Micro skrev:
Tack Mattias S ska testa detta och se hur det fungerar , min dotter har en splitter ny bil och hon försöker vårda den så gott det nu går , upptäckte att insekterna även satt fast på hennes bil så det blir att testa detta.:thumbup:
Lera till bilen är också riktigt bra att använda för att få bort smuts som sitter riktigt hårt, även till frygrost om man inte vill använda syra

Här är det okq8 gds som gäller och där är det ofta folk på helgerna så är det ofta kö man får sitta utanför å vänta, var ännu värre när det var lyft på varje plats och man skulle meka, då fick man vänta på folk som skulle tvätta bilen och inte ens använde lyftet.
Inte helt enkelt värt 2-300kr när man dessutom måste stå och göra det själv då är det bättre att lämna iväg det medans man är å handlar tex.
Har man hus är det mycket simplare bara ta trägårdslangen å spruta på lite varje dag.
Tar inte alls samma tid å krafter

Henri skrev:
Det är klart att bilen blir ren med Yes! Tvekar inte att använda det till mina bilar när min stora presentflaska med bilshampo så småningom tar slut. Eftersom jag tvättar sällan räcker ju flaskan väldigt länge.
Ok. Om jag säger såhär då så slipper alla yes-fanboys få huvudvärk: Bilen blir inte ren av bilschampo/tvättmedel heller.

Man behöver använda en alkalisk avfettning och ibland en petroliumbaserad avfettning för att få bilen ren, därefter kan man använda biltvättmedel eller om du vill, Yes, för att få bort vägfilm och annat som ev inte redan spolats bort (jag ser dock inget skäl till att inte använda ett riktigt schampo avsett för biltvätt, det är billigt och väldigt drygt, precis som yes).

....och vill man ha bilen RIKTIGT ren så får man fortsätta därefter med lackrengöring osv....

....men den som tvättar med Yes gör sig antagligen inte besväret att polera eller vaxa bilen eftersom ev vax då försvinner.....vilket ju i sig kan vara ett skäl till att låta bli Yes.

Redigerat:
MathiasS
Frågan gällde användande av Yes i stället för bilshampo. Inte övriga åtgärder för att få bilen ren såsom avfettningsmedel, högtryckstvätt mm.

Henri skrev:
Visst är det så. Bara man är medveten om att en kostnad som tickar på, exempelvis varje söndag, med tiden kan bli överraskande hög.
Det är inte så kinkigt så länge det är balans i ekonomin, väljer gärna att inte räkna på mina olika nöjen. Dricker några pilsner till grillen i kväll, njutbart och jag kommer inte att notera kostnaden för vare sig ölen, åtgången av briketter eller förbanna det faktum att köttbiten krymper i takt med att den blir kvar. Vissa grejer gör man bara utan att fundera :)

Sommartorparn skrev:
Sorry, om du uppfattar det som att jag moraliserar över din tidsanvändning. Du får såklart lägga din tid på vad du vill. Undrade bara om du hade räknat ut kostnaden för vaxandet utifrån din timlön och satt i relation till bilens eventuella värdeminskning. Vem vet, den tid du lägger på vaxandet kanske kostar mer än värdeminskningen? Du får förstås vaxa utifrån att du tycker om att göra det, men det är en annan aspekt, på samma sätt som vissa plockar blåbär och inte räknar timkostnad på det....
Det är svårt att tyda ut ironi ur text, men jag antar att du driver lite med mig. Om inte så ska jag sätta på tidtagaruret nästa gång det blir åka av i sänghalmen och kräva motparten på x antal kronor, baserat på min timlön. Om det nu är så vi ska värdera vår fritid och de olika sysslor vi själva väljer att göra och må bra av :)

Henri skrev:
MathiasS
Frågan gällde användande av Yes i stället för bilshampo. Inte övriga åtgärder för att få bilen ren såsom avfettningsmedel, högtryckstvätt mm.
Jasså, var hittar du den frågan?

Men, Henri, om du gillar att tvätta bilen med diskmedel så ska du göra det. Jag tycker att det är för starkt avfettande (med tanke på wax etc på bilen) för att jag ska vilja använda det för regelbunden tvätt. Eftersom kostnaden för ett vanligt standardschampo är blygsam använder jag det istället (jag brukar köpa på biltema, behövs inga mirakelmedel)

Själva schamponerandet, oavsett om du använder diskmedel eller bilschampo, är för mig en väldigt liten den av att få bilen REN, så säger du att bilen blir ren av yes så säger jag nej tack (och du förstår ju varför eftersom jag sagt samma sak tre gånger nu, ungefär).

Robert63 skrev:
Det är svårt att tyda ut ironi ur text, men jag antar att du driver lite med mig. Om inte så ska jag sätta på tidtagaruret nästa gång det blir åka av i sänghalmen och kräva motparten på x antal kronor, baserat på min timlön.
Nu börjar det bli riktigt livat!

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Fixartanten skrev:
Nu börjar det bli riktigt livat!
Yes :D

-----------------

Redigerat:
Robert63 skrev:
Om inte så ska jag sätta på tidtagaruret nästa gång det blir åka av i sänghalmen och kräva motparten på x antal kronor, baserat på min timlön.
Det är att se upp så inte gumman kommer på samma idé.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Det är att se upp så inte gumman kommer på samma idé.
Är det inte redan klart hur lång tid det tar i sänghalmen ?? , trodde uggla hade dom rätta tiderna.:cool:
https://www.youtube.com/watch?v=9Xhv0SvFLcQ

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Micro skrev:
Är det inte redan klart hur lång tid det tar i sänghalmen ?? , trodde uggla hade dom rätta tiderna.:cool:
[länk]
Ja han kommer säkert billigt undan:thumbup:

Robert63 skrev:
Om inte så ska jag sätta på tidtagaruret nästa gång det blir åka av i sänghalmen och kräva motparten på x antal kronor, baserat på min timlön. Om det nu är så vi ska värdera vår fritid och de olika sysslor vi själva väljer att göra och må bra av :)
...föreslår ett fastpris-upplägg för den typen av tjänsteleverans, med tydlig specifikation på kundens ansvar.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...föreslår ett fastpris-upplägg för den typen av tjänsteleverans, med tydlig specifikation på kundens ansvar.
Absolut det behövs för avdraget för hushålsnära tjänster....

Prio ett vid shamponerande av bil är lödder/skum för att minska risken att repa lacken när man gnor med svampen.

Både Yes och bilshampoo ger rikligt med lödder/skum.

Yes är som sagt avfettande, alkalisk avfettning och petroleum avfettning är mer avfettande, petroleum avfettning är skadligt för vissa plaster, gummi och bilens rostskydd.

Summarum: Yes förstör inte lacken eller nått annat, men har man vaxat bilen är det dumt att använda Yes eller annat avfettningsmedel, då är det bättre att använda ett vaxshampoo, som bevarar vaxet.

Absolut viktigast är att spola av bilen så gott det går, innan man börjar med svampen, det borde vara förbjudet att tvätta bilen själv om man inte äger en högtryckstvätt ;)

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.