Ska alltså byta panel på gaveln. Jag rev loss undre brädan för lite förstudie.

Jag trodde läkten följde en regel bakom sig. Men så verkar det ej vara. Tidigare panel hae spikats med större version av klammer. Bakom är asfaltsboard.

Någon som gjort liknande byte? Vilken spik eller skruv använde ni? Dimension? Andra tips?

För som jag ser det så är panel+Läkt 44mm. Därefter kommer asfaltsboard

• 20260510_200853.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Tretums galvspik är snabbt, billigt sitter bra och är ändå lätt att demontera om det skulle behövas nån gång.

F fribygg skrev:
Tretums galvspik är snabbt, billigt sitter bra och är ändå lätt att demontera om det skulle behövas nån gång.
Jag hade köpt 75mm. Men nu blev jag orolig att dra igen den iom. att den inte hamnar i någon regel.

75mm =tretums
Du ska väl ha upp en panel som är minst 20mm, bakom den har du en spik regel på 44 mm och bakom den en asfaboard på minst 15mm, tycker du inte det räcker?

B Byggfunderingar2 skrev:
Ska alltså byta panel på gaveln. Jag rev loss undre brädan för lite förstudie.

Jag trodde läkten följde en regel bakom sig. Men så verkar det ej vara. Tidigare panel hae spikats med större version av klammer. Bakom är asfaltsboard.

Någon som gjort liknande byte? Vilken spik eller skruv använde ni? Dimension? Andra tips?

För som jag ser det så är panel+Läkt 44mm. Därefter kommer asfaltsboard
Samt,
F fribygg skrev:
75mm =tretums
Du ska väl ha upp en panel som är minst 20mm, bakom den har du en spik regel på 44 mm och bakom den en asfaboard på minst 15mm, tycker du inte det räcker?
Läkten är 22mm. Så totalt blir det 44mm(panel+läkt). Sedan kommer boarden som är 15mm ca.

B Byggfunderingar2 skrev:
Samt,

Läkten är 22mm. Så totalt blir det 44mm(panel+läkt). Sedan kommer boarden som är 15mm ca.
Jag tycker att 22 mm läkt är för klent som spikregel till panel, föreslår byte av spikregel till vanlig tvåtum

F fribygg skrev:
Jag tycker att 22 mm läkt är för klent som spikregel till panel, föreslår byte av spikregel till vanlig tvåtum
Tack för tips. Men ett sådan projekt skulle bli för övermäktigt för mig just nu då det på underdelen av huset är stående panel.

Jag får försöka se om jag kan finna reglar bakom någonstans och fästa på det.

Men bumpar tråden ifall någon därute har erfarenhet av denna fasadlösning och vill dela med hur ni gjorde

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.