7 056 läst ·
76 svar
7k läst
76 svar
När tar ni in era Robotar för vintern?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 963 inlägg
Oj. Jag drar ur sladden, hivar roboten under en bänk i boden och tar fram den till våren utan större åthävor.P Paxman skrev:Väl inne skruvar jag isär Robbe och laddstationen och utför en "deep clean". Sen får alla delar en omgång med en produkt som kallas Plastic restorer som både skyddar och får grejerna att se i princip nya ut. Sen ställs Robbe på sin laddstation under källartrappan med transformatorn inkopplad, men med en "smart" plugg emellan som sätts på ett par timmar varannan månad under vintersäsongen via min hemautomations-hub.
Jag har gjort alla varianter. Några år har jag tagit in i oktober-november innan första frosten och haft klippare och laddstation i uppvärmt utrymme. Några år har jag bara tagit in klipparen i frostfritt utrymme. Förra året lämnade jag nog klippare och laddstation ute hela vintern om jag minns rätt.
Planen i år är att få in allt i frostfritt utrymme i oktober-november. Om jag orkar.
Planen i år är att få in allt i frostfritt utrymme i oktober-november. Om jag orkar.
Appropå vinterförvaring.Snigla skrev:
Ha INTE batteriet fulladdat över vintern!
Något som åtminstone Huskvarna inte säger trots att dom naturligtvis vet det. Dom betonar tvärtom hur viktigt det är att ha batteriet fulladdat hela vintern, tyvärr antagligen bara för att öka reservdelsförsäljningen.
Tex så säger Samsung tvärtom att man aldrig ska lämna mobilen fulladdad vid en längre tids förvaring.
De batterier som gått sönder för oss har alltid hänt över vintern. Men sedan jag råkade läsa Samsungs rekommendationer har inga fler batterier pajat.😀
Brukar ha det ca 2/3-dels laddat innan vinterförvaring.
(Ett blybatteri däremot måste hållas laddat för att må bra)
Angående laddstationen.
Våra laddare står ute och PÅSLAGNA! hela vintern, men dom står väl skyddade och jag är lite lat, annars hade dom åkt in.
Tillverkarna brukar rekommendera att ha stationen inkopplad om den förvaras ute för att förhindrar korrision på blecken. Men det löser man med lite slippapper.L Leif So skrev:
Det är ändå olika för olika typer av utrustning. Husqvarnas klippare har ju programmering så när appen visar 100% så är inte batteriet fullt "på riktigt", det finns en säkerhetsmarginal då fulladdning sliter på ett batteri, iaf Li-ion. Därför är det inget problem i detta fallet. Telefoner och verktygsbatterier kan det vara annorlunda med.L Leif So skrev:Appropå vinterförvaring.
Ha INTE batteriet fulladdat över vintern!
Något som åtminstone Huskvarna inte säger trots att dom naturligtvis vet det. Dom betonar tvärtom hur viktigt det är att ha batteriet fulladdat hela vintern, tyvärr antagligen bara för att öka reservdelsförsäljningen.
Tex så säger Samsung tvärtom att man aldrig ska lämna mobilen fulladdad vid en längre tids förvaring.
De batterier som gått sönder för oss har alltid hänt över vintern. Men sedan jag råkade läsa Samsungs rekommendationer har inga fler batterier pajat.😀
Brukar ha det ca 2/3-dels laddat innan vinterförvaring.
(Ett blybatteri däremot måste hållas laddat för att må bra)
Angående laddstationen.
Våra laddare står ute och PÅSLAGNA! hela vintern, men dom står väl skyddade och jag är lite lat, annars hade dom åkt in.
Renoverare
· Stockholm
· 21 302 inlägg
Där är mammotion smartare. Den laddar till 80 procent sedan precis innan schemalagd körning laddar den batterier fulltN nickehed skrev:Det är ändå olika för olika typer av utrustning. Husqvarnas klippare har ju programmering så när appen visar 100% så är inte batteriet fullt "på riktigt", det finns en säkerhetsmarginal då fulladdning sliter på ett batteri, iaf Li-ion. Därför är det inget problem i detta fallet. Telefoner och verktygsbatterier kan det vara annorlunda med.
Frågade AI om mina robotars vinterförvaring: 😎
Båda dina robotgräsklippare ska laddas helt fullt (eller till minst 80 % för Mammotion) innan de stängs av och ställs undan för vintern.
Eftersom båda modellerna använder avancerad LiDAR-teknik och GPS/RTK-navigering är det också viktigt att skydda sensorerna.
Här är de specifika instruktionerna för dina två modeller:
Mova ViAX 600
Mammotion Yuka Mini 2 (LIDAR 1000m²)
Båda dina robotgräsklippare ska laddas helt fullt (eller till minst 80 % för Mammotion) innan de stängs av och ställs undan för vintern.
Eftersom båda modellerna använder avancerad LiDAR-teknik och GPS/RTK-navigering är det också viktigt att skydda sensorerna.
Här är de specifika instruktionerna för dina två modeller:
Mova ViAX 600
- Batteri: Ladda batteriet helt fullt.
- Avstängning: Stäng av roboten och vrid säkerhetsnyckeln till OFF-läget.
- LiDAR-sensorn: Sätt på det medföljande skyddslocket över LiDAR-sensorn på toppen för att skydda glaset mot repor och damm.
- Förvaring: Rengör maskinen noga och förvara den inomhus på en torr plats där temperaturen aldrig sjunker under 0 °C. Dra ur kontakten till laddstationen och förvara även den torrt och svalt.
Mammotion Yuka Mini 2 (LIDAR 1000m²)
- Batteri: Ladda till minst 80 % eller helt fullt. Kör eller styr ut roboten en bit från laddstationen innan du stänger av den helt.
- Appen: Gå in i Mammotion-appen och avbryt/radera alla schemalagda klippningar så att den inte försöker starta i förrådet.
- Skötsel: Torka av roboten med en fuktig trasa eller mjuk borste (använd inte högtryckstvätt). Det rekommenderas även att spraya lite rostskyddsspray på laddningskontakterna.
- Förvaring: Förvara både roboten och laddstationen inomhus i ett torrt, frostfritt utrymme. Särskilt RTK-referensstationen och roboten är känsliga för extrem kyla och bör flyttas inomhus när utomhustemperaturen faller under -10 °C.
Renoverare
· Stockholm
· 21 302 inlägg
Om den ljuger och aldrig laddar fullt så kan du ju inte maxa körtiden. Min maskin laddar 100 procent av vad kemin tillåter.N nickehed skrev:
Tajma? Ja det är ju bara ta den av laddstation?