BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Jag är inte här för att argumentera utan för att vädra min åsikt. Jag tänker inte överbevisa någon, om det ens går pga indokrineringen från media. Alla ska tycka exakt samma "goda" sak i Sverige och dom som inte gör det är nazister! Det är sen gammalt...
Ditt inlägg 328 stämde rätt bra överens med vad electroluxaren skrev i alla fall.
Dessutom verkar dina inlägg inte precis ha några gråtoner utan verkar bara gå ut på att Ukraina är skitdåligt och Ryssland gör allt rätt. Var det inte sånt som du kallade att bara ha en tanke i huvudet?
Såna man inte ska prata med enligt dig.

Det blir ju ett konstigt forum om alla bara håller monologer i stället för att argumentera.

Jag har inte sett någon skriva att alla som inte tycker likadant är nazister. Var hittade du det?
När det gäller att kalla oliktänkande för nazister så är det väl mest Ryssland som gör det.

Jag har inte heller sett någon som skriver att Ukraina är en gudagåva utan alla verkar helt medvetna om att det t.ex. förekommer korruption även i Ukraina. Alltså inget allt är bara svart eller vitt från de som tycker att Ryssland har gjort fel när de har gått in i Ukraina.

• Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Inte troligt att Ryssland ens överhuvudtaget skulle föra ett krig mot Nato.

Men låt oss säga att Sverige aldrig hade gått med i Nato och Putins nästa mål är Baltikum. Då blir Sverige direkt ett primärt mål för Ryssarna att utkämpa sitt krig på förutom landvägen direkt till Baltikum. Ukraina blir buffertzon från Polen och Sverige från Norge.

Problemet för ryssen skulle då vara Finland.

Så oavsett vi är med i Nato eller ej så blir vi ett primärt mål.

Tillsammans med Nato blir vi mer avskräckande för Ryssen än om vi inte var med
som sagt du blir ingen strateg
och din ryssfobi hjälper dig inte

RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Dessutom verkar dina inlägg inte precis ha några gråtoner utan verkar bara gå ut på att Ukraina är skitdåligt och Ryssland gör allt rätt.
Detta är inte vad jag tycker men låter det så får jag be om ursäkt.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
som sagt du blir ingen strateg
och din ryssfobi hjälper dig inte
Ur militärisk synvinkel är inte Ryssland något hot. Hade de varit det skulle de ha intagit Ukraina för länge sedan.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
L lat skrev:
Personligen vet jag en ubåtsskeppare som åkte vattenskidor efter ubåten och åt & drack väldigt gott på skattebetalarnas bekostnad.
"Hejsan! Svaret varierar beroende på 1) åkarens vikt 2) åkarens skicklighet 3) skidan/skidornas anläggningsyta mot vattnet Barn kan åka från 20 knop och upp till 25 knop. Ungdomar mellan 23 och 28 knop. I tävlingssammanhang är farten 31.3 knop vid slalom (en skida i bana runt bojar). Vid trickåkning är farten runt 15-20 knop. Vid hopp är farten 25-30 knop. Vid wakeboardåkning är farten 20-25 knop"

Det verkar ju lite osannolikt att en svensk ubåt som har en maxfart på ca 20 knop skall kunna accelerera tillräckligt fort för att dra upp en vattenskidåkare, att sedan u-båtens reseledare också verkar ha åkt trickåkning efter baljan får det hela att låta som att gått på en klassisk skröna eller bara vill ta i lite.
Nu gjorde jag ett antagande att det var en svensk u-båt, det fins ju snabbare u-båtar som säkert skulle kunna klara att dra upp en åkare men då tillhör dom andra länder och belastar således inte den svenska ekonomin i någon större utsträckning

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J jonasz skrev:
"Hejsan! Svaret varierar beroende på 1) åkarens vikt 2) åkarens skicklighet 3) skidan/skidornas anläggningsyta mot vattnet Barn kan åka från 20 knop och upp till 25 knop. Ungdomar mellan 23 och 28 knop. I tävlingssammanhang är farten 31.3 knop vid slalom (en skida i bana runt bojar). Vid trickåkning är farten runt 15-20 knop. Vid hopp är farten 25-30 knop. Vid wakeboardåkning är farten 20-25 knop"

Det verkar ju lite osannolikt att en svensk ubåt som har en maxfart på ca 20 knop skall kunna accelerera tillräckligt fort för att dra upp en vattenskidåkare, att sedan u-båtens reseledare också verkar ha åkt trickåkning efter baljan får det hela att låta som att gått på en klassisk skröna eller bara vill ta i lite.
Nu gjorde jag ett antagande att det var en svensk u-båt, det fins ju snabbare u-båtar som säkert skulle kunna klara att dra upp en åkare men då tillhör dom andra länder och belastar således inte den svenska ekonomin i någon större utsträckning
mmm dessutom har de svenska ubåtarna en maxfart i ytläge på ca 11knop (officiellt), svårt att åka vattenskidor med så liten hastighet kan tänkas

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R
J jonasz skrev:

Lysande! Och på källkritikens dag dessutom. En dag som flera i tråden borde ägna en tanke ;)

BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Detta är inte vad jag tycker men låter det så får jag be om ursäkt.
Du behöver inte be om ursäkt, men det är nog så att på samma sätt som dina åsikter låter svarta och vita när du skriver inlägg, så är det nog så att andras åsikter också låter svarta och vita när de skriver inlägg. I kortfattade inlägg som är svar på andras inlägg är det svårt att få fram nyanser utan det blir just ytterligheterna som märks.

Det är väl något som alla, inkl. jag själv, bör tänka på, folk är vanligen mer nyanserade än vad det låter som i inläggen.

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
J jonasz skrev:
Nu gjorde jag ett antagande att det var en svensk u-båt, det fins ju snabbare u-båtar som
Du gjorde också ett antagande om att det var typ tävlings vattenskidor, personligen har jag åkt på ett matsalsbord i 6 knop, så vi kan gissa på att det var nånting däremellan i bredd i en behaglig fart på mellan kanske 10-20 knop?
Och var fick du trickåkningen ifrån?

P
P Putte 9497 skrev:
Ur militärisk synvinkel är inte Ryssland något hot. Hade de varit det skulle de ha intagit Ukraina för länge sedan.
som sagt dina analyser duger inte

• Gilla
Pin
  • Laddar…
F
P Putte 9497 skrev:
Ur militär synvinkel har Ryssland otroligt stora möjligheter att ställa till det som fan i sitt närområde.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Ryssland är i allra högsta grad ett hot. Det speciella med den ryska krigsmakten är att de strängt taget inte behöver några vapen. De skickar fram folk. Massor med folk. Till slut är ammunitionen slut till alla skjutvapen och så har Ryssland vunnit kriget. De skiter blankt i hur många miljoner stupade de själva har.
Dessutom håller de på att lägga om hela industrin och eknomin för krigsändamål och då kan de producera ganska många kalasjnikoffar och ganska mycket ammunition.

Jag var länge mot Nato och för en nordisk försvarsallians men för att den nordiska försvarsalliansen skall kunna försvara sig borde vi ha både vapen och utrustning och logistik och utbildade reservister och ammunition tillräckligt för att skicka en arme på 2,5-3 miljoner man till fronten. Samtidigt som matförsörjningen och produktiuonen av förnödenheter och krgsmaterial måste räcka till för att både försörja hemmafronten och armeen.
Så som försvaret och den nationella självförsörjningen har monterats ner i Norden klarar vi inte att skapa en sådan beredskap på mellan ett och fem år vilket jag beräknar är den tid vi har på oss innan fanskapet brakar loss.
I Finland vet vi av erfarenhet att det går att mobilisera 10-12% av befolkningen och skicka dem till fronten. Fast det går inte om alla beredskapslager är skrotade och manskapet inte har gjort några månader militärtjänst.

Helt enkelt är Nato det bästa av alla dåliga alternativ. Även om Donald Fjodorovitj blir president och USA lämnar Nato så har vi baltländerna med oss och kan stänga in ryska flottan innanför en tät spärr i finska viken. Det skyddar handeln på Östersjön.

• Gilla
  • Haha
MrDizzy och 8 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
För mej är iaf 500 miljoner ganska mycket pengar.
Sen tillkommer alla andra kostnader runt omkring.
Kolla inte vad arbetsförmedlingen har för budget för att försöka få 200.000 arbetsföra i arbete.

För Sverige är Nato billigare än att ensamma hålla gränsen. Nu öppnar sig en helt ny marknad för att kränga försvarsmaterial. Finnarna valde ju inte JAS pga att vi inte var med i Nato. Bara en sådan affär kostade ju svenska staten mängder med miljarder och finnarna sitter med en sämre och dyrare produkt, likt Norge även gör.

Ubåtar vill ju typ halva Nato köpa av oss.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
F
H heimlaga skrev:
Ryssland är i allra högsta grad ett hot. Det speciella med den ryska krigsmakten är att de strängt taget inte behöver några vapen. De skickar fram folk. Massor med folk. Till slut är ammunitionen slut till alla skjutvapen och så har Ryssland vunnit kriget. De skiter blankt i hur många miljoner stupade de själva har.
Dessutom håller de på att lägga om hela industrin och eknomin för krigsändamål och då kan de producera ganska många kalasjnikoffar och ganska mycket ammunition.

Jag var länge mot Nato och för en nordisk försvarsallians men för att den nordiska försvarsalliansen skall kunna försvara sig borde vi ha både vapen och utrustning och logistik och utbildade reservister och ammunition tillräckligt för att skicka en arme på 2,5-3 miljoner man till fronten. Samtidigt som matförsörjningen och produktiuonen av förnödenheter och krgsmaterial måste räcka till för att både försörja hemmafronten och armeen.
Så som försvaret och den nationella självförsörjningen har monterats ner i Norden klarar vi inte att skapa en sådan beredskap på mellan ett och fem år vilket jag beräknar är den tid vi har på oss innan fanskapet brakar loss.
I Finland vet vi av erfarenhet att det går att mobilisera 10-12% av befolkningen och skicka dem till fronten. Fast det går inte om alla beredskapslager är skrotade och manskapet inte har gjort några månader militärtjänst.

Helt enkelt är Nato det bästa av alla dåliga alternativ. Även om Donald Fjodorovitj blir president och USA lämnar Nato så har vi baltländerna med oss och kan stänga in ryska flottan innanför en tät spärr i finska viken. Det skyddar handeln på Östersjön.
Du behöver inte överdriva. USA lämnar sannolikt inte NATO och Ryssland har inte inlett nån annektering av Finland de närmaste 5 åren heller. Däremot kan det förekomma provokationer i förhoppning att nån skulle råka skjuta ner ett skrotfärdigt MIG-plan så dom får anledning att berätta för sin befolkning att NATO tänker ta dom.

F fsn skrev:
Du behöver inte överdriva. USA lämnar sannolikt inte NATO och Ryssland har inte inlett nån annektering av Finland de närmaste 5 åren heller. Däremot kan det förekomma provokationer i förhoppning att nån skulle råka skjuta ner ett skrotfärdigt MIG-plan så dom får anledning att berätta för sin befolkning att NATO tänker ta dom.
Jag överdriver inte. Det där är pessimistscenariot och när det gäller försvar likväl som byggnadsställningar och takstolar är det pessimistscenariot som bör vara dimensionerande. Även om man tror att det sannolikt går litet bättre.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.