1 337 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
Nätverks-switch i el-central?
Nja, så speciell är de inte idag. Jag har själv switchar med fiber-stöd och de är inte så stora. Större än den switchen du länkade i.o.f.s. Det är bara en SFP-modul som behövs och den är inte så mycket större än ett ethernetuttag.Tekniker skrev:
Hur tunna skyddsrör det finns vågar jag inte svara på. Jag hade vanligt 16mm flexrör i åtanke.
Det ser inte så trångt ut i din elcentral, hälften av platserna se ju tomma ut. Men i.s.f. är väl den shellyn jag länkade till perfekt.
Det finns väldigt små DIN-monterade transformatorer, detta är en modell jag själv använt: https://www.electrokit.com/switchat-nataggregat-12v-1.24a-din-skena-hdr-15-12H hempularen skrev:
Jo jag menar ju med speciella att det inte är dom billigaste, minsta och smidigaste som har plats för SFP. Kräver dessutom att jag sätter en switch i andra änden med plats för SFP också. Därav är det bättre med enklare teknik som även går managernas i mitt befintliga UI.R RoAd skrev:Nja, så speciell är de inte idag. Jag har själv switchar med fiber-stöd och de är inte så stora. Större än den switchen du länkade i.o.f.s. Det är bara en SFP-modul som behövs och den är inte så mycket större än ett ethernetuttag.
Hur tunna skyddsrör det finns vågar jag inte svara på. Jag hade vanligt 16mm flexrör i åtanke.
Det ser inte så trångt ut i din elcentral, hälften av platserna se ju tomma ut. Men i.s.f. är väl den shellyn jag länkade till perfekt.
Det finns väldigt små DIN-monterade transformatorer, detta är en modell jag själv använt: [länk]
Men rent krasst hade en bidi-fiber varit smidigast att dra in i skåpet.
Jag tror inte man får igenom en rj45-kontakt. I alla fall inte i ett flexrör.R RoAd skrev:
Ska man klämma egna patchkablar med skyddsrör börjar det bli mycket jobb. Finns det inte ethernetkablar som är godkända för högre spänning?
Är du söker på att portarna av galvaniskt avskillda? Med rätt krypavstånd?R RoAd skrev:Ok, då finns det förstås en risk att det inte fungerar.
Men den där ubiquity-switchen och idén med att sätta den utanför kapslingen hade jag slopat. med switchen i centralen bör det bara vara den utgående ethernet-kabeln som är riskabel. En ethernet-port är galvaniskt avskild så om någon av de interna kablarna kommer i kontakt med 230V så ska det inte komma vidare förbi switchen.
Såg förresten att Shelly har en 5-portars switch avsedd för just montage på dinskena. Dessutom med inbyggd nätdel. Det kanske kan vara din bästa lösning:
[länk]
Jag sökte lite men kunde inte hitta så mycket info om det.
Jag klämmer nästan alltid mina egna kablar när jag ska dra lite längre sträckor så jag tänkte inte ens på att det kunde vara något problem.useless skrev:
Det ska finnas ethernet--kablar som klarar den spänning som finns i elskåp. Men de är inte så lätta att få tag på jämfört med en påse RJ45, presstång, och vanlig cat6.
Jag är säker på att de är galvaniskt isolerade, det ingår i standarden. Och alla de transformatorer jag sett har varit specade för att klara över 1kV.D dannan skrev:
https://resources.l-p.com/knowledge-center/lan-transformer-isolation-voltage-explained
Men om de uppfyller alla krav för detta syfte vågar jag inte säga med säkerhet. Därför föreslog jag fiber först.
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Ok, tack 
"The IEEE 802.3 Ethernet standard specifies that Ethernet ports must provide at least 1500 Vrms isolation for 60 seconds between the circuit and the line side."
Jag kan inte avgöra om det räcker för den applikationen med en Ethernet i ett elskåp.
Men bra iaf att det finns enligt standard
"The IEEE 802.3 Ethernet standard specifies that Ethernet ports must provide at least 1500 Vrms isolation for 60 seconds between the circuit and the line side."
Jag kan inte avgöra om det räcker för den applikationen med en Ethernet i ett elskåp.
Men bra iaf att det finns enligt standard
R RoAd skrev:Jag klämmer nästan alltid mina egna kablar när jag ska dra lite längre sträckor så jag tänkte inte ens på att det kunde vara något problem.
Det ska finnas ethernet--kablar som klarar den spänning som finns i elskåp. Men de är inte så lätta att få tag på jämfört med en påse RJ45, presstång, och vanlig cat6.
Jag är säker på att de är galvaniskt isolerade, det ingår i standarden. Och alla de transformatorer jag sett har varit specade för att klara över 1kV.
[länk]
Men om de uppfyller alla krav för detta syfte vågar jag inte säga med säkerhet. Därför föreslog jag fiber först.
D dannan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör nog denna. Lite klumpigare ”clamps” än den nya, men jag kan välja mellan wifi och Ethernet. Så kan jag börja med wifi så får vi se. Kan man byta garos luckor till varianter i plats? Isf borde inte wifi vara ett problem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att baksidan av skåpet är "öppet" så det är nog inte så tätt som du är rädd för.Tekniker skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden