En idé, slå gärna hål på den men läs gärna igenom mina tankar först.
Jag har ett livstidsprojekt med ett lite större gammalt hus. I takt med att jag gräver upp grunden så lägger jag golvvärme. Har fått igång golvvärme i hall och kök. Ett till köket angränsande rum ligger lite efter i skedesplanen, där är grunden fortfarande öppen och nytt bjälklag är på gång. De delar som är aktuella nu är på gammal mullbänk som uppdateras med skumglasisolering istället för "bös". Ungefärligt skumglasdjup är 50-60 cm.
I köket och hallen ligger 17 mm slang på ca cc 200 i plåtar som i sin tur ligger på gles på bjälklaget. Golven är 27 mm gran.
Nu är ju timret inte helt färdigisolerat och det angränsande rummet kyler naturligtvis ner resten av huset men nu när det är 10-15 grader kallt funderar jag på hur jag kan maximera/optimera uppvärmningen.
För att öka värmeavgivningen i det ännu ej klara rummet funderar jag på att antingen dra upp golvvärmeslangen på väggarna och göra "vägg- och golvvärme", eller att helt enkelt ställa dit två gjutjärnsradiatorer under fönstren och låta dessa gå på samma slingor.
Jag har nämligen endast plats för ytterligare två slingor i fördelaren och enligt dimensioneringsdokumenten ska jag ha två slingor i golvet i det aktuella rummet.
I min värld är idén med radiatorer bäst. Dels blir det lättare att lufta systemet jämfört med slang inbäddat i väggarna och sen får jag njuta av det kanske snyggaste som finns, sektionsradiatorer. Utmaningen som jag ser är övergången från den fula blå slangen till radiatorerna men finns det något jag inte tänker på ännu?
Tanken är helt enkelt att komplettera golvvärmen med radiatorerna för att ge lite extra skjuts utan att behöva låta bergvärmepumpen trycka ut allt för hög framledningstemperatur.