18 804 läst ·
512 svar
19k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Även IDF-soldater har vittnat hur de beordrats skjuta obeväpnade palestinier. Siffrorna över mördade journalister är förskräckande och tyder på att dessa vittnen till Israels krigsbrott är högprioriterade att tysta. Eftervärldens dom kommer att bli hård mot det folk som under andra världskriget led men nu utför sin egen förintelse mot det palestinska folket.P Peter787 skrev:
(Förstod det också som att Intet var drabbad av antiisraeliska stämningar - som skriks på våra gator varje dag - men valde att bortse från det. Min poäng var givetvis att inga vet så mycket om jihadistisk terror som judarna. De har haft vågor av s k intifada och väldigt många dödade. Från knivattacker, skolbussprängningar och raketer. Vid lekplatserna ligger grova rör där barnen ska springa in vid flyglarm. Stor mänsklig tragedi.)P Peter787 skrev:
Judarna var bara accepterade 1945-1967. Det var det fönster av acceptans de hade. Vid sexdagarskriget visade de slutgiltigt att de inte var svaga - tvärtom - den här musen kan ryta! Då det går 160 mussar på varje jude är det troligt att de förra till slut vinner. De brukar säga "ni har klockorna men vi har tiden". Världen blir lite, lite sämre när judarna är utrotade, men vi klarar också det. Den invasiva ideologin islam kommer emellertid inte att sluta med ärkefienden juden...B Bitterhetsakademin skrev:Även IDF-soldater har vittnat hur de beordrats skjuta obeväpnade palestinier. Siffrorna över mördade journalister är förskräckande och tyder på att dessa vittnen till Israels krigsbrott är högprioriterade att tysta. Eftervärldens dom kommer att bli hård mot det folk som under andra världskriget led men nu utför sin egen förintelse mot det palestinska folket.
Rättelse: ... de förra...
Ja det är minst sagt mycket "underligt" hur ett folkslag som lidit så enormt under WW2, nu själva väljer att "bete sig" som dom gör ?B Bitterhetsakademin skrev:Även IDF-soldater har vittnat hur de beordrats skjuta obeväpnade palestinier. Siffrorna över mördade journalister är förskräckande och tyder på att dessa vittnen till Israels krigsbrott är högprioriterade att tysta. Eftervärldens dom kommer att bli hård mot det folk som under andra världskriget led men nu utför sin egen förintelse mot det palestinska folket.
Och undrar om inte "allt totalt sett" är FÖR komplext för oss svenne-bananer att ENS förstå ?
Jag som o-insatt kan undra varför Hamas har låtits "etablera sig" i Gaza av Palestinierna.
Ja menar 7 mil tunnlar tar ett tag att gräva, & varför har Palestinierna inte protesterat HÖGT ?
Eller ÄR en stor del av Palestinierna för Hamas ?
Det är som du säger en komplex fråga, de har stridit sedan 1948 och någon fred är väl inte att hoppas på under de närmaste seklen. Hamas har styrt genom fruktan men även genom att vara den makt som stod för samhällets service och det lilla av trygghetssystem som fanns. Ända tills det sista halvåret har Israel haft frikort att bete sig som de önskar med hänvisning till Förintelsen men den tiden är nu förbi, även inom landet jäser missnöjet med den förda politiken och modiga unga israeler bränner sina inkallelsordrar trots hårda straff.J jawen skrev:Ja det är minst sagt mycket "underligt" hur ett folkslag som lidit så enormt under WW2, nu själva väljer att "bete sig" som dom gör ?
Och undrar om inte "allt totalt sett" är FÖR komplext för oss svenne-bananer att ENS förstå ?
Jag som o-insatt kan undra varför Hamas har låtits "etablera sig" i Gaza av Palestinierna.
Ja menar 7 mil tunnlar tar ett tag att gräva, & varför har Palestinierna inte protesterat HÖGT ?
Eller ÄR en stor del av Palestinierna för Hamas ?
Redigerat:
Det är ingett annat än folkmord som Israel bedriver! Fler länder börjar att agera till o med Turkiet har agerat som inte alltid anses vara humanitärt i alla hänseenden..B Bitterhetsakademin skrev:Även IDF-soldater har vittnat hur de beordrats skjuta obeväpnade palestinier. Siffrorna över mördade journalister är förskräckande och tyder på att dessa vittnen till Israels krigsbrott är högprioriterade att tysta. Eftervärldens dom kommer att bli hård mot det folk som under andra världskriget led men nu utför sin egen förintelse mot det palestinska folket.
Ja, när man kan läsa:B Bitterhetsakademin skrev:
CITAT
Staten Israel upprättades 1948 efter ett FN-beslut om delning av Palestina, den mark som var judarnas bibliska hemland men som också var befolkad av muslimer och kristna. Därmed uppstod en av världens mest svårlösta politiska konflikter.
OCK
Sedan 2007 lyder Västbanken respektive Gaza under två skilda styren. På Västbanken styr Palestinska myndigheten som domineras av den sekulära rörelsen Fatah och på Gazaremsan härskar islamiströrelsen Hamas.
Ock
Israel har dock ändrat denna ståndpunkt och betraktar nu Västbanken och Gazaremsan som "två separata och olika områden". Invånare i Gaza får endast resa till Västbanken i exceptionella humanitära fall, särskilt akuta medicinska fall, men inte äktenskap.
SLUT CITAT
Så förstår man " it´s complicated"
Godmiddag Intet samt Jansson69! Det är så tradigt detta (att hålla på att "argumentera" med länkeri) men jag vill ge dig ett tips. Marco på Hotspot intervjuar just idag terrorforskaren M Norell som kan ge en sansad vinkel på detta.Intet skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Då kanske den gamla kriminaliteten fortsatt på samma sätt och det hade varit värre.P Pin skrev:
Det jag menar är att det är rätt meningslöst att spekulera om vad som skulle skett om det som skedde inte hade skett. Det blir liksom kontrafaktisk historieskrivning.
Tack. Skall lyssna på den. Men eftersom den kommer från dig, anar jag att han är för dig vad Jerzy Sarnecki är för Sossarna.😁H hovapettson skrev:
Om hans vinkel är mer "sansad" än den sanslöse Jerzy, återstår att se.
Återkommer.
Jerzy Snickesnacki gör allt han kan för att relativisera och snacka bort problemen, han är sedan länge ansedd som ett skämt med noll verklighetsförankring.Intet skrev:
Brå har (faktiskt!) levererat lite forskning så du behöver inte spekulera vilket du precis gjorde.BirgitS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från https://bra.se/download/18.3ad2ec4c...bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf vilket visar att omständigheten att vara född utom Sverige mer än fördubblar risken att begå brott.
/Höghus
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Missade du att jag hade med antalet skjutningar 2024?Krilleman skrev:
Jag har inga problem med den statistiken heller. Den svenske Rickard Andersson står väl för ungefär 1/3 av de där 36. Så utifrån den skulle man ju då kunna säga att dödsfall orsakade av svenskars skjutningar har stigit dramatiskt i år. Vad ska vi göra åt detta?Krilleman skrev:
Utvisa alla svenska män?
Det var förstås inte på allvar, men det visar ju hur dumt det kan bli att dra långtgående slutsatser av få år. Trender ser man inte förrän i efterhand.
Sunt förnuft är ovanligt bland svenskar och andra, som Voltaire påpekade en gång i tiden. Eller som Einstein uttryckte det: "Sunt förnuft är mängden fördomar en människa har skaffat sig vid en ålder av 18 år.” Det finns mycket som ansågs som sunt förnuft förr i tiden som vi inte alls håller med om idag, t.ex. att handikappade barn har det bättre på institution än i familjen eller att rikas röster i val ska anses vara mycket mer värda än arbetares.Krilleman skrev:
Det är knappast så att det aldrig har inträffat att någon har blivit attackerad till döds av svenskar inför sina barn. Allt var inte så trevligt i gamla tider med dödsstraff och annat liknande på allmän plats. Grupper av män kring 20 år har varit något man ska akta sig för i hela mitt liv, och det har förstås inget med nationalitet, ursprung etc. att göra.