderar jag nu på att ha 5 cm EPS och 2 cm XPS ovanpå på mitten av golven. Eller så tar jag XPS överallt...
Ja håller med har aldrig köpt S80..pacman42 skrev:
Det vi gör tex, när man lägger 30mm spårade skivor på golvet är att vi lägger en träram runt om väggarna som är 30mm hög samma som cellplasten för att inga sättningar ska ske utmed väggarna..
Vi brukar beställa en 30x45 sågad om det är en hel villa men vid mindre mängd klyver vi på plats själva..
Det är inte "Villa varm" ? Dom o kanske andra har haft dubbelgjutnibg med cellplast-betong- cellplast - ytgolv i konstruktionen.pacman42 skrev:
Tack! Ja, det är en lösning som presenterats av grannen (snickaren), men han rekommenderar inte den. I mitt fall finns dessutom ingen fingjutning, det är byggplast direkt på betongplattan och sedan cellplast idag. Inga reglar för golvet utan det flyter på cellplasten, det är enbart väggarnas underreglar som idag ligger på betongen.
Mina föräldrars hus från mitten av 70-talet har också flytande golv på cellplast, men där är alla innerväggar och ytterväggar lättbetong, så de har inte problem med uppreglade träväggar. De har alltså inget virke mot betongen. Hur mitt hus från -89 kan ha denna korkade konstruktion är för mig en gåta. Hade de bara lagt väggreglarna på golvspånet så hade ju risken med konstruktionen varit nästan obefintlig.
Nej. Isolerad ytterkant på sulan, men ingen isolering under densamma enligt ritningarna.Å Åbyfor skrev:
Dessutom är tomten extremt bra dränerad, inget kvarstående vatten i gruset (suterränghus på lutande tomt med bergkant som skyddar från vatten uppifrån).
Nordiska trähus byggde huset en gång i tiden.