Får man sätta en switch monterad på tex din-skenan?
Funderar på att be en elektriker sätta in lite Shelly 3EM för övervakning av förbrukning. Finns då modeller med Lan eller Wifi. Skulle gärna vilja ha kan men kan inte dra in så många lan, kablar i skåpet utan kan få in en men måste isf ha en switch som kan va POE-matad..
Är det tillåtet?
Funderar på att be en elektriker sätta in lite Shelly 3EM för övervakning av förbrukning. Finns då modeller med Lan eller Wifi. Skulle gärna vilja ha kan men kan inte dra in så många lan, kablar i skåpet utan kan få in en men måste isf ha en switch som kan va POE-matad..
Är det tillåtet?
Om det är lämpligt att ha den där enligt tillverkarens anvisningar. Man får också tänka på att vanliga nätverkskablar inte heller har isolation för den spänning som förekommer i en elcentral utan extra åtgärder och bör inte förläggas nära starkström av emc-skäl.
Det har du rätt i. Jag är så kluven hur man ska tänka då det mesta är i metall så att sätta en wifi-enhet där inne borde innebära strul.A avh67f skrev:
De störningar som finns i en normal elcentral är inga problem för en partvinnad nätverkskabel. Men det finns väl andra skäl att inte dra in ethernet in i en elcentral.A avh67f skrev:
Men borde det inte vara godkänt att sätta en switch i centralen, ansluta shelly med catX till den, och sedan ansluta switchen med fiber ut ut normkapslingen. Då finns det ju inte någon risk att få farlig spänning ut ur elcentralen.
Sedan får man väl försöka hålla lite ordning på kabeldragningen och separera 230 och ethernet internt så gott det går.
Skulle kunna sätta mindre switchar på utsidan, sen mata in kabel där täcklocken sitter. Om jag sätter Shelly där tex.
Men om switchen ska vara POE-matad så kommer den från insidan av centralen. Om man inte kan sätta ett uttag med USB-C på skenan?
Men om switchen ska vara POE-matad så kommer den från insidan av centralen. Om man inte kan sätta ett uttag med USB-C på skenan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte se att det skulle bli bättre av att ha switchen på utsidan. Den största risken är ethernetkablaget som saknar tillräcklig isolering och då får du ut en kabel från varje shelly istället för en enda från switchen.Tekniker skrev:
Varför måste den drivas av POE? Det är väl enklare att mata den från en din-monterad transformator eftersom du är i en elcentral och installerar? Och var kom USB-C in i bilden?Tekniker skrev:
R RoAd skrev:Jag kan inte se att det skulle bli bättre av att ha switchen på utsidan. Den största risken är ethernetkablaget som saknar tillräcklig isolering och då får du ut en kabel från varje shelly istället för en enda från switchen.
Varför måste den drivas av POE? Det är väl enklare att mata den från en din-monterad transformator eftersom du är i en elcentral och installerar? Och var kom USB-C in i bilden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använder dessa hemma för sånt som bara ska ha en datakabel. Drivs av antingen POE eller USB-C.
Ubiquiti Flex Mini
Ok, men den är ju verkligen inte anpassad för att sitta i en elcentral, och den saknar DIN-montering vilket du efterfrågade i trådstarten. Och POE brukar man ju oftast använda när det inte finns möjlighet till annan matning. Här borde du inte ha det problemet 
Jag hade valt någon robustare (industriell) switch och drivit med en DIN-monterad transformator.
Finns det någon speciell anledning till varför du inte gör det enklaste och använder WiFi?
Jag hade valt någon robustare (industriell) switch och drivit med en DIN-monterad transformator.
Finns det någon speciell anledning till varför du inte gör det enklaste och använder WiFi?
Mest för oron kring helt kapslat i metall. Vilket brukar vara ett bekymmer. Locket är även det helt i metall.R RoAd skrev:Ok, men den är ju verkligen inte anpassad för att sitta i en elcentral, och den saknar DIN-montering vilket du efterfrågade i trådstarten. Och POE brukar man ju oftast använda när det inte finns möjlighet till annan matning. Här borde du inte ha det problemet
Ok, då finns det förstås en risk att det inte fungerar.Tekniker skrev:
Men den där ubiquity-switchen och idén med att sätta den utanför kapslingen hade jag slopat. med switchen i centralen bör det bara vara den utgående ethernet-kabeln som är riskabel. En ethernet-port är galvaniskt avskild så om någon av de interna kablarna kommer i kontakt med 230V så ska det inte komma vidare förbi switchen.
Såg förresten att Shelly har en 5-portars switch avsedd för just montage på dinskena. Dessutom med inbyggd nätdel. Det kanske kan vara din bästa lösning:
https://www.shelly.com/products/shelly-lan-switch
Fast då har man fortfarande problem med lan-kabel in och ut ur central. Isf en switch med SFP port som kan köra fiber?R RoAd skrev:Ok, då finns det förstås en risk att det inte fungerar.
Men den där ubiquity-switchen och idén med att sätta den utanför kapslingen hade jag slopat. med switchen i centralen bör det bara vara den utgående ethernet-kabeln som är riskabel. En ethernet-port är galvaniskt avskild så om någon av de interna kablarna kommer i kontakt med 230V så ska det inte komma vidare förbi switchen.
Såg förresten att Shelly har en 5-portars switch avsedd för just montage på dinskena. Dessutom med inbyggd nätdel. Det kanske kan vara din bästa lösning:
[länk]
Ja, det var ju mitt första förslagTekniker skrev:
Men om man drar den ethernet-kabeln i en flexslang ut så borde reglerna vara uppfyllda.
Det skadar inte att skydda de interna kablarna också, men isolationen i switchen borde räcka. De ska klara spänningar på över 1kV.
Japp men fiber kräver rätt speciell utrustning. Så det finns verkligen olika lösningar och olika problem. Hur tunna skyddsrör finns det för tp? Är ju rätt trångt i ett elskåp?R RoAd skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Då skulle du alltså ha även nätaggregatet till switchen inne i centralen? Börjar väl ta rätt mycket plats då?R RoAd skrev: