Azkel skrev:
Däremot är uttaget till VVB'n (sitter i tvättstugan vägg i vägg med badrummet) det första i en serie som fortsätter in i badrummet där det även matar 2st "våtrums-uttag"
En "fulfix", om nu elektrikern har ont om tid, är att byta tråden till VVB uttaget och koppla bort allt efter det. Då får du varmvatten på ett säkert sätt och kan fixa resten efter helgerna.

Torka håret får du dock göra någon annanstans än i badrummet men det kanske går att leva med ett tag. :)

På frågan om du kan ha det så här tills elektrikern dyker upp så är det en chansning. Det som inte höll i ditt fall var uttaget i sig. Har du samma typ av uttag där VVBn står så kan samma sak hända där. Trådarna, om det nu var 1.5 mm², syns inga skador på (förutom värmen från uttaget). Du bör ha detta under uppsikt.

Risken finns också att du kommer att erfara att dvärgbrytare faktiskt har en livslängd... Den blir varm av denna överbelastning, och till slut har plasten kroknat så att den finkänsliga mekaniken inte längre fungerar, dvs vippan kommer inte att fastna i uppfällt läge längre.

Så jaga elektrikern, pronto.

Faktiskt kan det vara en fördel med din 25 meter skarvsladd. Den sänker strömmen med ca 0.5 A. :)

Bo: förstår inte hur det kan vara en fördel, jag skulle nog påstå att det är orsaken. (Att inte säkringen löst då den borde ha gjort det).
Sen tycker jag värkligen att trådskaparen ska kontrollera att säkringen till uttaget som brunnit är av! Om du inte kunde mäta spänning i kablarna och säkringen ännu e på, så har kabeln antagligen brunnit på annat ställe en i eluttaget också! Låt säkringen vara av och ha en elektriker att kontrollera fören du använder vvb igen.

Redigerat:
Vi har haft en belastning på ca 13 A här. Det klarar utan vidare infälld FK 1.5 mm². Däremot överbelastar det både dvärgbrytare och uttag (trots att alla(?) uttag är klassade för 16 A). En dvärg löser inte säkert förrän vid en överbelastning på 1.45 x märkströmmen, så den kan vi inte skylla på här. Så jag tror fortfarande att 12.5 A är bättre än 13 A.

Jag förstår att jag i viss mån kommer ta en risk i och med att jag nu driver VVB'n på en 10 A med bara 1,5mm2 men som jag beskrev är alternativet att inte ha något varmvatten alls fram tills att elektrikern kan komma.

Min fru är alltför snäll och har stått ut med mycket byggande genom åren men det törs jag bara inte göra, singellivet lockar inte... Ett stort antal barn på det gör det till ett ännu sämre alternativ.

Jag får helt enkelt ta en kalkylerad risk att det kommer gå bra. Nu har VVB'n varit inkopplad och "värmande" i ett par timmar utan att dvärgbrytaren löst ut en enda gång. Peppar peppar ta i trä!!

Jag kommer dock se till att det kopplas in 100% korrekt när jag väl får hit elektrikern. Jag önskar att jag kunde kopplat bort hela "serien" som aaron föreslår men då släcker jag i princip hela rummet. Nu har jag nöjt mig med att klippa kablarna (ta bort det som var bränt) och dra på röda hattar samt skruva på ett dos-lock.

Mvh / Azkel

Ett alternativ för att undvika en katastrof nu i julhelgen, slå av VVB när ni inte är hemma.
Ha den bara tillslagen då ni kan ha uppsikt.Kanske lite obekvämt men bättre "safe than sorry" tills elektrikern gjort sitt arbete. :)

Det är nog när dom duschar och det blir långvarig belastning som det är störst risk.

13A går fint att köra på 1,5m2 om det är korta strömtoppar.Vi har 13A till torktumlaren pga den var på 2,4Kw
För oss som har klassiska keramiska säkringar passar 13A säkringen med samma bottenplatta som 10A.
Fredrik

Azkel skrev:
Jag förstår att jag i viss mån kommer ta en risk i och med att jag nu driver VVB'n på en 10 A med bara 1,5mm2 men som jag beskrev är alternativet att inte ha något varmvatten alls fram tills att elektrikern kan komma.

Min fru är alltför snäll och har stått ut med mycket byggande genom åren men det törs jag bara inte göra, singellivet lockar inte... Ett stort antal barn på det gör det till ett ännu sämre alternativ.

Jag får helt enkelt ta en kalkylerad risk att det kommer gå bra. Nu har VVB'n varit inkopplad och "värmande" i ett par timmar utan att dvärgbrytaren löst ut en enda gång. Peppar peppar ta i trä!!

Jag kommer dock se till att det kopplas in 100% korrekt när jag väl får hit elektrikern. Jag önskar att jag kunde kopplat bort hela "serien" som aaron föreslår men då släcker jag i princip hela rummet. Nu har jag nöjt mig med att klippa kablarna (ta bort det som var bränt) och dra på röda hattar samt skruva på ett dos-lock.

Mvh / Azkel
Ursäkta om mitt svar låter hårt. Men du har fått många svar från folk som verkar kunna detta med el. ( dock inte jag) de har berättat att det kan vara farligt så som du har det nu. Men du ska vänta till efter helgerna för att du inte orkar tjata på elektrikern! Dessutom blir frun och barnen sura om de inte får duscha. Min fråga är hur sur tror du din sambo blir om ett eller flera av era(antar jag, eller bonus barn dör, du vetat om det men skitit i det. RING SÅ SNART SOM MÖJLIGT! Du kommer ångra dig resten av livet om något händer.

• Gilla
4you och 1 till
  • Laddar…
Sätt upp ett gäng brandvarnare.

Och är det elektrikern som har "tabbat" sig är jag rätt säker på att han kommer rätt omgående utan större protester. Jag tror att även en elektriker uppskattar en god natts sömn mer än obehaget att komma och jobba en timme på en lördag.

Jag har svårt att tro att uttaget ska brinna upp på ett par dagar. Men det är samtidigt svårt att förstå orsaken. Båda terminalerna är kraftigt brända. Är det ett måndagsexemplar, är det ett systematiskt fel på detta fabrikat på uttaget, felaktig montering eller är stickproppen i skarvsladden problemet här tro? Men du säger att stickproppen såg fin ut - inga tecken på värme?

Jag protesterar mot de som hävdar att detta är användarens fel. Dumheter! Ett uttag märkt 16A från en märkestillverkare är testat med överström vid typtesterna utan att överskrida den tillåtna temperaturökningen under testtiden. Jag har för mig att det är 45 grader temperaturökning vid 1,25 ggr märkström efter en timme. Elko hade för några år sedan faktiska testdata för 1,5 mm2 ledare för sina uttag på hemsidan, men verkar ha tagit bort det. De klarade i vart fall med marginal kraven för 16A med denna ledararea.

Tittar man på bilden ser man att isoleringen bränts, d.v.s. det var långt över tillåten temperatur. Enligt TS beskrivningen var förloppet relativt snabbt. Antingen var strömmen mycket högre än märkströmmen eller så var kontakten i anslutningsklämmorna så dålig att det blivit varmgång lokalt.

Det första kräver ett fel i kretsen som dvärgbrytaren inte slagit ifrån för av någon anledning (t.ex. en defekt brytare eller fel vald utlösningskarakteristik). Det andra pekar på att båda anslutningsklämmorna på uttaget varit defekta (högst osannolikt) eller på att montören gjort något fel (mycket sannolikt).

Hur det nu än är så ligger ansvaret på ett eller annat sätt på den som installerat. Är det TS själv som monterat, låt bli det elektriska i fortsättningen. Är det en elektriker som monterat bör han byta yrke å det snaraste.

Redigerat:
Jag håller i viss grad med Henrik Huslöse. 3000 W ger 13A ström och det bör inte vara något problem för en 1,5mm2 FK och ett modernt uttag. Och skulle det bli stora strömmar över en längre tid så borde dvärgbrytaren ha löst ut. Men det här är en lösning på marginalen. Jag kan inte tänka mig att det är korrekt att dimensionera en elanläggning så klent att säkringen ska lösa ut ofta vid normal användning. Det kan väl vara okej för en tillfällig lösning, som detta är.

Även om det är svårt att avgöra på bilden så ser det ju ut som att ledarna är korrekt monterade mot uttaget. Så vad är problemet? Dålig kontakt? Oxidering? Silikonkladd? Slarvig montering? Flera samverkande fel?

Det är ett otyg med effektförbrukande apparater som skall ha 230 V. Livet blir betydligt enklare med tvåfas 400 V eller trefas.

• Gilla
Norrlandskusten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.