I de larm jag brukar koppla är ingångarna "dubbel-balanserade" eller va de nu heter.. alltså den larmar både vid avbrott OCH kortis. Då kan man använda både NO/NC.. Ingången ska ha ett visst motstånd för att ej larma.. så har man NC kopplar man motståndet i serie, och NO pararellt.. Kanske inte funkar så med ditt larm?

Nja, i ett dubbelbalanserat larm så ska man ha två motstånd, ett i serie och ett parallellt. Givaren är alltid NC. Om det blir avbrott på kabeln så signalerar centralen tekniskt fel, och om det blir kortslutning signalerar den sabotage.
Dom flesta larmcentraler klarar dessutom att ställa in en zon att vara antingen NC eller NO, men så verkar det inte vara på TS larm.

Dubbelbalansering innebär alltid 2 motstånd. Vilket gör att du detekterar 4 lägen.
Skall man läsa vad manualen säger så skall man ha NC. dvs din rökdetektor fungerar ej utan ett mellanrelä. Vilket du med lätthet monterar i centralen.

Men du kan göra ett enkelt test, ta en tom ingång i larmcentralen, programera den till Fire. montera ett motstånd, är allt normalt dvs inga fellarm eller brandlarm så provar du att lossna motståndet, vad händer då? Fellarm eller brandlarm?

Dubbelbalanserade krestar detekterar normal/larm/kortslutning/kabelbrott. Själva givaren måste alltid vara NC.

Brandlarmskrestar är normalt inte dubbelbalanserade.

larm.gif

Så här är kretsschemat för dubbelbalanserad sektion i alla larmsystem jag har installerat.
Vid normal drift utan larm är resistansen R1+R2. Vid Larm blir resistansen R1 och vid sabotage blir det avbrott.

Redigerat:
Nej, vid Normalt blir det R1, vid larm R1+R2, Sabb oändligt, kortslutning 0 ohm.
Strömmen tar alltid enklaste vägen.

Hur kan det bli bara R1 när larmkontakten är öppen? Helt omöjligt.
Nej. vid larm sluter kontakten och det blir bara R1. Normalt R1+R2

Larmkontakten är alltid NC vid dubbelbalanserat, dvs den är sluten när det *inte* är larm.

Ritade fel. sorry
Så här ska det vara:
larm.gif

Det är 2 varianter.. men för att ställa till det så kan du även trippelbalansera inte samma sak som flera larmgivare utan för att även detektera Antimask. Vissa nyare larm klarar detta.

En gedigen kunskap inom området verkar det som...men det halkade bort från min ursprungsfråga en aning känns det som.

Ingångarna på centralen är som sagt NC. De verkar gilla kortslutning eftersom oanvända ingångar är bryggade med vanlig tråd (ingen resistor öht. Förvisso innebär väl även en tråd en viss låg resistans).

Om någon ville göra en enkel skiss över hur ett relä ska kopplas, i centralen eller vid detektorn vilket som nu är bäst, så att min NC-central funkar tillsammans med min NO-detektor (2 st för att vara exakt) så skulle jag vara mkt tacksam. Jag har läst vad ni skrivit ovan men poletten trillar inte riktigt ned.

//

Relät kopplar du så att när NO på detektorn blir NC så får du spänning till Reläts sole, som i sin tur gör att NC på Relät blir NO.

RilleRock
gurax skrev:
En gedigen kunskap inom området verkar det som...men det halkade bort från min ursprungsfråga en aning känns det som.

Ingångarna på centralen är som sagt NC. De verkar gilla kortslutning eftersom oanvända ingångar är bryggade med vanlig tråd (ingen resistor öht. Förvisso innebär väl även en tråd en viss låg resistans).

Om någon ville göra en enkel skiss över hur ett relä ska kopplas, i centralen eller vid detektorn vilket som nu är bäst, så att min NC-central funkar tillsammans med min NO-detektor (2 st för att vara exakt) så skulle jag vara mkt tacksam. Jag har läst vad ni skrivit ovan men poletten trillar inte riktigt ned.

//
Enkel skiss var de :wow:

34s5s3d.jpg

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.