D djac skrev:
Och grunden för alla dessa saker är att väldigt stor andel av villaägarna måste skaffa stora solcellsanläggningar,
Hej djac

När jag i morse tittade på husets elbehov visade det 554 W , det varierar upp och ner under dagen och har några korta toppar, men är ungefär detsamma nu 6 timmar senare.

Vi är 28 villor som delar på en 500 kVA transformator dvs 500/28 kVA = 17,85 kVA/villa (25,77A /villa)

Om vi, för en mycket grov överslagsberäkning, antar att alla 28 villor har ett genomsnittligt effektbehov under en sommardag på 554 W då innebär det totalt 15, 512 kW (ca 22,4 A) i belastning på transformatorn.

Teoretiskt räcker det då med en stor solcellsanläggning (på drygt 15,5 kW) för att effektriktningen skall vända i transformatorn som matar mig och mina 27 grannar. Eller tre små (5,5 kW) solcellsanläggningar.

När jag för en dryg månad sedan var på elfack i Göteborg träffade jag några som utryckte sin oro för omedvetenheten om vad som sker när vi med allt el-energisnålare hus minskar elbehovet, samtidigt som vi vill bli elproducenter i villaområden.

En hade elapparater som gick sönder och när han vid ett tillfälle mätte spänningen var den klart över 250 V. Han frågade mig om det fanns några ”skydd” mot överspänning att koppla in. Jag svarade att man naturligtvis mata sitt hus med en separat transformator med variabel spänning men det är ju nätägaren som skall se till att spänningarna håller sig inom rätt nivå.

Du ser uppenbarligen (liksom många politiker och beslutsfattare) inga bekymmer med det stora intresset att installera solcellsanläggningar i villaområden. Varken tekniskt gällande spänningsvariation och omvänd effektriktning eller ekonomiskt gällande elnätskostnader.

Vi får verkligen hoppas att du, politikerna och beslutsfattarna har rätt.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

När jag i morse tittade på husets elbehov visade det 554 W , det varierar upp och ner under dagen och har några korta toppar, men är ungefär detsamma nu 6 timmar senare.

Vi är 28 villor som delar på en 500 kVA transformator dvs 500/28 kVA = 17,85 kVA/villa (25,77A /villa)

Om vi, för en mycket grov överslagsberäkning, antar att alla 28 villor har ett genomsnittligt effektbehov under en sommardag på 554 W då innebär det totalt 15, 512 kW (ca 22,4 A) i belastning på transformatorn.

Teoretiskt räcker det då med en stor solcellsanläggning (på drygt 15,5 kW) för att effektriktningen skall vända i transformatorn som matar mig och mina 27 grannar. Eller tre små (5,5 kW) solcellsanläggningar.

När jag för en dryg månad sedan var på elfack i Göteborg träffade jag några som utryckte sin oro för omedvetenheten om vad som sker när vi med allt el-energisnålare hus minskar elbehovet, samtidigt som vi vill bli elproducenter i villaområden.

En hade elapparater som gick sönder och när han vid ett tillfälle mätte spänningen var den klart över 250 V. Han frågade mig om det fanns några ”skydd” mot överspänning att koppla in. Jag svarade att man naturligtvis mata sitt hus med en separat transformator med variabel spänning men det är ju nätägaren som skall se till att spänningarna håller sig inom rätt nivå.

Du ser uppenbarligen (liksom många politiker och beslutsfattare) inga bekymmer med det stora intresset att installera solcellsanläggningar i villaområden. Varken tekniskt gällande spänningsvariation och omvänd effektriktning eller ekonomiskt gällande elnätskostnader.

Vi får verkligen hoppas att du, politikerna och beslutsfattarna har rätt.
Jag tror du misstar dig i fråga om vad jag tror, jag vet att det finns bekymmer med varje förändring av vanor och i varje steg av teknikutvecklingen, det är absolut vare sig första eller sista gången som gammal teknik och infrastruktur behöver revideras för nytt användande.

Sen uppskattar jag exemplet men det förekommer ju stor spridning och många, inklusive jag, har högre förbrukning, har man sen pool, spabad, några elbilar och lite annat så får man helt andra siffror men allt det är ju anekdotiskt.

D djac skrev:
Jag tror du misstar dig i fråga om vad jag tror, jag vet att det finns bekymmer med varje förändring av vanor och i varje steg av teknikutvecklingen, det är absolut vare sig första eller sista gången som gammal teknik och infrastruktur behöver revideras för nytt användande.
Hej djac:
Jag håller med dig ”det finns bekymmer med varje förändring av vanor och i varje steg av teknikutvecklingen,” Jag har arbetat med industriell och akademisk forskning/utbildning i drygt 35 år och dessutom med idrifttagning av ny teknik inom industrin.

MEN, det som nu är problematiken är att det saknas elkraftkompetens i samhället, att ta hand om den nya teknik som i allt högre grad implementeras i samhället på alla nivåer. Dessutom en förmåga att utbilda nya kunniga och så småningom erfarna elkraftingenjörer.

Jag har redan ”ett varv” förklarat att vi de senaste 20 åren har tappat några hundratal elkraftingenjörer och deras erfarenhet, per år, och har nu en mångdubbelt ökande efterfrågan på kompetens per år. Vi saknar lärare för elkraftingenjörer och laborationsmöjligheter. Det handlar om både utbildning och erfarenhet, något som inte löses i en ”Quick fix”.

Med en brist på erfaren personal kan det räcka med bekymmer i var 25:e eller hundrade elnät för att det skall bli allvarligt. Vårt samhälle är starkt beroende av en fungerande elförsörjning.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D
Som sagt så är förändring ett önskat konstant läge och här är ett exempel på något som säkert kommer påverka elnäten i Tyskland, fast då på andra hållet:

"TYSKLAND KOMMER PRESENTERA MILJARDSTÖD FÖR VÄRMEPUMPSBYTEN - BN (Direkt)
2023-06-28 15:52
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den tyska regeringen kommer att allokera upp till 10 miljarder euro tills 2027 för att underlätta den obligatoriska utfasningen av fossildrivna värmepannor.
Det skriver Bloomberg News, som hänvisar till personer med insyn.
Stödpaketet, vilket uppgår till drygt 2,5 miljarder euro per år, kommer efter en ny lag som förbjuder installationen av nya fossildrivna värmepannor och som träder i kraft nästa år.
Efter omfattande kritik har däremot lagen mjukats upp något och under veckan har det bestämts att upp till 70 procent av kostnaden för nya värmepumpar ska subventioneras om hemägare "agerar fort", skriver nyhetsbyrån.
I dagsläget subventionerar den tyska staten upp till 40 procent.
Casper Sirén +46 8 5191 7926
Nyhetsbyrån Direkt"
https://www.placera.se/placera/tele...ntera-miljardstod-for-varmepumpsbyten-bn.html

Varit väldigt tyst om detta, inga beslut i frågan från de stora nätägarna vad jag har kunnat läsa.
Tyckte dom det var lättare att höja andra kostnader (som började gälla 1/1 2024) kanske?

Inget nytt... De som har samma förbrukningssäkring som produktionssäkring betalar samma som idag. De som har högre produktionssäkring kommer få betala mer. Har frågat min nätägare...

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Inget nytt... De som har samma förbrukningssäkring som produktionssäkring betalar samma som idag. De som har högre produktionssäkring kommer få betala mer. Har frågat min nätägare...
Vilken nätägare har du? Det är ju just det som är nytt om någon av de stora publikt sagt vad som kommer gälla. Men jag gissar på att du inte har sån information va?

Trelleborgs Energi. Jag har kontaktat dem och fått det beskedet. Det kan så klart skilja sig men jag ser.ingen anledning. Man har redan betalt för kapaciteten för elen "ner". Varför ska då betala mer för samma kapacitet "upp"?

Trelleborgs Energi. Jag har kontaktat dem och fått det beskedet. Det kan så klart skilja sig men jag ser.ingen anledning. Man har redan betalt för kapaciteten för elen "ner". Varför ska då betala mer för samma kapacitet "upp"?
Men det är ju fullt logiskt att man betalar för den högsta säkringen.

Ok, som jag misstänkte, du verkar inte så insatt.
Din nätägare är inte någon av de stora (Eon, vattenfall eller ellevio) och det argumentet är fel.

Nä, jag vet inte vad de andra säger men det är väl bara att kontakta dem och höra. Du behöver inte vara otrevlig för det.

• Gilla
Emanuel01 och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det är ju fullt logiskt att man betalar för den högsta säkringen.
Japp. Håller med. Jag har samma upp som ner så ingen ökning för mig. Allt annat är bara girighet från elbolagen men med tanke på Eons senaste ökning skulle det inte förvåna mig. De ligger redan 4000 kr högre än vi gör hos vårt bolag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nä, jag vet inte vad de andra säger men det är väl bara att kontakta dem och höra. Du behöver inte vara otrevlig för det.
Jag var inte otrevlig, jag konstaterade bara att du inte var så insatt i frågan vi diskuterar i tråden. Om du tycker det är otrevligt så är det tråkigt, men jag menade inget illa, det är bara tröttsamt.

Hej Kristian Ask

Elnäten till våra hus är byggda för en effektriktning - mot husen.

Ofta är det spänningsfallet i de elnäten som begränsar. Byter vi effektriktning då byter även spänningsfallet riktning.

Det innebär att elnäten behöver förstärkas (byggas om) och det riskerar att innebära stora kostnader i redan byggda elnät.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Automatisk om koppling i transformatorstationer skulle också fungera. Men det medför också investeringar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.