17 945 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Menar du att ”den gamla kriminaliteten” hade tagit revir och sprängt, rekryterat barnsoldater, hedersmördat, väfärdsbedragit, förnedringarnas och myndighetsinfiltrerat?BirgitS skrev:
I teorin är naturligtvis allt möjligt. Tror du i praktiken att vi ska vara tacksamma att gängkriminalitet håller ”den gamla kriminaliteten” i schack?
Jag tycker din relativism slog nytt rekord nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 192 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 192 inlägg
Där framgår det inte vilka som har utfört attackerna eller hur stor del som har skett i krig.J jawen skrev:
2014 är ju mer än 10 år sen så det är väl inte så intressant enligt dig. Och 2021 var det ju typ 1/4 av 2014 så den utvecklingen ser ju bra ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I Europa har det varit en stadig nedgång sen 2014 ser jag.
Logga in
Skapa konto
Varför så upprörd nu för att det var höga värden för 11 år sen medan det var 16 st i Europa för 4 år sen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 192 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 192 inlägg
Det brukar klagas när jag visar upp statistik som inte är sprillans ny, och den där rapporten är från 2005 och gäller tiden fram till 2001!Höghus skrev:
Men som redan har diskuterats, den tabellen tar inte hänsyn till att brottslighet hänger ihop med socioekonomisk status. Det är de som har det sämst som har minst att förlora och mest att vinna på att begå brott. Alltid varit så.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 192 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 192 inlägg
Jag menade precis det jag skrev:P Pin skrev:Menar du att ”den gamla kriminaliteten” hade tagit revir och sprängt, rekryterat barnsoldater, hedersmördat, väfärdsbedragit, förnedringarnas och myndighetsinfiltrerat?
I teorin är naturligtvis allt möjligt. Tror du i praktiken att vi ska vara tacksamma att gängkriminalitet håller ”den gamla kriminaliteten” i schack?
Jag tycker din relativism slog nytt rekord nu.
"Det jag menar är att det är rätt meningslöst att spekulera om vad som skulle skett om det som skedde inte hade skett. Det blir liksom kontrafaktisk historieskrivning."
Rättelse: Dels har P Engellau på DGS - Det Goda Samhället - alldeles nyligen tagit fram statistisk och dels kom Brå strax efter (under galgen) med en likadan rapport som berättade samma sak. Så det att hänvisa till den gamla rapporten är helt onödigt, även om den har sitt akademiska intresse.BirgitS skrev:
Det brukar klagas när jag visar upp statistik som inte är sprillans ny, och den där rapporten är från 2005 och gäller tiden fram till 2001!
Men som redan har diskuterats, den tabellen tar inte hänsyn till att brottslighet hänger ihop med socioekonomisk status. Det är de som har det sämst som har minst att förlora och mest att vinna på att begå brott. Alltid varit så.
Ledsen, Birgit, den etniska/kulturella faktorn är mördande tydlig.
Socioekonimin förklarar allt... Ja, när Sverige var fattigt så ägnade sig alla åt brott. Det vet vi ju. (Ironivarning.)
Du har för det mesta extrema åsikter i diskussioner om Ukraina/Ryssland samt Mellanöstern, så din politiska hemvist är långt utanför den delen som jag anser som normal.Intet skrev:
När det gäller ditt påstående om 'poäng', visar det att du köpt Hamas version med hull och hår och visar din nivå på kunskap och förstånd.
Det är en vetenskaplig metod. Vi kan inte resa bakåt i tiden och ändra det som redan skett även om vi skulle vilja det. Då blir den näst bästa tidpunkten för förändring nu.BirgitS skrev:
Det finns en massa sjuka tidningar där som här.Intet skrev:
De skrev kanske om 'poängen' som exempel på de absurda påståenden viss västerländsk media sväljer utan någon källkritik, t.ex. svamlet om svälten som den där hittepå-föreningen i USA, med mest medlemmar från Irak, Syrien och Pakistan, hade 'röstat' om 🤣🤣🤣
Det vimlar av nyttiga idioter, och du verkar vara en av dem.
IAGS består av cirka 600 medlemmar, de flesta forskare och jurister men också rena aktivister.P Peter787 skrev:Det finns en massa sjuka tidningar där som här.
De skrev kanske om 'poängen' som exempel på de absurda påståenden viss västerländsk media sväljer utan någon källkritik, t.ex. svamlet om svälten som den där hittepå-föreningen i USA, med mest medlemmar från Irak, Syrien och Pakistan, hade 'röstat' om 🤣🤣🤣
Det vimlar av nyttiga idioter, och du verkar vara en av dem.
Föreningen har genom åren utfärdat tretton fördömanden mot folkmord och bedriver en huvudsakligen seriös verksamhet.
Vad som kan kritiseras är att blott 28 procent av medlemmarna röstade men av dessa röstade en majoritet för resolutionen. Ett flertal jurister inom folkrätten anser att Israel gjort sig skyldig till folkmord eller brott mot krigets lagar som är en nog så allvarlig anklagelse men likväl sann. Nåväl snart tar vi emot de av Israel fördriva palestinierna och de kommer säkert känna sig hemma, i städer som Malmö till exempel.
Produkter som diskuteras: "fördriva"
Anstrykare & moddlare 70 mm
Till dörrar, panel, foder och lister
199 kr inkl moms
Läs mer
Jag hänvisar till BRÅ igen.BirgitS skrev:
Det brukar klagas när jag visar upp statistik som inte är sprillans ny, och den där rapporten är från 2005 och gäller tiden fram till 2001!
Logga in
Skapa konto
Socioekonomiska faktorer har som du riktigt påpekar inverkan, men även om man bortser från dem är risken större att individer med utlandsanknytning begår brott. I runda slängar dubblerar det risken.
Från https://bra.se/download/18.366598ab19270941a1c3955/1729256818286/2021_Tabellbilaga 1 delstudie 1.pdf
Anekdotiskt var väl inte de utfattiga svenskar som emigrerade till USA skyldiga till några våldsepidemier? Vad jag vet har de gott renommé.
Om du tänker polemisera vidare skulle jag uppskatta källor till dina påståenden. Hittills faller de platt.
/Höghus
IAGS har ungefär samma auktoritet som Kalle Anka klubben, inse det.B Bitterhetsakademin skrev:IAGS består av cirka 600 medlemmar, de flesta forskare och jurister men också rena aktivister.
Föreningen har genom åren utfärdat tretton fördömanden mot folkmord och bedriver en huvudsakligen seriös verksamhet.
Vad som kan kritiseras är att blott 28 procent av medlemmarna röstade men av dessa röstade en majoritet för resolutionen. Ett flertal jurister inom folkrätten anser att Israel gjort sig skyldig till folkmord eller brott mot krigets lagar som är en nog så allvarlig anklagelse men likväl sann. Nåväl snart tar vi emot de av Israel fördriva palestinierna och de kommer säkert känna sig hemma, i städer som Malmö till exempel.