14 206 läst ·
451 svar
14k läst
451 svar
NATO bra eller obra eller jaha?
Renoverare
· Stockholm
· 20 339 inlägg
Farsan kände en gulagöverlevare fram till dennes död. Han ville åka runt på skolor och berätta om sitt livsöde. Men inga skolor ville ha honom. Samtidigt under min egen skolgång var det två överlevare från nazisternas koncentrationsläger som besökte mina skolor.P Putte 9497 skrev:
Svensk revisionism.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
En skillnad mot då är att Tyskland hade många fiender att slåss mot i alla väderstreck och knappt någon förutom Italien att stödja sig på. Ukraina har bara en motståndare och man har dessutom ryggen fri. Framförallt har inte Putin ett inflöde av enorma mängder gratis amerikanska vapen vilket Stalin hade. Det gör det mycket svårare för Putin att lyckas med det Stalin gjorde.mikethebik skrev:
Ryssland har enormt mycket material från kalla kriget som de antagligen nu plockar fram från törnrosasömnen för att sätta hjälpligt istånd för att fyllas med kanonmat.
Historien går igen från WW2 och Stalins politik, skicka fram soldater tills motståndarsidan inte längre orkar skjuta ihjäl dem längre, funkade då så varför inte prova igen.
Putin likt Stalin bryr sig inte om människooffren bara man får igenom sin vilja och behålla makten.
Jag ser ingen som helst skillnad på Stalin, Hitler eller Putin, samma andas barn men olika tidsåldrar.
Vi ska också komma ihåg att nutida historieskrivning är att Hitler startade WW2, men det var i samförstånd med Stalin där de skulle dela på Östeuropa, och de anföll Polen från varsitt håll samt att Stalin anföll Finland.
Sedan att Hitler hade sin egen agenda att spöa Stalin i ett senare skede visste nog Josef antagligen om, men hans ambitioner var nog likvärdiga åt andra hållet.
Man kanske borde lyssnat på Patton som sa att när Tyskland var krossat borde vi krossa Stalin också.
Inget som ett krigstrött England eller USA var pigga på när Japan fortfarande återstod att ta hand om.
Churchill hatade Stalin lika mycket som han hatade Hitler, med rätta.
Renoverare
· Stockholm
· 20 339 inlägg
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Inte lika korrupt som Ryssland enligt Transparency International. Plats 104 mot 141 för Ryssland. Det är inte lysande, samma nivå som Brasilien men bättre än Turkiet. Ryssland delar plats med Uganda...RoTe skrev:
Redigerat:
Det som ju är lite jobbigt när man försöker försvara ryssarna är ju att vi i den "fria" delen av världen kan obehindrat söka information som visar hur det egentligen står till. Och inte som i tex Ryssland att man bara kan hitta "fakta" som "Puttin" vill att man ska hitta.RoTe skrev:
Finns ingen anledning att prata med folk som bara kan ha en tanke i huvudet samtidigt. För dom flesta svenskar är allt bara svart eller vitt. Ryssland = terrorstat, Ukraina = gudagåva till jorden, Orange man bad osv. NPCer hela bunten.R RoAd skrev:
Har det verkligen varit "hyllningar" till Ukraina???? Jag upplever att det har varit negativa åsikter om Ryssland men ytterst få åsikter om Ukraina. Bara för att man tycker illa om en part innebär ju inte per automatik att man älskar den andra.
Så talar en riktig konspirationsteoretiker när hen inte längre har några svarRoTe skrev:
De flesta av dessa avvikande åsikter planteras av just Ryssland för att så split i västvärlden. De flesta är smarta nog för att källkritiskt filtrera bort dessa villfarelser. Men sedan finns det ju ni "fritänkare" som sväljer allt
Att anse att ryssland är en terrorstat är inte att se allt svart eller vitt, det är helt enkelt så det är. Och vem som har påstått att Ukraina skulle vara "gudagåva till jorden" får du gärna visa. Jag tror att du just hittade på det.