8 487 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Nedfällda radiatorer i golv, radiatorfläkt?
Kan det vara ett alternativ att sätta in en fläktkonvektor på väggen för dessa rum, dom är ju relativt diskreta. Det kan funka med datorfläktar men känns inte som en långsiktig lösning. Blir väldigt mycket fläktar för att få flöde över hela längden.A ajn82 skrev:
Kan det vara möjligt att få in en kanal i utrymmet som försörjs av en kanalfläkt?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Ja, där ät gott om plats undetill, dock var det mindre upptill än vad jag trodde nu när jag kontrollmätte. 20 mm tjock fläkt blir max, så de Noctua fläktar jag kollade på innan går tyvärr bort.RoTe skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att montera in kickspace/spacesaver fläktkonvektorer på andra sidan rummet i samband med en framtida renovering av köket, där var tidigare en stor sektionsradiator som togs bort i samband med tidigare renoveringar, och där vägen nu kommer täckas med köksskåp istället.L Liljeros skrev:Kan det vara ett alternativ att sätta in en fläktkonvektor på väggen för dessa rum, dom är ju relativt diskreta. Det kan funka med datorfläktar men känns inte som en långsiktig lösning. Blir väldigt mycket fläktar för att få flöde över hela längden.
Kan det vara möjligt att få in en kanal i utrymmet som försörjs av en kanalfläkt?
Ytterligare fläktkonvektorer i rummet är inte så lockande.
Jag tror inte jag förstår hur du tänker med kanal och kanalfläkt, kan du ge lite mer detaljer hur du menar?
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Får du plats att placera en rad små axialfläktar, typ datorfläktar, under radiatorerna?
Finns det luftintag i golvboxarna eller ska tilluften sugas in vid perimetern av golvboxarna?
Finns det luftintag i golvboxarna eller ska tilluften sugas in vid perimetern av golvboxarna?
Om du har ett litet utrymme tillgängligt bredvid kan det ju fungera med tvärströmsfläktar eller liknande. Som blåser under radiatorn och upp.A ajn82 skrev:
Jag syftade på en sån fläktkonvektor som har samma utformning som en luftvärmepump. Dom är ganska diskreta och har betydligt bättre spridning än en kickspace.A ajn82 skrev:Tanken är att montera in kickspace/spacesaver fläktkonvektorer på andra sidan rummet i samband med en framtida renovering av köket, där var tidigare en stor sektionsradiator som togs bort i samband med tidigare renoveringar, och där vägen nu kommer täckas med köksskåp istället.
Ytterligare fläktkonvektorer i rummet är inte så lockande.
Jag tror inte jag förstår hur du tänker med kanal och kanalfläkt, kan du ge lite mer detaljer hur du menar?
Tänkte en rektangulär kanal i plast, finns i formatet 55x110. Så får man borra lite hål jämnt fördelat utmed kanalen samt ansluta en kanalfläkt.
Kan du få in små nedåtfläktande fläktar ovanpå röret till höger och montera dessa på tunnt board så kommer de suga från golvet och värmen sannolikt spridas bra. Upp framför fönstren och sedan vika av längs taket.A ajn82 skrev:
Skulle testa först med billigaste som passar för att validera innan jag jagade tysta.
Finns ju andra lösningar om du vill byta konvektorerna (elementen) till något mindre och justera placeringen.
Har Clima Canal som säljs genon Epecon.se. Köpte fläkt som reservdel för några år sedan, utifrån dina bilder så tror jag dock inte att det ryms att eftermontera de fläktarna i dina radiatorer. Det finns oxå ngn "smalare" som heter Micro Canal, om du ev ser det som alt att byta "hela" radiatorn. Finns säkert andra tillverkare/alternativ med liknande lösningar om du googlar på "radiator i golv" eller ngt liknande, har själv bara erfarenhet av dessa.
Billigt alternativ kanske kan vara:
finns från ca 500:- och uppåt, har köpt ngn i lägre prisspannet som funkar OK. De är tänkta för vanliga väggradiatorer, ofta ganska finurliga med magneter som fäster mot element. I ditt fall får du väl iof sämre fart på luften då det ser ut som att du isåfall får lägga dem ovanpå radiatorn istället för under.
Billigt alternativ kanske kan vara:
finns från ca 500:- och uppåt, har köpt ngn i lägre prisspannet som funkar OK. De är tänkta för vanliga väggradiatorer, ofta ganska finurliga med magneter som fäster mot element. I ditt fall får du väl iof sämre fart på luften då det ser ut som att du isåfall får lägga dem ovanpå radiatorn istället för under.
Långsiktigt hade jag mycket väl kunnat tänka mig att byta ut radiatorerna helt istället för något fulhack med datorfläktar, tack för tipset!P PBWL skrev:Har Clima Canal som säljs genon Epecon.se. Köpte fläkt som reservdel för några år sedan, utifrån dina bilder så tror jag dock inte att det ryms att eftermontera de fläktarna i dina radiatorer. Det finns oxå ngn "smalare" som heter Micro Canal, om du ev ser det som alt att byta "hela" radiatorn. Finns säkert andra tillverkare/alternativ med liknande lösningar om du googlar på "radiator i golv" eller ngt liknande, har själv bara erfarenhet av dessa.
Billigt alternativ kanske kan vara: [bild]
Känns lite redundant med deras galler undertill, eftersom jag redan har ett galler, men är väl egentligen inte ett problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden