Nu har ni Nato-anhängare tagit krigsromantiken till nya nivåer.

• Gilla
Achren57 och 1 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Har du hemförsäkring?
Din brandromantik når nya nivåer!
Pyroman antagligen som bara vill att huset ska brinna. (Ironi för att göra en poäng, inte personangrepp)

Nato är ändå en majoritet välmående demokratier, iofs med vissa avvikelser.
Så på tiden men synd att det behövs.

• Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Nej någon krigsromantik är det sannerligen inte.
Hela mitt liv har jag haft mardrömmar om krig. Morfar hade varit med i både vinterkriget och fortsättningskriget och han hade farit illa både fysisk och psykiskt. Han var min bästa vän när jag var liten. Han såg till att jag fick veta hur hemskt krig verkligen är så jag aldrig skulle tro på krigsromantik.
Man får ge honom erkännandet att han lyckades.

Barnbarn till människor vars hela bondgård brann upp oförsäkrad brukar vara litet försiktiga med eld och se till att skorstenarna är i skick och elsystemet säkert.
Av samma orsak vill jag om möjligt undvika krig och jag ser bara två sätt att undvika det på. Att underkasta oss förtryck och massmord och etnisk rensning under Putinstyre eller att bygga ett försvar som är så starkt att Putin lämnar oss i fred. Av de två alternativen föredrar jag det senare eftersom massmord och etnisk rensning förorsakar minst lika mycket lidande som ett krig.
Av den orsaken anser jag att både försvaret och den civila beredskapen måste förstärkas. Det avskräcker Putin. Om det går åt helvete och han inte låter sig avskräckas har vi dessutom en B-plan. Att utkämpa kriget.

Det finns en hel del hyggliga ryssar som gömmer sig under den putinistiska ytan. Precis som det dök upp dolda antinazister överallt i Tyskland varefter nazisterna förlorade kontrollen över landsdelar. Det gäller att hålla sig väl med dem och samtidigt skrämma skiten ur Putin.

• Gilla
  • Haha
Blazermannen och 11 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
som sagt dina analyser duger inte
Mina analyser duger bra för mig och jag är glad och stolt att Sverige äntligen tagit förnuftet till fånga och gått med i Nato. Om vi får utländsk trupp här är ju positivt.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ur militär synvinkel har Ryssland otroligt stora möjligheter att ställa till det som fan i sitt närområde.
Jo, det har vi ju sett men om inte de baltiska staterna varit med i Nato skulle de redan varit ett legitimt mål för Ryssland

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du behöver inte överdriva. USA lämnar sannolikt inte NATO och Ryssland har inte inlett nån annektering av Finland de närmaste 5 åren heller. Däremot kan det förekomma provokationer i förhoppning att nån skulle råka skjuta ner ett skrotfärdigt MIG-plan så dom får anledning att berätta för sin befolkning att NATO tänker ta dom.
Ryssarna skjuter ner sitt eget plan såklart för att rättfärdiga det som de själva vill uppnå.

Enligt Nazisterna i Tyskland 1 september 1939 var det polackerna som angrep tyskarna först och startade kriget

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte heller bidra med krigsromantik. Jag mår lite illa när jag ser unga flickor som glädjandes drar mot lumpen. Är det inte ett frestande äventyr för dom? Har dom sett avslitna ben och sönderbrända ansikten? Kroppar där inälvorna hänger ut?
Min mamma blev utbombad, vill säga legat i en kall och mörk källare medan allierade bombskvadroner drog över hennes hemstad och lade allt i aska.
Vi är krigsleda allihopa. Men trots allt tycker jag att vi borde söka ett stort allierat skydd mot hotet, som idag är ryssen. Fy, vad jag hatar detta ställningstagande!

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kan inte heller bidra med krigsromantik. Jag mår lite illa när jag ser unga flickor som glädjandes drar mot lumpen. Är det inte ett frestande äventyr för dom? Har dom sett avslitna ben och sönderbrända ansikten? Kroppar där inälvorna hänger ut?
Min mamma blev utbombad, vill säga legat i en kall och mörk källare medan allierade bombskvadroner drog över hennes hemstad och lade allt i aska.
Vi är krigsleda allihopa. Men trots allt tycker jag att vi borde söka ett stort allierat skydd mot hotet, som idag är ryssen. Fy, vad jag hatar detta ställningstagande!
Jag gillade ditt inlägg och håller i stort sett med.
Jag mår däremot inte illa när jag ser de som frivilligt och ibland med glädje gör sin plikt, utan dessa unga heller inget försvar.
Förhoppningsvis är det heller ingen av dem som ser fram mot att behöva använda sina vapen i ett skarpt läge, lite som att jag gillar att ha bälten, ABS och airbags men inte gärna vill testa dem i en olycka.

Krig vill vi inte ha, men beslutet ligger hos annan part som jag ser det, och kan man med ett starkt och beslutsamt försvar tillsammans med andra hindra det är det värt allt det kostar.

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
F
P Putte 9497 skrev:
Jo, det har vi ju sett men om inte de baltiska staterna varit med i Nato skulle de redan varit ett legitimt mål för Ryssland
Och vad har det nåt öht med det jag skrev att göra?

P
F fsn skrev:
Hon är i sin lilla romantiska bubbla, vill bara svar som hon gillar, hittar på egna frågor så hon får sina egna svar.
Inget konstigt med det, det är en skyddsmekanism som utlöses automatiskt vid stress när man är på väg in i det okända.

F fsn skrev:
Läs det du skrev och tänk efter lite

electroluxaren skrev:
Hon är i sin lilla romantiska bubbla, vill bara svar som hon gillar, hittar på egna frågor så hon får sina egna svar.
Inget konstigt med det, det är en skyddsmekanism som utlöses automatiskt vid stress när man är på väg in i det okända.
🤔 vad svamlar du om

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F
P Putte 9497 skrev:
Läs det du skrev och tänk efter lite
Jag vet precis vad jag skrev och jag vet vad jag citerade. Baltstaterna nämndes inte nån stans i nåt av inläggen…. Se exakt vad är det fröken svamlar om?

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MultiMan
H heimlaga skrev:
Nej någon krigsromantik är det sannerligen inte.
Hela mitt liv har jag haft mardrömmar om krig. Morfar hade varit med i både vinterkriget och fortsättningskriget och han hade farit illa både fysisk och psykiskt. Han var min bästa vän när jag var liten. Han såg till att jag fick veta hur hemskt krig verkligen är så jag aldrig skulle tro på krigsromantik.
Man får ge honom erkännandet att han lyckades.

Barnbarn till människor vars hela bondgård brann upp oförsäkrad brukar vara litet försiktiga med eld och se till att skorstenarna är i skick och elsystemet säkert.
Av samma orsak vill jag om möjligt undvika krig och jag ser bara två sätt att undvika det på. Att underkasta oss förtryck och massmord och etnisk rensning under Putinstyre eller att bygga ett försvar som är så starkt att Putin lämnar oss i fred. Av de två alternativen föredrar jag det senare eftersom massmord och etnisk rensning förorsakar minst lika mycket lidande som ett krig.
Av den orsaken anser jag att både försvaret och den civila beredskapen måste förstärkas. Det avskräcker Putin. Om det går åt helvete och han inte låter sig avskräckas har vi dessutom en B-plan. Att utkämpa kriget.

Det finns en hel del hyggliga ryssar som gömmer sig under den putinistiska ytan. Precis som det dök upp dolda antinazister överallt i Tyskland varefter nazisterna förlorade kontrollen över landsdelar. Det gäller att hålla sig väl med dem och samtidigt skrämma skiten ur Putin.
Jag har säkert berättat om det innan, men när jag var 13 år var jag i Finland för första gången. Min pappa gjorde affärer med en finsk affärsman av det mer välbärgade slaget, så vistelsen i Helsingfors var en angenäm upplevelse.

Det som dock överskuggade allt annat och satte djupa spår i den unge mannen nyss inkommen i puberteten var när den äldre mannen började berätta om hans upplevelser av finska vinterkriget mot Sovjetunionen. Någon krigsromantik gick absolut inte att spåra utan bara en mycket bister verklighet där hans krigsinsats avslutades med att han nästan gick av på mitten av en rysk granat, men överlevde.

Han fick mig att förstå varför man aldrig ska ta något för givet och att aldrig sänka garden mot ryssarna. Det finska samhället vid den tiden (1970-tal) var också helt klart rädda för övervakning av KGB (som pågick, ingen paranoia) och han sa medvetet mycket lite kritiskt när vi var ute i offentliga sammanhang, men desto mer när vi kom hem till hans hus, svettades i saunan och badade i inomhuspoolen.

Ingen annan resa i min ungdom satte djupare spår och sedan dess har stor respekt för det finländska folket och deras förmåga. Det hela förstärktes av saker som när jag gick på någon marknad och köpte handsnidade träsaker av krigsveteraner i rullstol. Pga olika tråkiga saker har jag nästan inga minnen kvar från min familj eller uppväxt, men de handgjorda föremålen har följt med sedan dess och jag håller i dem ibland och tänker på Finlands umbäranden men också hjältemod när de blev oprovocerat anfallna av ett Sovjetunionen och Ryssland som uppenbart inte har förändrats utan fortsätter i samma spår idag. Det stärker mig än mer i övertygelsen om att hela Norden nu står sida vid sida i direkt militärt samarbete är det enda som kan hindra samma öde i vår tid.

• Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
F
L L A Axelsson skrev:
Kan du ge exempel? Min spontana känsla, som jag med stor sannolikhet delar med flertalet är nämligen att de som tar nåt till nya, skrämmande nivåer i den här tråden är :

1. romantiker som tror att Sverige har ett fredsinflytande på ett land som har på agendan att kriga och jävlas och ligger ca 450 år efter västeuroma när det kommer till människors värde.

2. Alternativsensationsmänniskor som misstror allt som skrivs i fri media och av den anledningen tar rysk propaganda som sanningen.

3. Rena ryss-troll

4. Nyttiga idioter. Samma innehåll som ryss-troll men för dumma för att själva förstå det.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.