6 658 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Nätverk och strömkabel i samman markrör
Ja, det är lagligt att dra ethernet och starkströmskabel i samma kabelskyddsrör.
Ja, anledningen är just att starkströmskabeln har dubbla isolerlager.
Men en RDOE (H07RN-F) är en gummikabel, den förläggs normalt inte i kabelskyddsrör.
RDOE används normalt som skarvsladd eller som anslutningskabel till en apparat.
Så i vilken tillämpning är det tänkt att gummikabeln ska användas?
Men en RDOE (H07RN-F) är en gummikabel, den förläggs normalt inte i kabelskyddsrör.
Lagligt och lagligt. Be ror ju på var den ska dras. Är det på kommunens mark så ställs ofta krav att upp fulla STANDART.Demmpa skrev:
Ja, det är lagligt att dra ethernet och starkströmskabel i samma kabelskyddsrör.
Vilken färg har du då på röret, målar 50/50 grön gult? Men då kanske någon miss tar det för en jord ledare.
Så ja. Det går. Men är verkligen ej att rekommendera. Har läst detta tusen gånger på Bygga Hus. Man kan göra si och så. Som vore vi i djungeln.
Läs på först bara.
Nä tp-kabel ska aldrig ligga intill elkablar. Så redan där är det kört eftersom du inte kan göra något åt hur kablarna ligger i röret. Därför bör två rör förläggas.
SS-EN 50174 anger separarationsavståndet enligt formeln A=S*P där S är ett avstånd i mm beroende på kabelklass och förläggningsätt. P är en faktor beroende på antal strömkretsar kabeln kommer ligga parallellt med.
En ftp-kabel C6A hamnar i klass c. Förläggningsätt utan metallbarriär ger ett avstånd på 50mm.
P blir antalet kretsar upp till 20A. Jag gissar att din 4x6/6 kommer säkras med 25A vilket ger en faktor på 0,4.
A=50x0,4
A=20mm
Den bör alltså ligga minst 2cm ifrån din elkabel. Hade den varit oskärmad måste detta avstånd ökas.
SS-EN 50174 anger separarationsavståndet enligt formeln A=S*P där S är ett avstånd i mm beroende på kabelklass och förläggningsätt. P är en faktor beroende på antal strömkretsar kabeln kommer ligga parallellt med.
En ftp-kabel C6A hamnar i klass c. Förläggningsätt utan metallbarriär ger ett avstånd på 50mm.
P blir antalet kretsar upp till 20A. Jag gissar att din 4x6/6 kommer säkras med 25A vilket ger en faktor på 0,4.
A=50x0,4
A=20mm
Den bör alltså ligga minst 2cm ifrån din elkabel. Hade den varit oskärmad måste detta avstånd ökas.
Du drar lämpligen en vanlig UTP-kabel och det går alldeles utmärkt. Skärmad kabel orsakar bara mer problem än det löser i normal hemmiljö.
Det som skrivs ovan stämmer säkert men är troligen ingen tvingande standard. I praktiken fungerar det utmärkt med nätverkskabel och statkström parallellt. Jag har själv 3xCAT5e som löper parallellt med både 230/400 V och 24 VAC i dryga 20 m.
Däremot undrar jag också över gummikabeln. Den ska normalt inte vara fast förlagd. Dessutom är 6 kvmm för klent för att köra PEN enligt nuvarande regler, det ska vara minst 10 kvmm för kopparkabel.
Det som skrivs ovan stämmer säkert men är troligen ingen tvingande standard. I praktiken fungerar det utmärkt med nätverkskabel och statkström parallellt. Jag har själv 3xCAT5e som löper parallellt med både 230/400 V och 24 VAC i dryga 20 m.
Däremot undrar jag också över gummikabeln. Den ska normalt inte vara fast förlagd. Dessutom är 6 kvmm för klent för att köra PEN enligt nuvarande regler, det ska vara minst 10 kvmm för kopparkabel.
H07RN-F 450/750 V är en olje- och fettbeständig flexibel kabel. Den är avsedd för tillfälliga installationer inomhus och utomhus. Kan kan även förläggas i mark med skydd (rör).
I alla fall Nexans variant jag tittar på. Det framgår inte mer information här. Så den kan nog ligga där tills det tillfälliga är över.
Det kan säkert fungera bra att förlägga data intill starkström i de flesta fall. Det märker man när man märker det. Standarden är dock framtagen av en anledning.
C6A är också betydligt mer känsligt för störningar än C6 för att inte nämna C5e. Det finns inga marginaler kvar mot fel när frekvenserna börjar bli så höga. Har för mig C6A ökades till 500 MHz motför 250 på C6.
Edit: jag motsätter mig inte alls det Tommi och dempa skrivit. Mitt inlägg var bara tilläggsinformation att göra vad man vill med.
Bra att ni upptäckte den felaktiga arean för pen-ledaren också. Det är nog betydligt mer viktigt än annat här 🙂
I alla fall Nexans variant jag tittar på. Det framgår inte mer information här. Så den kan nog ligga där tills det tillfälliga är över.
Det kan säkert fungera bra att förlägga data intill starkström i de flesta fall. Det märker man när man märker det. Standarden är dock framtagen av en anledning.
C6A är också betydligt mer känsligt för störningar än C6 för att inte nämna C5e. Det finns inga marginaler kvar mot fel när frekvenserna börjar bli så höga. Har för mig C6A ökades till 500 MHz motför 250 på C6.
Edit: jag motsätter mig inte alls det Tommi och dempa skrivit. Mitt inlägg var bara tilläggsinformation att göra vad man vill med.
Bra att ni upptäckte den felaktiga arean för pen-ledaren också. Det är nog betydligt mer viktigt än annat här 🙂
Redigerat:
Marginalen ligger i att ethernet i sig löser överföringen. Man kanske inte kommer mäta perfekt och man kanske får lite retransmits men det kommer fungera. Troligen fungerar det alldeles utmärkt så länge man kontakterar kabeln vettigt. Partvinnade kablar är väldigt resistenta mot extern störning.A avh67f skrev:
Jag skulle också vilja säga att det är oklart om det faktiskt är en 6 kvmm PEN eller om det är en kabel för motordrift. Det skulle också kunna vara en missuppfattning eller felskrivning. Dessutom, om det är en gammal kabel, var 6 kvmm PEN godkänt tidigare. Så det måste inte vara ett fel, men kan vara. Om man ändå ska göra ändringar kan det vara bra att tänka på.
Men som sagt, standarden finns av en anledning och vill man vara helt säker så följer man den. I en heminstallation spelar det sannolikt väldigt liten roll. Ett annat sätt att vara helt säker är att dra fiber istället för kopparkabel men då behöver man aktiv utrustning i ändarna.
I en industrilokal på jobbet var det draget dussintals med nätverkskablar på samma kabelstegar som 80 A, 100 A och 125 A-matningar. Vi drog ny CAT 6-kabel för att kunna köra POE och då delvis andra sträckningar för att undvika starkström. Men även vi använder nätverkskabel som ligger nästan dikt an mot starkströmskabel på kabelstegar i 20-30 meter, och vi mäter upp 1 Gbit/s och har aldrig haft några störningar i nätverket i produktionen. All vår nätverkskabel är oskärmad.A avh67f skrev:Nä tp-kabel ska aldrig ligga intill elkablar. Så redan där är det kört eftersom du inte kan göra något åt hur kablarna ligger i röret. Därför bör två rör förläggas.
A=50x0,4
A=20mm
Hemma drog vi nätverkskablar för lastbalansering och nätverk i samma kabelskyddsrör som matningen till laddboxarna, och det har heller aldrig varit något praktiskt problem. Elektrikern som hjälpte till att dra och installera hade inga synpunkter.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Precis. Det är partvinnad kabel och balanserad transmission i TP-ethernet, så det skall extremt mycket till för att man skall lyckas störa ut en kabel med en närliggande matningskabel (dvs det krävs onormala fall).M martin.sveg skrev:I en industrilokal på jobbet var det draget dussintals med nätverkskablar på samma kabelstegar som 80 A, 100 A och 125 A-matningar. Vi drog ny CAT 6-kabel för att kunna köra POE och då delvis andra sträckningar för att undvika starkström. Men även vi använder nätverkskabel som ligger nästan dikt an mot starkströmskabel på kabelstegar i 20-30 meter, och vi mäter upp 1 Gbit/s och har aldrig haft några störningar i nätverket i produktionen. All vår nätverkskabel är oskärmad.
Hemma drog vi nätverkskablar för lastbalansering och nätverk i samma kabelskyddsrör som matningen till laddboxarna, och det har heller aldrig varit något praktiskt problem. Elektrikern som hjälpte till att dra och installera hade inga synpunkter.
Eller rättare, när man har så brutala störningar på kraftmatningen (t ex för att man är i ett smältverk eller dylikt) så kommer störningarna som kommer in via datorns matning (typiskt främst via jorden) att vara så otäcka att kommunikationen haverera av det skälet. (Det är fö det främst problemet med skärmning; dvs att den leder in störningar via dålig jord snarare än blockerar RF utifrån. Gör man den dock rätt genom att inte följa ethernetstandarden, som är felaktig på den punkten, så hjälper den).
Så i praktiken så är störningar av ethernet pga samförläggning av matning aldrig ett problem. Om den skulle bli det så får man andra problem som inte hjälps av att man flyttar ethernetkabeln ändå.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Det är inte första gången som EN 50174-2 har tagits upp. Jag har själv citerat just den text du återger.A avh67f skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/markkabel-till-garage.338613/
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-cat6-samt-elkabel-ekk-i-kabelslang-50-mm.408933/
Standarden hänvisar i denna text till tabeller som handlar om radiostörningar. TS har (troligen) inga radiostörningar i sin elkabel.
Jag har bara skummat 50174. Läser man den noggrant kan nog nog reda ut vad som är tillämpbart i TS fall. Jag ser att man hänvisar till EN 60728 för cat5-kabel. Den har jag inte. Nån som har 60728?
Jag lägger istället stor vikt vid vittnesmålen om att det i praktiken inte är några problem med en kraftkabel och catX-kabel i samma markrör mellan två byggnader på privat tomt. "Inga problem" betyder sannolikt att det är tillräckligt bra för att tre typ personer ska kunna se strömmande video samtidigt som nån betalar räkningar. 50174 handlar om all slags "IT-kabel", inte bara Ethernet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Borra ny brunn tillsammans med granne, hydrofor
Vatten & Avlopp -
Värmekabel i vattenledning tillsammans med nätverkskabel
Vatten & Avlopp -
Någon nätverkskunnig? (koppla samman två routrar)
Övrigt husrelaterat -
SPC4320 tillsammans med D-Link nätverkskamera
Villalarm & Hemautomation -
Nätverkskabel bredvid strömkabel
El