Ska alltså byta panel på gaveln. Jag rev loss undre brädan för lite förstudie.
Jag trodde läkten följde en regel bakom sig. Men så verkar det ej vara. Tidigare panel hae spikats med större version av klammer. Bakom är asfaltsboard.
Någon som gjort liknande byte? Vilken spik eller skruv använde ni? Dimension? Andra tips?
För som jag ser det så är panel+Läkt 44mm. Därefter kommer asfaltsboard
Jag trodde läkten följde en regel bakom sig. Men så verkar det ej vara. Tidigare panel hae spikats med större version av klammer. Bakom är asfaltsboard.
Någon som gjort liknande byte? Vilken spik eller skruv använde ni? Dimension? Andra tips?
Samt,B Byggfunderingar2 skrev:Ska alltså byta panel på gaveln. Jag rev loss undre brädan för lite förstudie.
Läkten är 22mm. Så totalt blir det 44mm(panel+läkt). Sedan kommer boarden som är 15mm ca.F fribygg skrev:
Tack för tips. Men ett sådan projekt skulle bli för övermäktigt för mig just nu då det på underdelen av huset är stående panel.F fribygg skrev:
Jag får försöka se om jag kan finna reglar bakom någonstans och fästa på det.
Men bumpar tråden ifall någon därute har erfarenhet av denna fasadlösning och vill dela med hur ni gjorde
Klicka här för att svara