Vet du vad de andra spikarna är? Något händer med ungefär en timmes mellanrum, det kanske är samma förbrukare?L larstax skrev:
På ett vanligt vägguttag (10A) får man väl max ut 2200W? Så om det inte är flera 1-fas-förbrukare som drar igång precis samtidigt (verkar osannolikt) så måste väl förbrukaren sitta på 3-fas?
Mönstret här är att något drar 3,5-4kW ungefär en gång i timmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att klockan och tidzon är rätt inställda? En del utrustning som jag jobbar med visar tiden i UTC, det kan röra till sig för för när vi har sommartid i Sverige är klockan UTC+2 timmar.
Det kan vara så att tiden 05:35 är i UTC, vilket isåfall motsvarar 07:35 svenska sommartid.
Tack för gediget svar!
Nej, de andra spikarna är kopplade till vår förbrukning (frukost osv.).
Ännu tydligare är det på dagens förbrukning (se bild) som visar en tydlig topp strax innan 01 på 3.65 kW urladdning mot omgivande 0.45 kW. Inget annat händer då.
Klockan tror jag är rätt, inget tyder på motsatsen (nyinstallerat batteri sen i mars)
Ännu tydligare är det på dagens förbrukning (se bild) som visar en tydlig topp strax innan 01 på 3.65 kW urladdning mot omgivande 0.45 kW. Inget annat händer då.
Klockan tror jag är rätt, inget tyder på motsatsen (nyinstallerat batteri sen i mars)
Då är det olika tider som det spikar varje natt?L larstax skrev:Tack för gediget svar!
Om du inte har något misstänkt förbrukare som tex varmvattenberedare, laddstolpe eller kanske värmepump(?) och verkligen vill få svar på frågan så kan testa detta:
Slå av hälften av säkringarna under en natt. Finns spiken kvar så sitter förbrukaren i den halvan av el-centralen, fortsätt att halvera tills du hittar orsaken.
Slå av hälften av säkringarna under en natt. Finns spiken kvar så sitter förbrukaren i den halvan av el-centralen, fortsätt att halvera tills du hittar orsaken.
Klicka här för att svara