Nån som möjligen har någon god idé?:

Min larmcentral har endast NC-anslutningar (normally closed, kallas väl då även brytande).
Min brandvarnare har endast NO-anslutning (normally open, slutande)

Finns det något sätt som dessa 2 kan kopplas ihop så att både central och brandvarnare blir glada?

Tack!

Hej !

Är det 2 tråds eller 4 tråds?
och vad är det för modell och fabrikat?

Vad är det för fabrikat och modell på larm resp. rökdetektor?
får jag bara denna information skall jag nog kunna fixa en lösning åt dig, jobbar nämligen som larmtekniker=)

Hej så länge !

Hej och tack för svar. Det verkar som att rätt person svarade.

Larmcentralen:
Honeywell Accord. 8st NC. Kom med huset vid bygget. Säljs bla av Safetyline (http://www.safetyline.se/Produkter_Accord.htm). Jag har en installationsmanual, tyvärr bara på papper.

Detektorn:
DSC modell FSA410CS. 4-trådig. Plus/minus/NO/COM.

Möjligen kompliceras det hela lite av att jag har 1 uppe och 1 nere.

Nuvarande (trasiga) detektorer är NC och jag gissar att de därmed är seriekopplade - det kanske stökar till det än mer. Jag hade inte en tanke på att olika brandvarnare hade olika kopplingar.

//

Anledningen till att man har Normaly Closed i larmsammanhang är för att om kablar klipps eller brinner av så går larmet.

Ja när det gäller inbrottslarm är de så, men rökdetektorer i brandlarm är oftast slutande.

Är det många det rör sig om, eller är det bara en ?

En enkel lösning om det är 4-tråds så är det bara att lägga ett relä i centralen, som du sedan drar via relät i rökdetektorn, när detektorn larmar drar relät i centralen som i sin tur kopplas in på ingången i larmet, kan detta vara en tänkbar lösning ?

Eller köp detektorer som passar ihop med ditt larm??

fast en rökdetektor kostar runt 800:- och ett relä 50 kr, så det är en billigare lösning med ett relä

Det här verkar vara ett ogenomtänkt/billigt larm som inte passar nåt vidare med rökdetektorer.
Om man använder det som det är tänkt med NC-detektorer så kommer ett kabelbrott eller fel på detektorn göra att brandlarmet löser ut, något som är otillåtet på dom flesta platser eftersom det orsakar onödiga falsklarm vilket kostar pengar och minskar förtroendet för larmet.

Om du tänker använda en NO med ett relä, sätt det iaf vid detektorn och inte vid centralen, annars blir kabeln helt obevakad.

Installationsmanualen finns här http://www.dvisystems.co.uk/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/accord_programming_manual.pdf

Så det är bättre att köra NO? Råka få ett kabelbrott utan att vara medveten av det? Sen när brand eller rök utvecklas så fungerar det inte. Är det inte bra att få en indikation på så viktiga saker inte fungerar som det är tänkt?

Jag förstår att det inte är önskvärt med en utryckning när något inte hänt.

Jannemstd

Det är 2 detektorer. Ska se om de går att byta mot brytande, men det är tveksamt.

Du skulle inte möjligen kunna göra en enkel skiss över hur reläkopplingen borde se ut? Vore innerligt tacksam.
//

Alla normala rökdetektorer kopplas på följande vis:
En eller flera detektorer parallellkopplas på en slinga/zon. Vid den sista (eller enda) detektorn i slingan sätter man ett relä (EOLR).
Det är ett NO relä som drivs av samma matningsspänning som detektorn, när det har spänning så är det alltså slutet och kopplar in ett motstånd parallellt med detektorerna.

Det finns alltså tre lägen som centralen kan se:
Resistans från motståndet -> ingen brand, EOLR funkar som det ska, kabel hel
Kortslutning -> brand
Oändlig resistans -> kabel trasig eller relä trasigt

Så fort det blir ett kabelbrott eller relät går sönder så larmar centralen tekniskt fel. Den kan fortfarande detektera brand från de detektorer som ligger före i slingan.

Aha, såklart. Håller inte på med sådant normalt. Men kom på att man sätter motstånd.

Manualen på länken ovan är till en annan (antagligen snäppet mer avancerat) larm än mitt som bara heter Accord (inte Accord xpc). Kikade lite snabbt bara - i den länkade manualen verkar det som att man kan ha olika funktion, inte bara NC.

vill du fortfarande ha hjälp med att skissa upp hur du skall koppla in relät ? eller har du fått svar så att det löst sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.