14 206 läst ·
451 svar
14k läst
451 svar
NATO bra eller obra eller jaha?
Ja, eller vänta tills någon tar över ryssland och inför glasnostE elmont skrev:
Du blir aldrig någon strateg.P Putte 9497 skrev:
Vi har inga "neutrala" tillgångar mer än de slösinta här i tråden.
Våra hamnar i östersjön har inget värde mer än för utskeppning. men det kan finnas ett värde i att hindra vår utskeppning förutom att hindra Nato.
När det gäller Åland och hangarfartyget Gotland är dessa väldigt betydelsefulla strategiskt sett och för alla parter oavsett omvärldsläge.
Skillnaden är att vi kan bli ett sekundärt mål istf ett primärt mål. Ryssland bör lägga betydligt mycket mer krut på att stoppa Nato på vår mark än att bara hindra vår civila handelsflotta.
Vi har trupp på Gotland men om USA enligt avtalet vill ha bas /baser där inte minst om de plockar med sig kärnvapen kommer troligen turistmetropolen Gotland bli en kalkstenshög.
Alla vill att kriget skall föras på annans tomt, just nu är det ukraina, nästa gång kanske det är Nato i Sverige.
Vi vet ju ingenting om framtiden och att vildsint gissa på rysskräckens planer ger ju ingenting.
Det kan inte uteslutas att vi skulle rida ut stormen som neutrala bättre än att vara Natos dörrmatta.
så skriver ett riktigt TrollR RoAd skrev:Så talar en riktig konspirationsteoretiker när hen inte längre har några svarGissar att du har "egna" åsikter om klimatkrisen och covid-vaccinet också. Valet 2020 stals förstås.
De flesta av dessa avvikande åsikter planteras av just Ryssland för att så split i västvärlden. De flesta är smarta nog för att källkritiskt filtrera bort dessa villfarelser. Men sedan finns det ju ni "fritänkare" som sväljer allt
Att anse att ryssland är en terrorstat är inte att se allt svart eller vitt, det är helt enkelt så det är. Och vem som har påstått att Ukraina skulle vara "gudagåva till jorden" får du gärna visa. Jag tror att du just hittade på det.
inga egna åsikter baka klankar på andra/s
Men förklara då vad som är så bra med Ryssland som 99% av oss i väst inte förstår?RoTe skrev:
Så är det, men konstigt att inte Sverige skickat trupp till Ukraina innan vi gick med i Nato. Tidigare har ju sosseregeringen ihop med miljömupparna velat att vi i Sverige ensamt ska lösa klimatkrisenR RoAd skrev:Så talar en riktig konspirationsteoretiker när hen inte längre har några svarGissar att du har "egna" åsikter om klimatkrisen och covid-vaccinet också. Valet 2020 stals förstås.
De flesta av dessa avvikande åsikter planteras av just Ryssland för att så split i västvärlden. De flesta är smarta nog för att källkritiskt filtrera bort dessa villfarelser. Men sedan finns det ju ni "fritänkare" som sväljer allt
Att anse att ryssland är en terrorstat är inte att se allt svart eller vitt, det är helt enkelt så det är. Och vem som har påstått att Ukraina skulle vara "gudagåva till jorden" får du gärna visa. Jag tror att du just hittade på det.
Oavsett hur bra eller dåliga Ukraina är eller har varit eller ens hur Ukraina har skött eller misskött saker och ting så vad har det med att vi går med i NATO att göra?
Anledningen till att man tar upp Ukraina i diskussionerna om NATO är just just vad Ryzzland håller på med i Ukraina (och ALLA andra ställen de varit senaste 1200 åren om man ska vara ärlig).
Ukrainarna har sina problem, precis som alla andra och deras största problem just nu heter Putler och Ryzzland. Och i förhållande till det är resten just nu ganska ointressant, speciellt då Ukarina trots brinnande kring försöker ränsa upp i Korruptions träsket.
Föresten ... slå inte er påbröstet för att "Vi är Svenskar och har minsann ingen korruption" ...
Sverige har fallit på korruptions index:et från 3:e plats (2020) till 6 plats (2023)
Men medvetenheten om att Sverige har korruption med verkar vara låg....
Fast allt detta är eg OffTopic angående om NATO är bra eller inte.
Anledningen till att man tar upp Ukraina i diskussionerna om NATO är just just vad Ryzzland håller på med i Ukraina (och ALLA andra ställen de varit senaste 1200 åren om man ska vara ärlig).
Ukrainarna har sina problem, precis som alla andra och deras största problem just nu heter Putler och Ryzzland. Och i förhållande till det är resten just nu ganska ointressant, speciellt då Ukarina trots brinnande kring försöker ränsa upp i Korruptions träsket.
Föresten ... slå inte er påbröstet för att "Vi är Svenskar och har minsann ingen korruption" ...
Sverige har fallit på korruptions index:et från 3:e plats (2020) till 6 plats (2023)
Men medvetenheten om att Sverige har korruption med verkar vara låg....
Fast allt detta är eg OffTopic angående om NATO är bra eller inte.
Beror på vad du menar med "egna" åsikter. Jag lyssnar förstås på de olika experter som uttalar sig i frågor och bildar mig en uppfattning baserat på det.electroluxaren skrev:
Eftersom jag inte är militärexpert, klimatforskare, eller vaccinforskare så betyder det att jag får lyssna på de som är det. Jag brukar även lyssna på de "alternativa" källorna, men det är sällan de kan underbygga sina påstående med några fakta så det blir nästan uteslutande så att jag förkastar dem.
Sedan finns det som sagt de som vill vara "unika" och "fritänkande" till den grad att de lyssnar på allt så länge det inte är vad "alla andra" tycker.
Jag är inte här för att argumentera utan för att vädra min åsikt. Jag tänker inte överbevisa någon, om det ens går pga indokrineringen från media. Alla ska tycka exakt samma "goda" sak i Sverige och dom som inte gör det är nazister! Det är sen gammalt...BirgitS skrev:
Inte troligt att Ryssland ens överhuvudtaget skulle föra ett krig mot Nato.electroluxaren skrev:Du blir aldrig någon strateg.
Vi har inga "neutrala" tillgångar mer än de slösinta här i tråden.
Våra hamnar i östersjön har inget värde mer än för utskeppning. men det kan finnas ett värde i att hindra vår utskeppning förutom att hindra Nato.
När det gäller Åland och hangarfartyget Gotland är dessa väldigt betydelsefulla strategiskt sett och för alla parter oavsett omvärldsläge.
Skillnaden är att vi kan bli ett sekundärt mål istf ett primärt mål. Ryssland bör lägga betydligt mycket mer krut på att stoppa Nato på vår mark än att bara hindra vår civila handelsflotta.
Vi har trupp på Gotland men om USA enligt avtalet vill ha bas /baser där inte minst om de plockar med sig kärnvapen kommer troligen turistmetropolen Gotland bli en kalkstenshög.
Alla vill att kriget skall föras på annans tomt, just nu är det ukraina, nästa gång kanske det är Nato i Sverige.
Vi vet ju ingenting om framtiden och att vildsint gissa på rysskräckens planer ger ju ingenting.
Det kan inte uteslutas att vi skulle rida ut stormen som neutrala bättre än att vara Natos dörrmatta.
Men låt oss säga att Sverige aldrig hade gått med i Nato och Putins nästa mål är Baltikum. Då blir Sverige direkt ett primärt mål för Ryssarna att utkämpa sitt krig på förutom landvägen direkt till Baltikum. Ukraina blir buffertzon från Polen och Sverige från Norge.
Problemet för ryssen skulle då vara Finland.
Så oavsett vi är med i Nato eller ej så blir vi ett primärt mål.
Tillsammans med Nato blir vi mer avskräckande för Ryssen än om vi inte var med