D Daniel 109 skrev:
Automatisk om koppling i transformatorstationer skulle också fungera. Men det medför också investeringar.
Hej Daniel 109

Normalt så regleras distributionsspänningen på primärsidan på transformatorn ett steg upp i elnätet och inte i det sista transformatorsteget.

Detta bland annat beroende på att där är strömmen lägre och antalet linningskopplare, som kräver underhåll, blir färre i distributionsnäten. Det skulle vara kostsamt att sätta lindningskopplare där.

Jag har bara sett ett fåtal försök med linningskopplare på de transformatorer som sitter sist i kedjan.

Ja, jag sa inte att det var en kostnadseffektiv universallösning. Men det är en framkomlig väg.

D Daniel 109 skrev:
Ja, jag sa inte att det var en kostnadseffektiv universallösning. Men det är en framkomlig väg.
Hej Daniel 109

Det är i alla fall en teoretisk möjlighet att göra så.

Men jag vet inte om elanvändarna skulle acceptera kostnaderna, och risken för fler driftstopp.

Detta då dagens distributionstransformatorer är enkla och robusta i sitt utförande utan rörliga delar som slita eller styrelektronik som riskerar att haverera ibland. Detta då mängder av dagens transformatorer står ute i kyla och värme och utsatta för åska.

D
D Daniel 109 skrev:
Ja kostnaden spelar nog ingen roll, det är ju monopol så kunderna kan inte köpa av någon annan och de kan ju därför sätta priserna till precis vad som helst men det intressanta för nätbolagen är ju de intäktsökningar de kan göra utan att investera, där är det betydligt mer kreativa såklart.

Det är inte en långsiktig löning med automatiska lindningskopplare på sista transformatorn i ett svagt nät.
Lindningskopplaren slits för fort då den kommer att få göra för många kopplingar.
Det behövs även manöverspänning till manöver och övervakning samt tätare kontroller och underhåll.
En ren distrubutionstransformator utan automatik är extremt driftsäker.
Automatiska lindningskopplare hör hemma i fördelningsstationerna. Och även de slits hårdare nu med all oplanerbar produktion.
Det vettiga är att förstärka nätet så spänningen ligger inom tillåtna värden oavsett effektriktning.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det är inte en långsiktig löning med automatiska lindningskopplare på sista transformatorn i ett svagt nät.
Lindningskopplaren slits för fort då den kommer att få göra för många kopplingar.
Det behövs även manöverspänning till manöver och övervakning samt tätare kontroller och underhåll.
En ren distrubutionstransformator utan automatik är extremt driftsäker.
Automatiska lindningskopplare hör hemma i fördelningsstationerna. Och även de slits hårdare nu med all oplanerbar produktion.
Det vettiga är att förstärka nätet så spänningen ligger inom tillåtna värden oavsett effektriktning.
Om det nu är problem med stabilitet pga bakmatning från solpaneler så kan man fråga sig varför det är tillåtet att sätta upp solpaneler innan näten klarar det.
För egen del försöker jag utnyttja egen el så mycket det går och släppa ut så lite som möjligt på nätet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är inte problem över allt. Alla delar av lokalnäten är inte svaga.

Vissa får vänta med att producera ut på nätet tills det är förstärkt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man borde kunna lösa det med att sätta en ganska låg exportgräns.

D Daniel 109 skrev:
Man borde kunna lösa det med att sätta en ganska låg exportgräns.
Finns dem som fått OK att starta trots svagt nät om de sätter smart meeter och 0 eller låg export tills de förstärkt upp nätet.

D
Sägnerna om de svaga näten är rent troll för att öka debiteringen ytterligare, det är ju en i förväg överenskommen taktik :(

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Sägnerna om de svaga näten är rent troll för att öka debiteringen ytterligare, det är ju en i förväg överenskommen taktik :(
Det ligger nog korn i det hojtet. Jag har en känsla av att framför allt nätägarna försöker inhösta så mycket det går till så liten egen insats som möjligt.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D
G Guzzen1 skrev:
Det ligger nog korn i det hojtet. Jag har en känsla av att framför allt nätägarna försöker inhösta så mycket det går till så liten egen insats som möjligt.
Ja men så är det, det är ju syftet med hela deras verksamhet, deras skyldighet mot aktieägarna.

D djac skrev:
Ja men så är det, det är ju syftet med hela deras verksamhet, deras skyldighet mot aktieägarna.
Ja och aktieägarna är i en del fall andra länder.
Men varför inte införa att en del av vinsten går till svenska staten från dom företag (elnät) som har verksamhet här?
Det borde iofs vara lika med alla serverhallar som inte betalar fullt pris för sin el men ändå belastar systemen som en mindre stad per styck.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D
G Guzzen1 skrev:
Ja och aktieägarna är i en del fall andra länder.
Men varför inte införa att en del av vinsten går till svenska staten från dom företag (elnät) som har verksamhet här?
Det borde iofs vara lika med alla serverhallar som inte betalar fullt pris för sin el men ändå belastar systemen som en mindre stad per styck.
Teoretiskt sätt ska deras girighet kunna begränsas av energimarknadsinspektionen men som konstaterats av de som tittat på och följt marknaden, så är den totalt tandlös. Med tanke på hur snabbt stora koncerners finanser blir ogenomträngliga så tror jag vi kan ge upp det spåret, i privata monopol blir det så här och man får nog ändra på grundförutsättningarna om det ska kunna ändras.

• Gilla
  • Laddar…
D djac skrev:
Teoretiskt sätt ska deras girighet kunna begränsas av energimarknadsinspektionen men som konstaterats av de som tittat på och följt marknaden, så är den totalt tandlös. Med tanke på hur snabbt stora koncerners finanser blir ogenomträngliga så tror jag vi kan ge upp det spåret, i privata monopol blir det så här och man får nog ändra på grundförutsättningarna om det ska kunna ändras.
Precis, men håll med om att det är lite tragikomiskt. Å ena sidan så är monopolsituationer förbjudna. Man har ju hindrat företagsuppköp av den anledningen. Men på elmarknaden är det ok. Det bästa hade ju varit om staterna hade ägt all infrastruktur och privata företag fått "hyra in sig".
EU är ett fördärv i och med att det har svällt över vad som från början var meningen.
Jag tror inte att övriga EU skulle förse oss med t.ex den el vi behöver vid en större kris, t.ex det scenario som målas upp om ryssarna.

Redigerat:
  • Gilla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.