Jag ska lägga nytt golv i ett par rum i ett gammalt hus. Siktar på massiva vitpigmenterade hårdvaxoljade furuplankor som är 160 mm breda. Jag tycker det är så fint när det är nåtat mellan plankorna, alltså ungefär som på bilden (gammal bild snodd av annan användare på detta forum) Men det görs mest med gamla framtagna undergolv pga glipiga, har jag förstått. Kan man lägga ett nytt golv ”glipigt med flit” om ni förstår hur jag menar? De flesta massiva golv är ju konstruerade för att plankorna ska läggas dikt an varandra. Eller kan man nåta dem ändå? Är det korkat att försöka skapa ett glipigt gammalt, fast nytt, golv..?
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Springorna ändrar sin bredd med årsväxlingarna. Vart tar notmaterialet ta vägen då?
nåtar man med polyuretan sikaflex 221 tål det betydande årstidsväxlingar.
har nåtad parkett i vårt kök, och i samband med en mindre vattenskada diskmaskin svällde plankorna upp ordentligt så att nåten gick från 3 mm till dryga 1 mm. när golvet torkat efter några veckor sågs inga spår av det inträffade.
så att klara plankors årstidsväxlingar lär vara görbart.
har nåtad parkett i vårt kök, och i samband med en mindre vattenskada diskmaskin svällde plankorna upp ordentligt så att nåten gick från 3 mm till dryga 1 mm. när golvet torkat efter några veckor sågs inga spår av det inträffade.
så att klara plankors årstidsväxlingar lär vara görbart.
Tack! Låter fint. Frågan om det är värt att göra på helt nya golv. Ska funderaK Kustvägen skrev:
Klicka här för att svara