Hej!
Vi och en stuggranne ska borra en gemensam brunn på grannens tomt. Vi ska skriva servitut. Han vill inte ha något pumphus utan vill placera hydroforen inne i sitt hus. Vad är bästa lösningen utifrån dessa förutsättningar?
Att sätta en T-koppling efter pumpen inne hos honom och ha var sin hydrofor? Eller en hydrofor inne hos honom som vi kopplar upp oss på? Räcker en 150 l eller behövs 300?
Vill minimera risken för strul och tjafs. Det är ca 30 meter mellan husen och hans hus ligger högre än vårt om det spelar roll.

Väldigt tacksam för svar om det är någon som kan det här området.

T
Jag är ingen expert så jag hoppas att det kommer in någon som kan mer men jag tror inte man behöver två hydroforer eller om det ens är vettigt att ha det inkopplat samtidigt...

Vi har pumphus på landet och en 150 l hydrofor som tjänar två hus. Det är ca 30 m till ena huset med ca 6-7 m höjdskillnad och ca 50 m till andra huset och 4-5 m höjdskillnad. (båda husen ligger över pumphuset)
Vi har vattenfilter direkt efter hydroforen och sen separerar vi slangarna för resp hus inne i pumphuset. Tanken är att sätta avstängningar på resp utgång så vi kan ha ett hus bortkopplat men ändå vatten till det andra igång men det är inte gjort än.

Det som kan vara värt att tänka på är att ni bör ha tillgång till det utrymme där hydroforen står och kopplingar från pump etc även när de inte är där. Om det händer något och ni behöver kolla något eller stänga av etc när de inte är på plats tänker jag.
Förhoppningsvis ska det inte hända men gör det det så kan man ge sig f-n på att det händer när de är på långsemester i utlandet... :P

T Testarn skrev:
Det som kan vara värt att tänka på är att ni bör ha tillgång till det utrymme där hydroforen står och kopplingar från pump etc även när de inte är där.
Det där är tänkvärt. Min son hyrde en fjällstuga med ett kompisgäng i vintras över en långhelg. Efter ett litet elavbrott pga. matlagning och bastu samtidigt fungerade inte vattnet, De ringde mig. Jag föreslog att de skulle leta upp motorskyddet till vattenpumpen.

Det hittades efter detektivarbete (söka ägaren på okänd plats i Thailand) nere i en brunn någonstans på tomten under 2m snö... Hjälpte inte att trycka på knappen., En lokal elektriker kallades in, som hade varit där förut. Det var fel lock på skyddet, hörde inte till det motorskyddet, så knappen fungerade inte , man måste öppna skyddet och trycka därinne. Ägaren tog elektrikernotan, fattar inte. Det måste väl vara billigare att bara byta ut skyddet än att ta ut elektrikern en gång i onödan.

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.