T tgladh skrev:
Ja det är ju denna kunniga person jag är ute efter att hitta för att få reda på vad som är rimligt utefter förutsättningarna som gäller här. Men detta verkar vara svårare än vad jag trodde
När ni framställer krav gäller det att ni har på fötterna gällande respektive kostnad. T.e.x vad kostar en brunnsborrning, ta in offert. Egen tid brukar vara svårt att få ersättning för men försöka kan man.

• Gilla
tgladh och 2 till
  • Laddar…
T tgladh skrev:
Ja det är ju denna kunniga person jag är ute efter att hitta för att få reda på vad som är rimligt utefter förutsättningarna som gäller här. Men detta verkar vara svårare än vad jag trodde
Det borde väl kommunens hälsovårdsnämnd kunna svara på. Säljaren har brutit mot reglerna för ett antal år sedan. Det betyder inte per automatik att man behöver åtgärda idag.
Har för mig att avlopp med infiltration får ligga 25 m från brunn. Ett 4 år gammalt kadaver borde inte kunna släppa ifrån sig mer onyttiga ämnen och bakterier än ett aktivt använt avlopp.

• Gilla
vaxtuna och 11 till
  • Laddar…
T tgladh skrev:
Kontakten jag hade med han på kommunen menade att det inte går att säkerställa att det inte kommer uppkomma problem pga av detta framöver oavsett vad provet nu visar.
Får man fråga vilken utbildning eller liknande som stod bakom personens uttalande?

Klart att det är olämpligt nära er brunn, det behöver vi inte diskutera.
Däremot är jag ytterst tveksam till att de koliforma bakterier som uppmätts kommer från kadavren. Troligen är brunnen inte tät i överdel så att ytvatten med gödsel eller djurspillning rinner in.

• Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
Skrämmande hur mycket inlägg de görs utan någon som helst verklighetsförankring.
Som redan nämnt så får en idag godkänd avloppsanläggning ligga 19m ifrån grävd vattenbrunn och då är det 3kam och infiltration. Så var l
Rimligheten finns att en häst måste var 200meter bort är helt befängt.
Ska man dessutom ha 200m så innebär det att man inte får gräva ner en häst om man inte har minst 4hektar mark.
På denna bilden mark är det däremot inga problem att ha iallafall 10st avloppsanläggningar.

Kan dessutom lova er att kadaver består at ben efter sommaren.
Att marken behöver saneras förstår jag inte heller... plantera något där istället för de kommer växa fin fint.

De mest naturliga som finns är nu ett problem.... undrar hur dem gör som bor vid en kyrkogård... hur de vågar dricka vattnet eller ens var kyrkan får sitt vatten...;)

Snabbast förlopp för att få bort hästen är att låta den ligger ovan mark. Anledningen till att den ska grävas ner är.
Ser inte så trevligt ut.
Vilda djur lockas till platsen.
Lukten.

• Gilla
  • Arg
  • Älska
Meta9 och 17 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Får man fråga vilken utbildning eller liknande som stod bakom personens uttalande?
Han är Miljö- och hälsoskyddsinspektör och är den på kommunen som ansvarar för frågor om just nergrävning av häst.

T tgladh skrev:
Han är Miljö- och hälsoskyddsinspektör och är den på kommunen som ansvarar för frågor om just nergrävning av häst.
Inspektör.... säger inte mig så mycket.
Inte först personen som har ett jobb utan att kunna något om de;)

• Gilla
  • Arg
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Inspektör.... säger inte mig så mycket.
Inte först personen som har ett jobb utan att kunna något om de;)
Nej men försöker hitta någon som kan guida oss i detta, vad som är rimligt utifrån förutsättningarna och tar ändå in de kommantarer och påståenden som vi får i kontakt med de olika instanserna.

Till ditt problem.
1 har det alltid varit runt samma bakterienivå?
2 är provet taget vid ungefär samma tillfälle?vinter sommar?
3 var finns Avloppsanläggning, gödselplatta, hage mm?

Min åsikt är att låt hästen få vila där den ligger.
Jorden är mer näringsrik just där men det är inget problem.
De bakterier du har tyder på att brunnen kanske inte är i bästa skick utan det kanske läcker in vatten lite väl långt upp..
Vilken nivå på bakterier hade ni?
hur är locket på brunnen...
hur ser vattenytan ut?

Bilder...

• Gilla
vaxtuna och 3 till
  • Laddar…
H
Tog bort häst vid en gård här.
Den sökte vi lov att gräva ned.
Inga problem.
40 m från vattenbrunnen.
Ligger flera hästar där med lov från kommun.
Dock är detta en borrad brunn.

sista hästen som togs bort.
Den kom veterinär ut och avliva.
Den skulle hämtas för förbränning.
Men den låg under en pressening i nästan 2 veckor innan dom kom.
Mysigt under sommar tid.

• Gilla
vaxtuna och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Håller väl i stort med om att saken verkar ordentligt uppblåst, det dör djur hela tiden på ens fastighet och ruttnar bort, de flesta utan att man ens märker det, förmodligen är den sammanlagda volymen betydligt större än en häst över tid.

Det som man dock kan fundera på är hur hästen har avlivats, om det är på kemiskt väg är det rätt starka kemikalier man använder för att få hästen att snabbt somna in. Har man avlivat hästen så här är den t.ex. oduglig som föda, den ska gå till förbränning. Jag är inte kunnig nog för att bedöma om dessa kemikalier kan ligga kvar i marken länge, vilka koncentrationer de är farliga i eller om hydrologin på platsen gör att de ens riskerar att ha hamnat i brunnen. Men detta är väl den potentiella risk som man kan se.

Fånghästen hade avlivats av veterinär men fölet vet man inte, den kan lika gärna ha självdött och i såna fall är det i praktiken helt harmlöst.
Man avlivar normalt inte hästar med kemikalier. Man använder slaktmask för att bedöva och avblodar efteråt med stick i halsen så att de dör. OM det inte särskilt efterfrågas och då görs det troligen på klinik.

• Gilla
vaxtuna och 2 till
  • Laddar…
tgladh, har du bara frågat här på byggahus eller även på hästforum som bukefalos.se där det borde finnas något mer riktad expertis på hästhantering?

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
H
john68 john68 skrev:
Man avlivar normalt inte hästar med kemikalier. Man använder slaktmask för att bedöva och avblodar efteråt med stick i halsen så att de dör. OM det inte särskilt efterfrågas och då görs det troligen på klinik.
Stämmer det.
De hade mask när de tog hästen vid oss.
Sen avblodning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det kanske finns fler knepiga hästmänniskor som gräver ner sina kadaver vid vattenbrunnen på Bukefalos forum, absolut ;).
Nu är inte spörsmålet relaterat till i första hand döda hästar, utan om och isf hur TS ska få ersättning av gårdssäljarna för sina otrevliga fynd och dess följder.

• Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
Även om det var dumt gjort av tidigare ägaren att gräva ner hästarna så nära brunnen så behöver man kanske inte förstora det hela. Den enklaste lösning som jag skulle övervägt utan att kontakta massa myndigheter osv är ju att ni även gräver upp fölet och låter kadavertjänst hämta. Eller gräver ner på annan plats långt ifrån brunnen. Sedan kan ni ju kalka groparna, flytta och fylla med nya massor, ta ett vattenprov och låt förra ägaren bekosta(vilket de borde gå med på). Borde inte bli några jättesummor.
Brunnen är ju inte förstörd för all framtid.

Redigerat:
  • Gilla
vaxtuna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.