Vi har ett äldre hus från 1901 där vi håller på att inreda övervåningen. Vi kommer sätta in fönster som går hela vägen ner till golv på båda kortsidorna. Nu funderar vi på om det går att sätta in konvektorer eller radiatorer i golvet under/framför fönstren eller om det endast görs på större kommersiella byggen?
Fönstret är ca 2 m brett, golvet är original trägolv, vet inte hur mycket space det finns under golvet för att sätta ett element men kan mäta.
Vi har vattenburet värmesystem.
Fönstret är ca 2 m brett, golvet är original trägolv, vet inte hur mycket space det finns under golvet för att sätta ett element men kan mäta.
Vi har vattenburet värmesystem.
Det borde gå bra för golvbjälkarna är vanligtvis parallella med gaveln, så att skyffla ut isoleringen och sänka ner passande radiatorer/Taxar borde gå bra, vad jag kan se. Det blir väl lite si och så med luftombytet där nere i diket.
För egen del hade jag inte satt in fönster ända till golvet.
1. Det är opraktiskt när man städar.
2. Det ser väldigt konstigt ut utifrån.
3 Det samlas massa skräp i schakten.
4. Osäkert om dessa relativt små element räcker till.
Tack för input! Kanske någon ventilation om luftombytet är begränsat?Intet skrev:
Det borde gå bra för golvbjälkarna är vanligtvis parallella med gaveln, så att skyffla ut isoleringen och sänka ner passande radiatorer/Taxar borde gå bra, vad jag kan se. Det blir väl lite si och så med luftombytet där nere i diket.
Fönstren är beslutade, men du har såklart bra poänger som vi övervägt innan beslut!
Klicka här för att svara