Ganescha skrev:
Vill man ha ut ett bättre andrahands värde på bilen så ska den skötas i lacken, så är det bara. Givetvis spelar bilmärke, modell, ålder osv in.
Äger man en bil för under 20.000 så har vaxet inte längre någon betydelse för värdeminskningen. Däremot kan jag förstå att folk med nya bilar tänker så. Men med tanke på hur vissa håller på verkar de inte värdera sin egen tid....

Bilar har insidor och utsidor. Moraliska sidor har jag inte sett några på dom bilar jag har haft.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Men med tanke på hur vissa håller på verkar de inte värdera sin egen tid....
Ähhh, vilket skitsnack, vem är du att vikta min tid och hur jag sätter värde på de saker jag gör?

Robert63 skrev:
Att räkna på nöjeskontot ska man aldrig göra, det är vad det är. Och beroende på vem man är och vilket intresse man har så kan det betraktas som ett fynd. Finns folk som lägger en tusing på en pava vin, och tycker det är trevligt och prisvärt. Galna exempel på "meningslösa" saker vi lägger pengar på är oändliga, skiftar bara från person till person.
Vi är olika och gillar olika saker. Gissar att en del av er andras givande hobbysysslor skulle framstå som helt meningslösa för mig.
Visst är det så. Bara man är medveten om att en kostnad som tickar på, exempelvis varje söndag, med tiden kan bli överraskande hög.

MathiasS skrev:
Bilar har insidor och utsidor. Moraliska sidor har jag inte sett några på dom bilar jag har haft.
Dåligt svar, du skyller ju vissa för lortgrisar.

Robert63 skrev:
Ähhh, vilket skitsnack, vem är du att vikta min tid och hur jag sätter värde på de saker jag gör?
Sorry, om du uppfattar det som att jag moraliserar över din tidsanvändning. Du får såklart lägga din tid på vad du vill. Undrade bara om du hade räknat ut kostnaden för vaxandet utifrån din timlön och satt i relation till bilens eventuella värdeminskning. Vem vet, den tid du lägger på vaxandet kanske kostar mer än värdeminskningen? Du får förstås vaxa utifrån att du tycker om att göra det, men det är en annan aspekt, på samma sätt som vissa plockar blåbär och inte räknar timkostnad på det....

Henri skrev:
:) :) :)

Ja, här är det inte lätt att vara perfekt.
Märklig diskussion egentligen, detta är väl ett byggahusforum.

Och när det gäller hus har väl Folksam konstaterat att Yes diskmedel är lika bra att tvätta hus med som alla andra fina specialmedel.

Men när det gäller bilen så är det alltså NoNo.

Snacka om nya gudar!

Sommartorparn skrev:
Sorry, om du uppfattar det som att jag moraliserar över din tidsanvändning. Du får såklart lägga din tid på vad du vill. Undrade bara om du hade räknat ut kostnaden för vaxandet utifrån din timlön och satt i relation till bilens eventuella värdeminskning. Vem vet, den tid du lägger på vaxandet kanske kostar mer än värdeminskningen? Du får förstås vaxa utifrån att du tycker om att göra det, men det är en annan aspekt, på samma sätt som vissa plockar blåbär och inte räknar timkostnad på det....
Men vad är det man ska göra annars som gör att man får en timpeng på hela livet?

De är ju flera här i tråden som lagt mer tid av sitt liv att skriva i en meningslös tråd än vad jag lagt på biltvätt denna månaden.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Äger man en bil för under 20.000 så har vaxet inte längre någon betydelse för värdeminskningen. Däremot kan jag förstå att folk med nya bilar tänker så. Men med tanke på hur vissa håller på verkar de inte värdera sin egen tid....
Precis. Har man en nyare bil så vill man naturligtvis att den ska se ny ut så länge som möjligt. Självklart.

MathiasS skrev:
Tvättar du den inte på utsidan får man väl förmoda att du inte tvättar den på insidan heller. Så som sagt, lortgris!
Det är mycket möjligt, ja rent av rimligt att vi som har bättre att göra än att tvätta bilar ser ut som lortgrisar i dina ögon. Vad vet jag, kanske vi är det.
Då förstår du säkert att många av oss lortgrisar resonerar som så att det är ganska pedant att tvätta bilen flera gånger i veckan. Nästan så att det går att ifrågasätta om man verkligen lever livet fullt ut då.

• Gilla
scim
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Det är mycket möjligt, ja rent av rimligt att vi som har bättre att göra än att tvätta bilar ser ut som lortgrisar i dina ögon. Vad vet jag, kanske vi är det.
Då förstår du säkert att många av oss lortgrisar resonerar som så att det är ganska pedant att tvätta bilen flera gånger i veckan. Nästan så att det går att ifrågasätta om man verkligen lever livet fullt ut då.
Jag upplever det som att det ofta finns en röd tråd i livet för många, jag har lite svårt att se pedanten med superfin trädgård och toppskick på villan sedan stå med en bil som inte är tvättad på flera år.

Lika som man ser sina kollegor på jobbet, vissa har hela skrivbordet fullt med skit, brukar se ungefär lika dant ut hemma hos dessa personer.

Pumba skrev:
Jag upplever det som att det ofta finns en röd tråd i livet för många, jag har lite svårt att se pedanten med superfin trädgård och toppskick på villan sedan stå med en bil som inte är tvättad på flera år.

Lika som man ser sina kollegor på jobbet, vissa har hela skrivbordet fullt med skit, brukar se ungefär lika dant ut hemma hos dessa personer.
Ja, det handlar om prioriteringar och vad man anser är viktigt i livet. Vissa ser ett yttre skal och en slipad finish som meningen med livet medan andra värdesätter andra saker.

Henri skrev:
Vad är det du vill ha svar på? Jag förstår inte din koppling till moral?

Tvättar man inte kläderna man har på sig är man en lortgris.
Städar man inte huset man lever i är man en lortgris.
Tvättar man inte bilen man åker är man en lortgris.

Jag har ingen annan uppfattning än det. Hur du väljer att göra är upp till dig.

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Jag tycker också det är pedant att tvätta bilen flera gånger i veckan. Därifrån till att aldrig tvätta den är ett rätt långt steg. Vill du åka omkring i och sitta i smuts är det ok för mig.

KnockOnWood skrev:
:) :) :)

Ja, här är det inte lätt att vara perfekt.
Märklig diskussion egentligen, detta är väl ett byggahusforum.

Och när det gäller hus har väl Folksam konstaterat att Yes diskmedel är lika bra att tvätta hus med som alla andra fina specialmedel.

Men när det gäller bilen så är det alltså NoNo.

Snacka om nya gudar!
Det är inte nono att tvätta bilen med yes, men den blir inte ren av det.

Jag tvättar huset och bilen med samma saker, alkalisk avfettning, men därefter behöver jag anpassa omvårdnaden lite. Huset behöver färg och bilen behöver schampo och vax.

Du är bara sur för att du kommit på att du kör en smutsig bil. Det är inget att sura över, bättre att prova att tvätta den en gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.