21 303 läst ·
210 svar
21k läst
210 svar
När och hur tvättar ni era bilar?
Nu har jag inte följt hela denna tråd, men vilket intresse...
Har några kommentarer dock...
Den som aldrig tvättar bilen lär få endel tungmetaller på sin uppfart ändå när regnet sköljer bilen... Så minst tungmetaller på uppfarten får väl den som spolar av bilen i bilhallen...
Bilarnas andrahandsvärde och tvätt; Förutom några få bilar med felaktig lack så är det oerhört sällsynt att rost uppstår mitt på lacken. Oftast så verkar rosten komma underifrån på ställen som inte går att tvätta, dvs den börjar i något hålrum där två plåtar är sammanfogade, eller på något ställe där två karossdelar nöter mot varandra, eller i en springa där det inte går att göra rent. Bästa sättet att slippa rost tror JAG är att på dessa ställen se till att komplettera rostskyddet. Bara tvätta hjälper inte. Ett evigt spolande med högtrycket överallt tror jag snarare spolar bort rostskydd och pressar in vatten på ställen där vatten inte hör hemma. Ständig tvätt kan även leda till massor av repor i lacken. Med mitt resonemang så kommer slarverns bil (den som aldrig tvättar) att vara den bil som vid försälning (och då efter en rekond) vara den som ser bäst ut. När bilen är så gammal att rost börjat uppstå är ändå det mesta av värdet borta, så lite repig lack och några dörruppslag påverkar inte priset nämnvärt.
Med detta sagt så är jag ganska noga att inte försöka få dörruppslag och att bilen ska vara någorlunda representativ. Den nyare bilen ser hygglig ut utan att lägga ned massor av tid. För mig är den ett transportmedel, plus att jag inte kommer ha den så länge att den hinner bli sunkig. Mina äldre bilar är de jag helst lägger ned tid på isåfall. De ska jag ju behålla själv.
Tycker det är underbart att se äldre bilar med fin puts på, där ägaren säkert lägger massor av tid på att hålla bilen i skick. Men har inte riktigt tid själv för denna nivå, speciellt inte på bruksbilen. Men kan heller inte förstå de som kör runt i riktiga rishögar, men det är ju samma sak med allt - stökigt hemma, på tomten, skitiga kläder osv - jag vill helst allt ska se OK ut...
Har några kommentarer dock...
Den som aldrig tvättar bilen lär få endel tungmetaller på sin uppfart ändå när regnet sköljer bilen... Så minst tungmetaller på uppfarten får väl den som spolar av bilen i bilhallen...
Bilarnas andrahandsvärde och tvätt; Förutom några få bilar med felaktig lack så är det oerhört sällsynt att rost uppstår mitt på lacken. Oftast så verkar rosten komma underifrån på ställen som inte går att tvätta, dvs den börjar i något hålrum där två plåtar är sammanfogade, eller på något ställe där två karossdelar nöter mot varandra, eller i en springa där det inte går att göra rent. Bästa sättet att slippa rost tror JAG är att på dessa ställen se till att komplettera rostskyddet. Bara tvätta hjälper inte. Ett evigt spolande med högtrycket överallt tror jag snarare spolar bort rostskydd och pressar in vatten på ställen där vatten inte hör hemma. Ständig tvätt kan även leda till massor av repor i lacken. Med mitt resonemang så kommer slarverns bil (den som aldrig tvättar) att vara den bil som vid försälning (och då efter en rekond) vara den som ser bäst ut. När bilen är så gammal att rost börjat uppstå är ändå det mesta av värdet borta, så lite repig lack och några dörruppslag påverkar inte priset nämnvärt.
Med detta sagt så är jag ganska noga att inte försöka få dörruppslag och att bilen ska vara någorlunda representativ. Den nyare bilen ser hygglig ut utan att lägga ned massor av tid. För mig är den ett transportmedel, plus att jag inte kommer ha den så länge att den hinner bli sunkig. Mina äldre bilar är de jag helst lägger ned tid på isåfall. De ska jag ju behålla själv.
Tycker det är underbart att se äldre bilar med fin puts på, där ägaren säkert lägger massor av tid på att hålla bilen i skick. Men har inte riktigt tid själv för denna nivå, speciellt inte på bruksbilen. Men kan heller inte förstå de som kör runt i riktiga rishögar, men det är ju samma sak med allt - stökigt hemma, på tomten, skitiga kläder osv - jag vill helst allt ska se OK ut...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ah, en S/V40 ser det ut som på "kjolen". När jag hade en S40 var jag en sån där miljöbov som tvättade på gatan (parkeringen till den BRF jag då bodde i).Rikard Gjersvold skrev:
Numer har jag 3 bilar så även om jag inte är pedant blir det en del tvätt. Använder oftast en "obemannad" tvätthall där jag sommartid tar mig igenom hela programmet för 40 kr (vintertid behöver jag 60kr), vilket (glädjande nog för alla ovan som orerar om hur dyrt det är) resulterar i en fullt hanterbar tvättnota på årsbasis.
När andan faller på tar jag fram min rotex och polerar + lackskyddar bilarna, men tiden det tar mig att maskera avskräcker så det blir inte så ofta...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Hade ingen aning om att min tråd skulle springa iväg på det här sättet. 😜
Känner mig som världens lortmaja för att jag inte tvättar min bil så ofta, det är intresset som saknas, bilen är ett rent transportmedel men ren o skräpfri inuti. Men känner mig tvingad
att meddela att huset dammsugs 2-3 ggr per vecka. diskbänken är skinande ren och tvätten torkas utomhus för att lukta fräsch.
Känner mig som världens lortmaja för att jag inte tvättar min bil så ofta, det är intresset som saknas, bilen är ett rent transportmedel men ren o skräpfri inuti. Men känner mig tvingad
T4 FAS2.
Jag tvättar på macken vintertid, när jag ska avfetta på våren och motortvätta. Sommartvätt gör jag på min infart som lutar, så vattnet rinner ner i garageinfarten och där finns en brunn, från den går ett rör in till golvbrunnen i garaget, och den i sin tur är kopplad till avloppet, så jag är inte så extremt miljöovänlig.
Då skriker nån "Tvättvatten från bilen ut i avloppet, då måste det finnas oljeavskiljare"
Jag har ingen olja utanpå min bil, det som tvättas av på sommaren är grus, pollen, fågelskit, dropp från träden, allt detta finns naturligt i naturen. Själva bilshampoot är svanenmärkt, och jag tror inte den är värre än hårshampoo, maskindiskmedel, tvättmedel, Cillit Bang kalk o smuts och alt annat vi häller ut i avloppet dagligen.
Jag tvättar på macken vintertid, när jag ska avfetta på våren och motortvätta. Sommartvätt gör jag på min infart som lutar, så vattnet rinner ner i garageinfarten och där finns en brunn, från den går ett rör in till golvbrunnen i garaget, och den i sin tur är kopplad till avloppet, så jag är inte så extremt miljöovänlig.
Då skriker nån "Tvättvatten från bilen ut i avloppet, då måste det finnas oljeavskiljare"
Jag har ingen olja utanpå min bil, det som tvättas av på sommaren är grus, pollen, fågelskit, dropp från träden, allt detta finns naturligt i naturen. Själva bilshampoot är svanenmärkt, och jag tror inte den är värre än hårshampoo, maskindiskmedel, tvättmedel, Cillit Bang kalk o smuts och alt annat vi häller ut i avloppet dagligen.
I annonser brukar det skrivas "Tjejkörd" som nån slags fördel, jag som lagat bilar åt vänner, grannar, grannars vänner, fan och hans mostrar i 30 år, brukar tolka det som en bil som aldrig eller sällan tvättats o städats, din bil verkar vara ett undantag, iaf invändigt, jag brukar kalla min frus bil för continernHemmakatten skrev:Hade ingen aning om att min tråd skulle springa iväg på det här sättet. 😜
Känner mig som världens lortmaja för att jag inte tvättar min bil så ofta, det är intresset som saknas, bilen är ett rent transportmedel men ren o skräpfri inuti. Men känner mig tvingadatt meddela att huset dammsugs 2-3 ggr per vecka. diskbänken är skinande ren och tvätten torkas utomhus för att lukta fräsch.
Mina kvinnor genom livet har alltid, helt utan undantag, haft lägre bränsleförbrukning på de bilar vi haft, så gissningsvis har mekaniken mått bättre med dom bakom ratten. Däremot har de alltid, helt utan undantag, skrapat fälgar och fått dörruppslag. Så summa summarum känns väl "tjejkörd" som ett rätt beigt argument.Rikard Gjersvold skrev:I annonser brukar det skrivas "Tjejkörd" som nån slags fördel, jag som lagat bilar åt vänner, grannar, grannars vänner, fan och hans mostrar i 30 år, brukar tolka det som en bil som aldrig eller sällan tvättats o städats, din bil verkar vara ett undantag, iaf invändigt, jag brukar kalla min frus bil för continern![]()
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Istället dras de med parkeringsskador, onödigt kopplingsslitage, koks, bromsproblem (bromsar mår ju bra av att motioneras regelbundet) osv 
Det finns ju undantag, min tjej är gasglad och drillad att dubbelparkera längst bort.
Hon lyckades även med bedriften att nöjesåka 14K mil de första två åren hon hade körkort.
Det finns ju undantag, min tjej är gasglad och drillad att dubbelparkera längst bort.
Hon lyckades även med bedriften att nöjesåka 14K mil de första två åren hon hade körkort.
Tycker det har varit precis tvärt om, framförallt på de bilar vi haft som varit trimmade, där låg jag i lä vad det gällde förbrukning.Robert63 skrev:Mina kvinnor genom livet har alltid, helt utan undantag, haft lägre bränsleförbrukning på de bilar vi haft, så gissningsvis har mekaniken mått bättre med dom bakom ratten. Däremot har de alltid, helt utan undantag, skrapat fälgar och fått dörruppslag. Så summa summarum känns väl "tjejkörd" som ett rätt beigt argument.
Tjejkörd brukar jag tolka som slut koppling, utsliten växellåda hoprostade bromsar och igensotad katalysator.
Nu är vi lite utanför ämnet, men en bil mår bäst av att användas och pysslas om.
En färsk kul historia i ämnet.
Mitt ex ville ha bilen servad förra året, jag skruvade ur oljepluggen och ställde under min graderade diskbalja, när det droppat klart indikerade den 1 liter !! Nått måste vara fel tänkte jag och petade med en mejsel, i hålet, men det kom inte en droppe till. Exet skämdes lite när jag berättade om litern.
När den skulle servas nu innan semestern, var det 2 liter i motorn, 100% bättre, men långt från dom 3,5 liter det ska vara. jag frågade när bilen hämtades, har du kollat oljan, hon skruvade lite på sig "Jo jag kollade den i vintras"
Dottern ringde här om dagen "Pappa, det är nått som låter när bilen rullar, och så skramlar motorn ibland"
Det som lät visade sig vara bromsarna som använts för lite, en runda på byn i onyttig fart och hårda inbromsningar löste problemet. Drog upp oljestickan, helt torr !! Fick toppa med 2 liter för att få rimligt utslag på stickan.
Tog ett kort på den dammiga oljestickan och la ut den på FB med kommentaren "Sådan mor, sådan dotter"
Fick många gilla på den, med kommentar från exet "Jag har ju bättrat mig
"
Kan nämna att båda inte är okunniga om bilar, det är nog bara intresset som saknas.
En färsk kul historia i ämnet.
Mitt ex ville ha bilen servad förra året, jag skruvade ur oljepluggen och ställde under min graderade diskbalja, när det droppat klart indikerade den 1 liter !! Nått måste vara fel tänkte jag och petade med en mejsel, i hålet, men det kom inte en droppe till. Exet skämdes lite när jag berättade om litern.
När den skulle servas nu innan semestern, var det 2 liter i motorn, 100% bättre, men långt från dom 3,5 liter det ska vara. jag frågade när bilen hämtades, har du kollat oljan, hon skruvade lite på sig "Jo jag kollade den i vintras"
Dottern ringde här om dagen "Pappa, det är nått som låter när bilen rullar, och så skramlar motorn ibland"
Det som lät visade sig vara bromsarna som använts för lite, en runda på byn i onyttig fart och hårda inbromsningar löste problemet. Drog upp oljestickan, helt torr !! Fick toppa med 2 liter för att få rimligt utslag på stickan.
Tog ett kort på den dammiga oljestickan och la ut den på FB med kommentaren "Sådan mor, sådan dotter"
Fick många gilla på den, med kommentar från exet "Jag har ju bättrat mig
Kan nämna att båda inte är okunniga om bilar, det är nog bara intresset som saknas.
Visst är det viktigt kolla oljenivån! Men var finns kopplingen till biltvätt? Det ena har med funktion att göra, det andra med yta och 'göra intryck'.
Vi brukar tvätta hemma på gården då vi har flera mil till närmaste tvättanläggning.
Men är vi i närheten så händer det att vi tvättar "i tvätthall".
En del som tycker det är hemskt att tvätta bilen hemma p.g.a föroreningar har
istället inga problem med att åka på semester med flyg och pumpa ut en massa
avgaser i atmosfären för sitt eget nöjes skull så en viss dubbelmoral finns nog
Men är vi i närheten så händer det att vi tvättar "i tvätthall".
En del som tycker det är hemskt att tvätta bilen hemma p.g.a föroreningar har
istället inga problem med att åka på semester med flyg och pumpa ut en massa
avgaser i atmosfären för sitt eget nöjes skull så en viss dubbelmoral finns nog
Jag vet helt ärligt inte förfarandet, men lämnar bort den vår och höst till en rekondfirma som kör enligt Mequiars rekommendationer.Lutte skrev: