21 303 läst ·
210 svar
21k läst
210 svar
När och hur tvättar ni era bilar?
Tack Mattias S ska testa detta och se hur det fungerar , min dotter har en splitter ny bil och hon försöker vårda den så gott det nu går , upptäckte att insekterna även satt fast på hennes bil så det blir att testa detta.
Ganescha skrev:En bil som rostar så pass i underredet är förbrukad den länge. Bara skroten ser värde i den.
Vi snackar gammal bil. Man ser ganska snabbt om en person har varit rädd om bilen och lacken och detta medför naturligtvis ett värde, i alla fall för mig som gillar välhållna bilar. Är bilen pedantiskt skött så finns det ej dörruppslag, repor, revor i klädsel, stenskott med ytrost och dylikt. Det ger ett högre andrahandsvärde. Kanske inte hos dig som ej har intresse för bilar men för mig och många med mig ser just detta, att där har vi en som bryr sig om sin bil. Som jag skrev innan så är även bil-märke en betydande del i det hela, år osv. T ex en som kör Porsche kan jag tänka mig tar mer hand om sin bil än en som kör en Toyota Camry års modell äldre, bilen har helt enkelt ett annat värde, inte bara pengamässigt utan mer personligt.
Vart skrev jag att jag inte hade intresse för bilar?
Oavstt om jag tvättar bilen varje dag, så förhindrar det inte dörrupplsag från andra bilar, stenskott.
och tyvärr rost ser man ändå.
Porshen tvättar jag oftare än en 5000kr bil, som jag har just för att köra oömma grejer i vilket det inte är ekonomiskt försvarbart att lägga tvätt och puts på.
Tycker inte jag har jätte gamla bilar -04 och 09 men saknar tid och är inte intresserad av att putsa på bilarna , fast dom är rena inuti och servade som dom ska.Pumba skrev:
Jag tror vi är ganska överens då, nyare finare bil, tvättas ofta, äldre billigare nästan aldrig!Andy78 skrev:Vart skrev jag att jag inte hade intresse för bilar?
Oavstt om jag tvättar bilen varje dag, så förhindrar det inte dörrupplsag från andra bilar, stenskott.
och tyvärr rost ser man ändå.
Porshen tvättar jag oftare än en 5000kr bil, som jag har just för att köra oömma grejer i vilket det inte är ekonomiskt försvarbart att lägga tvätt och puts på.
Har man intresse för bilar så sköter man sina bilar och tvättar dem oftare. Tvättar man dem inte så ser lacken för jävlig ut! Finns inga argument i mot det.
Ang. Dörruppslagen så menar jag att man är mer rädd om sin bil om den har ett högre värde och undviker situationer där det kan hända, parkerar extra långt bort från andra, kollar vad grannen vid parkeringen är för bil och hur den ser. Jag förnekar inte att det kan vara larvigt men som jag sa så kan jag lova att jag kan se precis vad det är för människa som äger bilen, pedantiskt eller ej. Köper jag en bil så köper jag givetvis inte den med repor och bucklor utan bilen som väl omhändertagen.
Stämmer i 9 fall av 10. Man kan väldigt ofta se på hur bilen ser ut hur bra kvalité den håller i sitt arbete/hur stökigt den har på sin arbetsplats. Stämmer inte i alla fall men i väldigt många fall så gör det.Pumba skrev:
Men åter till ämnet, känns som det är här ämnet är lite laddat för en del
Så är det säkert, men så länge det inte påverkar jobbet så spelar det ju ingen roll, men alltid stör det någon.Pumba skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag har också bbv's egna arti green när jag skummar bilen, men måste säga att Strovels Alfanol HD grön är bättre, älskar den! Men jag kör som sagt båda, då jag inte testat att skumma alfanolen ännu.Micro skrev:
En annan bra sak är degreaser wet, finns också hos bbv, en kallavfettning(petroleumbaserad) som funkar på blöt bil. Jag lägger aldrig kallavfettning högre än upptill handtagen.
Jag brukar inte döma någon efter vad de kör för bil eller hur den ser ut, eftersom bilen även kan vara en fasad.Ganescha skrev:Jag tror vi är ganska överens då, nyare finare bil, tvättas ofta, äldre billigare nästan aldrig!
Har man intresse för bilar så sköter man sina bilar och tvättar dem oftare. Tvättar man dem inte så ser lacken för jävlig ut! Finns inga argument i mot det.
Ang. Dörruppslagen så menar jag att man är mer rädd om sin bil om den har ett högre värde och undviker situationer där det kan hända, parkerar extra långt bort från andra, kollar vad grannen vid parkeringen är för bil och hur den ser. Jag förnekar inte att det kan vara larvigt men som jag sa så kan jag lova att jag kan se precis vad det är för människa som äger bilen, pedantiskt eller ej. Köper jag en bil så köper jag givetvis inte den med repor och bucklor utan bilen som väl omhändertagen.
Tex alla pengar och tid läggs på bilen ibland när det bör läggas på annat.
Har dock inget emot folk som tar hand om saker i allmänhet.
Men har fullt förståelse för om bilen och gräsklipparen inte får lika mycket tid som huset.
Oj, nej, Jag dömer absolut ingen heller, har jag sagt det eller antytt det? I så fall ber jag hemskt mycket om ursäkt! Kör själv en bil idag som kostade mig 20 000:- enbart för att jag ej har tid att tvätta bilen och vara just den pedanten. Allt för mycket att göra både på huset och med familjen för att kunna lägga ner så mycket tid som jag har gjort innan. Detta kommer att ändras ganska snart om jag känner mig själv, det är som sagt lite utav en hobby att putsa och fixa med bilen.Andy78 skrev:Jag brukar inte döma någon efter vad de kör för bil eller hur den ser ut, eftersom bilen även kan vara en fasad.
Tex alla pengar och tid läggs på bilen ibland när det bör läggas på annat.
Har dock inget emot folk som tar hand om saker i allmänhet.
Men har fullt förståelse för om bilen och gräsklipparen inte får lika mycket tid som huset.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Henri skrev:
Känns som att yes skulle kunna vara effektivare mot smuts än avfettning.
Spruta på med blomspruta låta verka, sen högtrycken.
Sällan fullt i tvätthallarna där jag huserar, den ena med helt egna hallar dessutom, så tvättgrannar är inget problem. Dom öppna hallarna är däremot rätt trevliga när man åker iväg med någon i umgängeskretsen för en tvätt då man kan stå å tjöta lite mellan båsen.Andy78 skrev:
Taxametern ser jag inte heller som något orosmoment med tanke på kvoten tvättkostnad/bilens totala kostnad.