21 303 läst ·
210 svar
21k läst
210 svar
När och hur tvättar ni era bilar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, oj vad sur jag ärMathiasS skrev:
För övrigt är det nästan bara hustrun som kör bilen. Jag är mest codriver, till hennes förtvivlan.
Men i dag är det lördag, och då skall man vara snälla mot varandra, annars blir det inget lördagsgodis.
Det har du väl fått lära dig, Mathias
Måste fråga er som tvättar bilarna ofta ..vad använder ni för bra medel att ta bort insekter från bilen ??
Har testat insektsborttagare som tyvärr inte fungera så jättebra och så pedant att jag tvättar av bilen efter varje färd kommer jag aldrig att bli tyvärr.
Har testat insektsborttagare som tyvärr inte fungera så jättebra och så pedant att jag tvättar av bilen efter varje färd kommer jag aldrig att bli tyvärr.
Det är nog en skröna som uppstår pga att man använder annat än kommersiella produkter.Rikard Gjersvold skrev:Farsan hade finaste bilen i området, trots att den nog var den äldsta, han var ingen polerare, men tvättade av den gamla Mazdan på lördagar.
Grannen kommer lullande och får syn på flaskan med Yes "Tvättar du bilen med diskmedel ?? det förstör lacken"
O fan sa farsan, och jag som har tvättat bilen med diskmedel i 30 år.
Grannen studerade Mazdan som just var färdigtorkad med sämskskinn, sen gick han vidare utan att säga nått mer.
Skulle det förstöra lacken så hade det varit direkt olämpligt för disk.
Vad är avkopplande?Kaffeperkulator skrev:
Har svårt att koppla av när taxametern tickar och grannarnas tvättdimma flyger en rakt i ansiktet från både håll.
Det kommer inte spela någon roll när underredet har rostat sönder med nedslag på besiktningen.Ganescha skrev:
Många villägare tvättar bilen flera ggr i veckan på tomten men det har inget värde för mig när den aldrig fått sig en underspol.
Tvättar man för värdets skulle ska man tvätta hela bilen inte bara karossen för att det ska se bra ut framför andra, grannen eller nu vad man har för skäl.
Under bilen gör man ju vanligtvis en riktigt rostskyddsbehandling som ej av estetisk karaktär som gör att det får ett helt annat skydd.Andy78 skrev:Det kommer inte spela någon roll när underredet har rostat sönder med nedslag på besiktningen.
Många villägare tvättar bilen flera ggr i veckan på tomten men det har inget värde för mig när den aldrig fått sig en underspol.
Tvättar man för värdets skulle ska man tvätta hela bilen inte bara karossen för att det ska se bra ut framför andra, grannen eller nu vad man har för skäl.
Men självklart ska man spola bort smuts osv det ingår ju självklart i att tvätta bilen.
Jag tycker mina kollegor som har det stökigt kring sig lägger mycket av sin tid till att leta efter saker istället för att hålla rent och snyggt kring sig.Finndjävel skrev:
Hur många tror du gör en extra rostskyddsbehandling, hur ofta läser du det i säljes annonser?Pumba skrev:
Jag ser det nästan aldrig.
Jag gillar den som dom gör på rostskyddsmetoder skulle inte tveka att göra det själv om jag köpte ny bil.
Om du läser hur citaten hänger ihop så ser du vad det är jag svarar på.Andy78 skrev:
Det jag skrev om tidigare handlade om att det ofta finns en röd tråd i många personer liv, det handlar inte bara om att tvätta och hålla rent bilen, det finns ordningsamma personer och så finns det dem som inte är det, sköter man och håller efter bilen så är man troligen ganska noga med hur det i övrigt ser ut runt omkring sig, jag tror inte någon har en superfin trädgård, välskött hus och sen totalt skiter i bilen.
Det visar ju hur man är som person, som jag menade på med mina kollegor på jobbet som inte för 5 öre håller rent kring sig.
Redigerat:
En bil som rostar så pass i underredet är förbrukad den länge. Bara skroten ser värde i den.Andy78 skrev:Det kommer inte spela någon roll när underredet har rostat sönder med nedslag på besiktningen.
Vi snackar gammal bil. Man ser ganska snabbt om en person har varit rädd om bilen och lacken och detta medför naturligtvis ett värde, i alla fall för mig som gillar välhållna bilar. Är bilen pedantiskt skött så finns det ej dörruppslag, repor, revor i klädsel, stenskott med ytrost och dylikt. Det ger ett högre andrahandsvärde. Kanske inte hos dig som ej har intresse för bilar men för mig och många med mig ser just detta, att där har vi en som bryr sig om sin bil. Som jag skrev innan så är även bil-märke en betydande del i det hela, år osv. T ex en som kör Porsche kan jag tänka mig tar mer hand om sin bil än en som kör en Toyota Camry års modell äldre, bilen har helt enkelt ett annat värde, inte bara pengamässigt utan mer personligt.
Tycker det verkar som mönstret är lite så att de som säger sig inte tvätta bilen också inte har speciellt nya bilar.Ganescha skrev:En bil som rostar så pass i underredet är förbrukad den länge. Bara skroten ser värde i den.
Vi snackar gammal bil. Man ser ganska snabbt om en person har varit rädd om bilen och lacken och detta medför naturligtvis ett värde, i alla fall för mig som gillar välhållna bilar. Är bilen pedantiskt skött så finns det ej dörruppslag, repor, revor i klädsel, stenskott med ytrost och dylikt. Det ger ett högre andrahandsvärde. Kanske inte hos dig som ej har intresse för bilar men för mig och många med mig ser just detta, att där har vi en som bryr sig om sin bil. Som jag skrev innan så är även bil-märke en betydande del i det hela, år osv. T ex en som kör Porsche kan jag tänka mig tar mer hand om sin bil än en som kör en Toyota Camry års modell äldre, bilen har helt enkelt ett annat värde, inte bara pengamässigt utan mer personligt.
Hade jag en skrothög för 4-5000kr så skulle jag nog inte heller putsa något nämnvärt på den.
Förstod inte riktigt antingen hade du kollegor med ingen ordning alls, eller så var det en parallel ungefär som att om man inte tvättade bilen så, har man inte ordning på andra grejer.Pumba skrev:
Bara för att man inte tvättar bilen varje vecka så innebär det inte att man har stökigt hemma eller på jobbet.
Behöver inte betyda det nej, men i många fall är det så, det räcker med att gå en runda på parkeringen på mitt jobb så kan du para ihop bilen med ägarens skrivbord ganska enkelt.Andy78 skrev: