Nej, på elmarknaden är inte monopol tillåtna. Däremot är elnät naturliga och reglerade monopol. Men jag kan hålla med om att de inte bör vara privatägda.

• Gilla
Kristian Ask och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, på elmarknaden är inte monopol tillåtna. Däremot är elnät naturliga och reglerade monopol. Men jag kan hålla med om att de inte bör vara privatägda.
Elmarknaden inkluderar väl elnäten?

• Gilla
Guzzen1 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju näten vi talar om. Ber om ursäkt om inte det framgår.

Så vad menar du med inlägget? Vad har svällt över?

D Daniel 109 skrev:
Egentligen är elnäten en del av elmarknaden om man ska se onyktert på det.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är två helt olika marknader som fungerar på helt olika sätt.

D Daniel 109 skrev:
Ta bort elnätet så får vi se hur mycket den andra marknaden fungerar.

Ta bort vägnätet så får vi se hur bra speditionsbranschen klarar sig. Eller bränsle marknaden kanske. Det är olika saker, men beroende av varandra.

D Daniel 109 skrev:
Ta bort vägnätet så får vi se hur bra speditionsbranschen klarar sig. Eller bränsle marknaden kanske. Det är olika saker, men beroende av varandra.
Elnät och elproduktion har betydligt tätare koppling än spedition och väg eller bränsle.

Du kan inte transportera något annat än el i elnätet, dom är 100% beroende av varandra så dom är en marknad.

Spedition funkar med alternativ som tåg, båt, flyg, cykel, oxkärra..

Nej, det är inte samma marknad, även om de är beroende av varandra.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är två olika delar, komponenter på samma marknad.

D Daniel 109 skrev:
Straffas man om man inte får subventioner på andras bekostnad?
Nu uppfattar jag inte att det blir någon avgiftshöjning heller.
Hur vet du att inte jag monterat de själva? Jag pratar om skatt på strömmen jag producerar!

Det är ingen skatt på egenproducerad el.

E Erikgson skrev:
Solel är subventionerad på massa olika vis. Jobbigt för er att erkänna att andra ska betala för detta elände
Inte ett dugg jobbigt tycker jag.
Är väl inte konstigare än alla andra bidrag jag hjälper andra folk med.

• Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
Jag har fortfarande inte sett någon publik information från de stora nätägarna hur de tänker agera på EIs beslut.
Verkar som det rinner ut i sanden.
Eon höjde både nätavgift och överföringsavgift vid årsskiftet, så dom kanske straffar alla istället för att gå på producenter. Men då blir det ju fortfarande snedfördelat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.