Skapade en syster tråd till denna igår där jag letar efter radiatorfläktar till våra gamla sektionsradiatorer, men har även en annan typ av radiatorer nedfällda i golvet vid ett stort fönsterparti. De är utbytta i modern tid, så vet inte vad som satt där innan men nu är där en typ av ganska platta, bredda radiatorer under gallret. Se bilder.
Finns det några lämpliga radiator fläktar för detta endamålet? Annars funderar jag på någon form av hembygge med 200 mm datorfläktar, eller har ni något annat förslag?
Finns det färdiga fläktkonvektorer för sådan placering? De jag hittade verkar vara konstruerade med integrerat galler och inte lämpliga för eftermontering i en existerande kanal som hos oss.
https://epecon.se/produkt/under-pro/
https://www.purmo.com/sv-se/bloggartiklar/2020/en-nastan-osynlig-varmelosning-med-hog-effekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det några lämpliga radiator fläktar för detta endamålet? Annars funderar jag på någon form av hembygge med 200 mm datorfläktar, eller har ni något annat förslag?
Finns det färdiga fläktkonvektorer för sådan placering? De jag hittade verkar vara konstruerade med integrerat galler och inte lämpliga för eftermontering i en existerande kanal som hos oss.
https://epecon.se/produkt/under-pro/
https://www.purmo.com/sv-se/bloggartiklar/2020/en-nastan-osynlig-varmelosning-med-hog-effekt
Gud vad snyggt!
Kolla på denna om de har vad du söker.A ajn82 skrev:Skapade en syster tråd till denna igår där jag letar efter radiatorfläktar till våra gamla sektionsradiatorer, men har även en annan typ av radiatorer nedfällda i golvet vid ett stort fönsterparti. De är utbytta i modern tid, så vet inte vad som satt där innan men nu är där en typ av ganska platta, bredda radiatorer under gallret. Se bilder.
[bild][bild]
[länk]
[länk]
https://elementflakten.se/
Har du sett några specifika rekommendationer?pacman42 skrev:
Annars tittar jag nu på
- Noctua NV-SPH1
- 8 st Noctua NF-A20
Tänker det borde bara vara att lägga dem ovanpå radiatorerna, borde inte finnas något behov att fästa dem?
Får väl bli ett gäng förlängningssladdar också.. dessa står det man kan seriekoppla till totalt 1.8 m, så ger en spännvidd på 3.6 m, skulle i för sig behövt det dubbla nästan, men gissar att det blir för stort spänningsfall med så klena kablar. Funkar det bra kanske jag skulle köra en hub + fläktar i på varje sida så räcker 1.8m väl.
Är ca 7 m radiatorer totalt, placerade som ett "platt" U, men 1m, 5m, 1m längder. Så en fläktkontroller i varje hörn på U:et då.
Produkter som diskuteras: "Fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Inte helt med på frågan, varför behövs fläktar? Får du ut för låg effekt från konvektorerna och vill därför förstärka ? Annars brukar effektbehovet minska i samband med att husen moderniseras.
Gissar på att lite högre framledningstemp skulle kunna göra skillnad, har det värmts med ved/olja tidigare så var troligtvis framledningstempen ganska hög.
Gissar på att lite högre framledningstemp skulle kunna göra skillnad, har det värmts med ved/olja tidigare så var troligtvis framledningstempen ganska hög.
Jag vill sänka framledningstemperaturen, har bvp sen ett par år tillbaks. Svårt att hålla upp värmen i dessa rum där vi inte bytt till golvvärme utan att gå väldigt högt i framledningstemperaturenL Liljeros skrev:Inte helt med på frågan, varför behövs fläktar? Får du ut för låg effekt från konvektorerna och vill därför förstärka ? Annars brukar effektbehovet minska i samband med att husen moderniseras.
Jag hade stoppat bed en plugg och skruvatA ajn82 skrev:Har du sett några specifika rekommendationer?
Annars tittar jag nu på
- Noctua NV-SPH1
- 8 st Noctua NF-A20
Tänker det borde bara vara att lägga dem ovanpå radiatorerna, borde inte finnas något behov att fästa dem?
Får väl bli ett gäng förlängningssladdar också.. dessa står det man kan seriekoppla till totalt 1.8 m, så ger en spännvidd på 3.6 m, skulle i för sig behövt det dubbla nästan, men gissar att det blir för stort spänningsfall med så klena kablar. Funkar det bra kanske jag skulle köra en hub + fläktar i på varje sida så räcker 1.8m väl.
Är ca 7 m radiatorer totalt, placerade som ett "platt" U, men 1m, 5m, 1m längder. Så en fläktkontroller i varje hörn på U:et då.