Alla beräkningarna förutsätter att det är 230V i uttaget, en kollega hade om vintrarna loggat över 250V hemma hos sig och om samma sak skulle gälla här så skulle strömmen stiga upp över 14A.

4nders skrev:
Alla beräkningarna förutsätter att det är 230V i uttaget, en kollega hade om vintrarna loggat över 250V hemma hos sig och om samma sak skulle gälla här så skulle strömmen stiga upp över 14A.
Den skulle minska inte öka......

P=u*i ;-)

oceanis skrev:
Den skulle minska inte öka......
Nej det skulle den inte. Det finns apparater som har en reglerad effekt så att en ökning av spänningen innebär en minskning av strömmen. En varmvattenberedare hör inte dit. Strömmen och effekten skulle öka.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt i min ungdom råkat ut för en liknande situation. I en studentförening hade vi en lokal där det dels fanns en radda med kaffeautomater, dels en flaskautomat (med starköl). Varje kaffeautomat drog ca 1,8 Kw (1,5 kw värme), och flaskautomaten hade en kylkompressor på en dryg Kw. Allt var inkopplat via en grendosa på ett uttag säkrat 10A.

Vi räknade med att ingen av de stora förbrukarna skulle vara igång mer än korta stunder.

Efter några veckor började det lukta om uttaget. Och när man drog ur kontakten så var hela innanmätet, både uttaget och kontakten förkolnat, det rann bokstavligen ut aska på golvet. Men inget syntes på utsidan.

Jag antog att det måste varit en bristfällig koppling i uttaget, för kontakten borde ju tåla mer än säkringen. Så vi reparerade, och bytte för säkerhets skull proppen.

Efter ca 3 veckor var det dags igen. Exakt likadant. Skall tilläggas att uttaget satt i ett utrymme som helt saknade brännbart material, utom just själva uttaget.

Så det fick bli lite kompletterande drasgningar från centralen.

Det har du nog rätt i vid närmare eftertanke.
Värmeslingan är nog bara en resistor och då ökar strömmen.
U=I*R
R är ju konstant vilket ger 250/R=I resp 230/R=I
Fredrik

Jag har vid åtskilliga tillfällen påpekat att även om uttaget är "märkt" 16 A så mår det INTE bra att belastas fullt ut hela tiden, det har jag sett otaliga gånger. Det ska ses som den MAX belastning som uttaget ska tåla (det finns väl kanske nån anledning till att enfas 16 A CEE uttag är uppbyggt på ett helt annat vis) och inte den "normala" belastningen.
Det är väl lika som med allt annat där man sätter ett max, tex en bilmotor med ett max varvtal. Ligger man på max kommer livslängden att förkortas oerhört mycket.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Sitter en 3 kW varmvattenberedare ansluten med stickpropp i ett uttag som ingår i en slinga med fler uttag är installationen felaktigt utförd.
En dylik pjäs ska ha en egen grupp säkrad 13 eller 16 A med tillräckligt grova ledare (själv skulle jag ta 2,5) och vara fast ansluten.
Punkt slut.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Avemo skrev:
Nej det skulle den inte. Det finns apparater som har en reglerad effekt så att en ökning av spänningen innebär en minskning av strömmen. En varmvattenberedare hör inte dit. Strömmen och effekten skulle öka.
Kan du förklara detta lite för jag skulle gärna vilja förstå hur ett element som jag antar har en linjär resistans skulle både få en högre effekt och en ökning av strömmen.

Jag vill förstå för det verkar ju så här på morgonen lite konstigt att P=UxI skulle kunna få denna effekt.

dvs U=P/I och om U ska gå från 230 till 250 så måste ju antingen P öka eller I minska. Om både P och I ökar linjärt så står vi ju kvar vid samma U.

Jag bara är nyfiken :-)

• Gilla
jogis
  • Laddar…
Om ni har svårt att få ut elektrikern idag och absolut måste ha beredaren ansluten så rekommenderar jag er att snåla på varmvattnet och inte duscha allihopa i tät följd. Det är ptc-element i beredare(rimligtvis så bör det vara det iaf) vilket ger lägre effekt ju varmare det är i beredaren.

HenrikHuslöse skrev:
Ett uttag märkt 16A från en märkestillverkare är testat med överström vid typtesterna utan att överskrida den tillåtna temperaturökningen under testtiden.
Jaja, men vanliga schuko-uttag har visat sig ha svårt att klara hög last under lång tid, alldeles oavsett vad som står på dem. En varmvattenberedare kan gå timmar i sträck och vill den då ha 3 kW vid 230 V så ska den ha ett CEE-uttag eller vara fast ansluten.
Det är inte brukarens/kundens fel utan installatörens, (möjligen har han trott att det var en beredare av den typ som är 1 kW 230V/3kW 400 V).

• Gilla
GK100
  • Laddar…
4nders skrev:
Det är ptc-element i beredare(rimligtvis så bör det vara det iaf) vilket ger lägre effekt ju varmare det är i beredaren.
Kan du ge ett exempel på en beredare som har det? Alla jag set har haft vanliga slingor, full kräm till termostaten bryter.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Jag vill förstå för det verkar ju så här på morgonen lite konstigt att P=UxI skulle kunna få denna effekt.

dvs U=P/I och om U ska gå från 230 till 250 så måste ju antingen P öka eller I minska. Om både P och I ökar linjärt så står vi ju kvar vid samma U.
Ett värmeelement märkt 3 kW levererar bara 3 kW vid märkspänningen. Effekten är inte konstant. Det är resistansen som är konstant.

P = U x I
U = R x I
I = U / R
P = U² / R

R är konstant. Höj spänningen så ökar effekten (med kvadraten på ökningen dessutom).

• Gilla
LGG-01 och 2 till
  • Laddar…
Hej alla.

Jag kan berätta att det än så länge funkar, dvärgbrytaren har ännu inte löst ut. Jag tackar för alla tips och vi ska avstå från att tvinga igång VVB'n för hårt genom att duscha för många efter varandra.

En del tycker att jag gör en konstig prioritering, jag har all respekt för den åsikten. Jag är inte rädd för att tjata på elektrikern, tvärtom, har gjort just det. Jag kan absolut kliva fram ett steg och bli ganska otrevlig/skarp men jag är inte så säker på att det i sig kommer lösa uppgiften.

Denna miss till trots är jag faktiskt mer än nöjd med hans arbete. Han har alltid kommit när han lovat och det på minuten. Han har fakturerat det som avtalats och dessutom till ett riktigt bra pris. Jag har själv fått handla material efter hans rekommendation då han enligt egen utsago inte kan matcha priserna på Jula med mera. Han har flertalet gånger kommit förbi en timme eller två för mindre jobb när jag ringt och bett om det och då bara fakturerat för just den tiden, ingen transport.

Med tanke på allt man läser på detta forum vill jag tro att jag haft tur och fått tag på en riktigt bra elektriker och jag tycker att det har ett värde i sig. Jag borde inte ha låtit denna installation vara i form av förlängningskabel under så lång tid och tar på mig ett visst mått av ansvar för detta i rollen av "man i huset". Min elektriker har missat när han inte dubbelkollat just denna VVB innan inkoppling. Härifrån väger jag riskerna mot alternativen och letar en konstruktiv lösning fri från känslor.

Jag uppskattar de tips och förslag jag fått inklusive de med en skarpare formulering.

Nu ska jag låta er återgå till den tekniska diskussionen, där har jag dessvärre inget att tillföra.

Önskar er alla en fortsatt trevlig helg!

Mvh / Azkel

Med så höga strömmar i en kontakt så behöver varken hona el hane vara slitna och glappiga för att det ska bli varmt. Kontaktytan (med minimal kontaktresistans) mellan stift och bleck är ju försvinnande liten jämfört med själva ledararean (1,5mm2), och dessutom inte i resistanssnål koppar. Alltså blir det varmt, ofta mycket varmt, som i det här exemplet.

Jag vet exempel på hur 12 & 24V med stora strömmar är kritiska att kontaktera på kretskort. Om lödningen inte var perfekt så brann kortet upp.

Har även sett exempel på hur ett glappande stift i en Molexkontakt till bakljusen i en bil lett till lokal härdsmälta.

Slutsats: Det borde inte vara tillåtet med 3kW/230V via en stickpropp. En 16A säkring och 2,5mm2 ledararea hade inte ändrat det inträffade ett endaste dugg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.