Mtp rotavdraget just nu, borde jag byta el-central?
Har förstått att det stora skåpet saknar en "skyddskåpa" bakom propparna. Går detta att köpa i efterhand? Kanske begagnat?
Vad säger försäkringsbolagen om en sån här anläggning ifall det börjar brinna i en kontakt eller liknande?

Vi har inga planer på att bygga ut eller utöka vårt behov för ström. Huset är från 60-talet, två av tre våningar är jordade.
 
  • Öppen elcentral med synliga proppar och kablar, del av proppskåp saknar skydd. Sluten hylla med diverse elartiklar och några rengöringsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen el-central med flera äldre proppsäkringar och färgglada elkablar, saknar skyddskåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
J-banan
  • Laddar…
Jag skulle ha bytt central, kan nog vara svårt hitta passande kåpa och allt är så exponerat
 
  • Gilla
mrbackstrom och 2 till
  • Laddar…
Beröringsskyddet går att göra utav plexiglas.

Diazedcentralen är typ outslitlig.

Det som bör/behöver åtgärdas förutom beröringsskyddet i gruppcentralen är:
- Utbyte av huvudbrytaren som sitter under elmätaren, i förebyggande syfte så att den inte går sönder när den behöver användas. Nätägaren vill oftast att den monteras "efter" elmätaren.
- Byta ut enkelisolerade trådarna, i skåpet för elmätaren, till kabel (eller dubbelisolerade trådar).
 
  • Gilla
NizzeBygg och 8 till
  • Laddar…
D.K. D.K. skrev:
det stora skåpet saknar en "skyddskåpa" bakom propparna. Går detta att köpa i efterhand? Kanske begagnat?
Det är knappast en vanlig reservdel. Hittar man en likadan beg central så kan man ju ta från den. Men det skall väl inte vara så svårt att tillverka en "skyddskåpa" själv. Googla lite bilder och se hur det skall se ut.
D.K. D.K. skrev:
Vad säger försäkringsbolagen om en sån här anläggning ifall det börjar brinna i en kontakt eller liknande?
Risken är knappast en större brandfara utan personfara om någon pillar på fel ställe. Alltså ett ställe som skulle varit beröringsskyddat .
Om det är bäst med metallplåt eller plexiglas bör man kanske kolla upp i så fall.
 
  • Gilla
Erik Rudhe och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Jag skulle ha bytt central, kan nog vara svårt hitta passande kåpa och allt är så exponerat
Om elcentralen fungerar och skyddet monteras finns ingen anledning att byta.
 
  • Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
Tack för feedback!
Vi har aldrig haft problem med elen, iallafall inte dem månaderna vi har bott här.

Mycket riktade annonser nu om att uppgradera el-central, men vet också att dessa centraler är hållbart hantverk.

Ska höra med en elektriker och efterfråga vissa uppgraderingar på kablar osv som är nämnt.

Skyddskåpa ska jag undersöka att få producerat.
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Om det är bäst med metallplåt eller plexiglas bör man kanske kolla upp i så fall.
För den typen är skydden alltid av isolerande material klassiskt tex pertinax. Så att själv göra något i polykarbonat etc går ju fint.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Om elcentralen fungerar och skyddet monteras finns ingen anledning att byta.
I nuläget finns inget skydd. Om man skall tillverka eget skall man inte göra det av brännbart eller ledande material, om man inte hittar rätt original del
 
  • Gilla
D.K.
  • Laddar…
Det är ju en lucka på centralen på bilden. Duger inte det? Eller har jag helt missuppfattat?
 
  • Gilla
Heden71
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Det är ju en lucka på centralen på bilden. Duger inte det? Eller har jag helt missuppfattat?
Nej det duger inte så du har missuppfattat.
 
  • Gilla
orutti och 8 till
  • Laddar…
P
Är meningen att man ska kunna byta en propp utan att riskera att man kör fingrarna i nåt strömförande av misstag.. så normalt sett finns det en skiva som hindrar det, ja iaf så länge man inte är så dum så man kör in fingrarna i propphålet när proppen är borta.. men är man så dum så kan inget hjälpa en..

I industrin är det vanligt med egentillverkade eftermonterade plexiglasskivor som beröringskydd så det duger länge Om man inte planerar andra förbättringar som gör att man ändå tänker byta till en ny central
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 4 till
  • Laddar…
Aha, ja, det är klart att man skall kunna byta en propp utan att riskera att komma åt något. Hjärnkontoret hade tagit tidig helg!
 
  • Gilla
orutti och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är ju inte den som brukar föreslå att byta bort gamla fina porslinssäkringscentraler till moderna med minibrytare som har mycket kortare livslängd, och sämre egenskaper vid kortslutning.

Men om jag blev kallad till det jag ser i bilderna i första inläggen och ombedd att fixa till det som inte är korrekt i första hand, och snygga till lite lagom i andra hand, så skulle jag antagligen gå på spåret att jag byter ut centralen.

För den tid det skulle ta för mig att fixa en skiva att täcka med skulle bli alldeles för dyrt helt enkelt.

Så om inte kunden kan fixa den biten själv på något vis, så tänker jag att utbyte av hela centralen skulle vara det bästa.

Det handlar om typ 20 säkringar, så det skulle inte bli speciellt dyrt, en JFB bör TS ändå sätta in, oavsett vad han gör, tycker jag.
 
  • Gilla
Thomas Eidenmark och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
joakim_j joakim_j skrev:
Det är ju en lucka på centralen på bilden. Duger inte det? Eller har jag helt missuppfattat?
Om den skulle vara tillförlitligt låsbar och att det sen endast är fackkunnig person som får vara in och hantera det, ja ev också "instruerad person" kan möjligen godkännas.

Nu överförde jag regelverket för elsäkert arbete och lite av de begrepp som finns där, hit.

Men centralen i nuvarande skick är i vilket fall högst olämplig att den handhas av lekman.
 
  • Gilla
Dussew och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är ju inte den som brukar föreslå att byta bort gamla fina porslinssäkringscentraler till moderna med minibrytare som har mycket kortare livslängd, och sämre egenskaper vid kortslutning.

Men om jag blev kallad till det jag ser i bilderna i första inläggen och ombedd att fixa till det som inte är korrekt i första hand, och snygga till lite lagom i andra hand, så skulle jag antagligen gå på spåret att jag byter ut centralen.

För den tid det skulle ta för mig att fixa en skiva att täcka med skulle bli alldeles för dyrt helt enkelt.

Så om inte kunden kan fixa den biten själv på något vis, så tänker jag att utbyte av hela centralen skulle vara det bästa.

Det handlar om typ 20 säkringar, så det skulle inte bli speciellt dyrt, en JFB bör TS ändå sätta in, oavsett vad han gör, tycker jag.
Sitter dock en 1-pol jfb till höger som central, går säkert till badrum
 
  • Gilla
D.K.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.