37 824 läst ·
82 svar
38k läst
82 svar
Nära el-brand - story + ber om råd
Farligt och farligt. Du överbelastar medvetet trådarna till uttaget rätt ordentligt. Om det började ryka om ett uttag så varför tror du inte att nästa ska gå samma väg? Sen kanske det kan fungera men jag skulle inte göra så. Någon här med bättre kompetens kan säkert bedöma hur olämpligt det är.Azkel skrev:
Hmm, jag förstår vad du menar även om jag helst vill ignorera. Alternativet är att leva utan varmvatten genom Jul och Nyår. Jo, jag vet, bättre det än att det börjar brinna förstås.Alfredo skrev:
Jag tänkte att det kanske började ryka tack vare att jag hade förlängningskabeln emellan vilket gjorde att säkringen inte löste ut som den skulle.
Mvh / Azkel
Det borde ju inte vara någon fara, det har vi ju säkringarna till som förvisso inte löst denna gång.Alfredo skrev:
Det är väl hela tanken med säkringarna? att den ska lösa vid för mycket effekt och på så vis "rädda" anläggningen?
Ja, tveklöst! Det var tänkt att den bara skulle sitta ett år eller så innan jag hade min permanenta lösning klar. Det enda jag skulle göra var att flytspackla hela nedervåningen och lägga in vattenburen värme samt förstås köpa, koppla in och driftsätta en vedpanna + rejäla ack-tankar. Just det, bygga en kulvert mellan garage och hus också förstås...vectrex skrev:
Tidsoptimist? Javisst!!
Tror dock inte jag är helt ensam på detta form om att göra en temp-lösning som sedan visar sig bli lite mer permanent än det var tänkt...
Mvh // Azkel
Azkel skrev:
Om elektrikern inte förstår det olämpliga med att belasta en 10 A säkring med 3 kW så förstår jag inte elektrikern...Azkel skrev:
Hur är installationen gjord? Är det en infälld installation med tråd i rör/slang i väggarna. Då skulle jag försöka förmå elektrikern att snarast komma förbi och byta tråden till badrumsuttaget till 2,5 mm2. Det borde ta under en timma och med tanke på omständigheterna tycker jag att han ska kunna klämma in det jobbet, jultid eller ej.
Jag tror att han bara tittade på stickproppen och tänkte "OK, 1-fas 10 A" men helt klart var det en miss. Ja, det är infälld installation i slang så precis som du säger så är det inte värre än att byta ut 1,5mm2 till 2,5mm2 samt byta från 10 A till 16 A i centralen antar jag.Alfredo skrev:Om elektrikern inte förstår det olämpliga med att belasta en 10 A säkring med 3 kW så förstår jag inte elektrikern...
Hur är installationen gjord? Är det en infälld installation med tråd i rör/slang i väggarna. Då skulle jag försöka förmå elektrikern att snarast komma förbi och byta tråden till badrumsuttaget till 2,5 mm2. Det borde ta under en timma och med tanke på omständigheterna tycker jag att han ska kunna klämma in det jobbet, jultid eller ej.
Ska försöka tjata hit honom lite snabbare.
Mvh / Azkel
och dubbelkolla en extra gång att uttaget i badrummet är godkänt för 16 A och gärna av god kvalitet. Sedan gäller det att det endast är uttaget i badrummet som drivs av den gruppen. Om inte kan det bli mera arbete och andra frågeställningar.Azkel skrev:
Det är fina "Schneider" så det hoppas jag ska fungera. Har inte snålat på detta just för att det inte ska straffa sig. Däremot är uttaget till VVB'n (sitter i tvättstugan vägg i vägg med badrummet) det första i en serie som fortsätter in i badrummet där det även matar 2st "våtrums-uttag" (IP44 med lock tror jag) som vi förstås brukar vilja köra hårtork med mera på.Alfredo skrev:
Menar du att det då kanske inte räcker med 2,5mm2 och 16 A om jag både kör VVB'n på "fullt" samt till exempel en hårtork?
Mvh / Azkel
Nej det jag menar är att allt som matas av 16 A säkringen måste matas med 2,5 mm2 tråd. I ditt fall även dina uttag i badrummet. Hade du exempelvis haft en handdukstork i badrummet som matades av denna grupp kanske den inte kan/får avsäkras med 16 A och då blir allt lite svårare att lösa enkelt.Azkel skrev:
Sedan kan jag inte kommentera om det är lämpligt att avsäkra ett badrumsuttag med 16 A. Det känns väldigt ovanligt men det är kanske helt OK. Någon annan får kommentera detta.
Men kör du VVB och hårtork samtidigt så drar det troligen över 16 A så egentligen räcker det inte. Dock går hårtorken så korta stunder så jag tror nog att det fungerar i praktiken. Hur pass olämpligt det är får någon annan gärna kommentera.
Tack Alfredo, jag fattar vad du menar. Tror att jag helt enkelt gör precis som du sa, jag drar ny slang mellan VVB'n och centralen för 2,5mm2 och låter badrummet vara kvar på 1,5mm2 som funkat utmärkt.Alfredo skrev:Nej det jag menar är att allt som matas av 16 A säkringen måste matas med 2,5 mm2 tråd. I ditt fall även dina uttag i badrummet. Hade du exempelvis haft en handdukstork i badrummet som matades av denna grupp kanske den inte kan/får avsäkras med 16 A och då blir allt lite svårare att lösa enkelt.
Sedan kan jag inte kommentera om det är lämpligt att avsäkra ett badrumsuttag med 16 A. Det känns väldigt ovanligt men det är kanske helt OK. Någon annan får kommentera detta.
Men kör du VVB och hårtork samtidigt så drar det troligen över 16 A så egentligen räcker det inte. Dock går hårtorken så korta stunder så jag tror nog att det fungerar i praktiken. Hur pass olämpligt det är får någon annan gärna kommentera.
Återigen, stort tack för goda råd!!
Jag skulle inte nöja mig med annat än att varje maskin/vitvara/panna i huset har sin egen säkring oavsett om den ansluts via en stickpropp eller fast i en dosa. Finns det lediga uttag på samma säkring som till i detta fall VVB finns det ju inget som hindrar att man kopplar på andra saker vilket förr eller senare kanske leder till överbelastning. Då ska ju säkringen lösa ut, men här har vi ju ett bevis på att den inte gjorde det.
Så VARFÖR vill du chansa igen? Du skrev ju själv detta:
Så VARFÖR vill du chansa igen? Du skrev ju själv detta:
Azkel skrev:
Följ råden du fått tidigare och koppla in VVB direkt utan stickpropp och till en egen grupp med 16A säkring och 2.5mm2 ledare. En så pass hög effekt som 3kW och som dessutom kan ligga till relativt länge vid större VV-uttag är inget bra att koppla via stickpropp oberoende av uttagets fabrikat.
Ditt missöde har givetvis inget med att det är billigaste Jula eller att den kopplats via förlängning att göra, utan är ett rent exempel på varmgång pga hög och frekvent/långvarig belastning. Räcker med att uttaget i rummet varit använt normalt förut och kanske som sagt misshandlats lite så är fröet sått till glappkontakt och varmgång. Om möjligt dela inte uttagen i badrummet med denna gruppen, man bör normalt säkra uttagsgrupper max 10A.
Ditt missöde har givetvis inget med att det är billigaste Jula eller att den kopplats via förlängning att göra, utan är ett rent exempel på varmgång pga hög och frekvent/långvarig belastning. Räcker med att uttaget i rummet varit använt normalt förut och kanske som sagt misshandlats lite så är fröet sått till glappkontakt och varmgång. Om möjligt dela inte uttagen i badrummet med denna gruppen, man bör normalt säkra uttagsgrupper max 10A.