Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Höghus Höghus skrev:
Länken blev fel, skall vara [länk]

Har du något som underbygger att utländsk anknytning halverar sannolikheten för att en brottsmisstanke är obefogad?

/Höghus
Varför ska jag ha något som underbygger något som jag inte har påstått?
Men naturligtvis betyder inte att någon är misstänkt att den personen har begått ett brott.

"Brå har undersökt hur polisen väljer ut vilka personer de kontrollerar vid misstanke om narkotikabrott, så kallad profilering. I studien finns ett särskilt fokus på etnicitet, och resultaten visar att polisens arbete är förenat med risk för diskriminerande etnisk profilering."
"Av rapporten framgår också att det finns systematiska skillnader utifrån etnicitet i polisens misstankar om narkotikabrott. Träffsäkerhet när det gäller misstankar om innehav av narkotika är lägst för personer med bakgrund i Afrika och Sydvästasien, och högst när den misstänkta har nordisk bakgrund."
https://bra.se/rapporter/arkiv/2023-10-26-polisens-arbete-med-profilering-och-likabehandling

Det betyder att det är större risk att bli oskyldigt misstänkt om man inte ser ut som en som har svenska förfäder.

Så om vi då tar figur 7 som just visar överrisken och inte andel misstänkta som figur 6 så ser det ut så här:
Diagram över risk för misstanke om brott (2015-2018) baserat på ålder, kön, inkomst, utbildning och ursprung. Visar ökad risk för icke inrikes födda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överrisken för att bli misstänkt är alltså 34 %, 68 % resp. 76 % när man tar hänsyn till ålder (yngre blir i högre grad misstänkta än äldre), kön (pojkar/män blir i högre grad misstänkta än flickor/kvinnor), disponibel inkomst (en faktor i socioekonomisk status), utbildning (en faktor i socioekonomisk status) och kommuntyp. Inga himmelsvida skillnader som det kan låta i vissa inlägg.

Som jämförelse kan tas att mäns överrisk, jämfört med kvinnor, är 3,2 alltså 320 % (sidan 55). Mycket högre överrisk.

I tabell 2 visas det att överrisken för de utrikes födda har gått ner något sen den tidigare rapporten (2005). I texten efter den tabellen tas det upp hur socialbidrag och endast förgymnasial utbildning påverkar (2 socioekonomiska faktorer) och där finns det väldigt stor överrisk, 6,1 resp. 4,1.

Så att få socialbidrag och/eller inte gått ut gymnasiet är mycket stora riskfaktorer när det gäller att bli misstänkt för brott. Mycket viktigare än att vara 1:a eller 2:a generationens invandrare.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
P
H hovapettson skrev:
Ja, IDF är helt suveräna på att undvika collateral damage. Det hävdas att inget krig någonsin har haft så få civila offer, vilket är förargligt för hamaz eftersom döda "civila" är deras enda ammunition. Hamaz började ett krig de inte har stake att fullfölja. Som du säger: Släpp gisslan, sträck vapnen, överlämna terroristerna och försök sluta döda judar så blir det fred på fyra minuter. Om araberna/palestinierna sedan samarbetar med Israel kan de få sitt land att blomstra. (Utan "tunnelbanor".)
Tyvärr för de vanliga palestinierna är de oönskade i alla arabländer framför allt sedan de stödde Saddam Hussein 1990 då han invaderade Kuwait.
De inbillade sig att Saddams Scud-missiler skulle krossa Israel, så blev det inte...

P
BirgitS BirgitS skrev:
Men naturligtvis betyder inte att någon är misstänkt att den personen har begått ett brott.

"Brå har undersökt hur polisen väljer ut vilka personer de kontrollerar vid misstanke om narkotikabrott, så kallad profilering. I studien finns ett särskilt fokus på etnicitet, och resultaten visar att polisens arbete är förenat med risk för diskriminerande etnisk profilering."
"Av rapporten framgår också att det finns systematiska skillnader utifrån etnicitet i polisens misstankar om narkotikabrott. Träffsäkerhet när det gäller misstankar om innehav av narkotika är lägst för personer med bakgrund i Afrika och Sydvästasien, och högst när den misstänkta har nordisk bakgrund."
[länk]

Det betyder att det är större risk att bli oskyldigt misstänkt om man inte ser ut som en som har svenska förfäder.

Så om vi då tar figur 7 som just visar överrisken och inte andel misstänkta som figur 6 så ser det ut så här:
[bild]

Överrisken för att bli misstänkt är alltså 34 %, 68 % resp. 76 % när man tar hänsyn till ålder (yngre blir i högre grad misstänkta än äldre), kön (pojkar/män blir i högre grad misstänkta än flickor/kvinnor), disponibel inkomst (en faktor i socioekonomisk status), utbildning (en faktor i socioekonomisk status) och kommuntyp. Inga himmelsvida skillnader som det kan låta i vissa inlägg.

Som jämförelse kan tas att mäns överrisk, jämfört med kvinnor, är 3,2 alltså 320 % (sidan 55). Mycket högre överrisk.

I tabell 2 visas det att överrisken för de utrikes födda har gått ner något sen den tidigare rapporten (2005). I texten efter den tabellen tas det upp hur socialbidrag och endast förgymnasial utbildning påverkar (2 socioekonomiska faktorer) och där finns det väldigt stor överrisk, 6,1 resp. 4,1.

Så att få socialbidrag och/eller inte gått ut gymnasiet är mycket stora riskfaktorer när det gäller att bli misstänkt för brott. Mycket viktigare än att vara 1:a eller 2:a generationens invandrare.
Så det är diskriminering när polisen baserat på erfarenhet, visiterar en icke etnisk svensk, och hittar narkotika ?

Du kanske jobbar på BRÅ 🤣

• Haha
Krilleman
  • Laddar…
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Att se människor som mördarsniglar eller kackerlackor, låter inte det lite som hur nazisterna såg på judarna?
Jag är inte med i Hamas fanclub men inser att det inte började med Hamas terrordåd mot Israel utan har sitt ursprung 1948. Den enes terrororganisation är den andres befrielserörelse, allt är en fråga om perspektiv.
Jag håller med, att jämföra Hamas med kackerlackor och mördarsniglar är orätt mot kackerlackorna och mördarsniglarna, de djuren är bara just djur och vet inget annat, Hamas är lägre stående än djuren.
Hamas utnyttjar den palestinska civilbefolkningen på ett cyniskt beräknande sätt som mänskliga sköldar, ju fler som dödas, trots Israels ansträngningar att minimera civila offer, desto bättre tycker Hamas och tror att naiva idioter i väst ska rädda dem

Hamas skapades inte 1948, det skapades 1987 och har ett totalt utplånande av Israel och judarna som mål, hur ska man hantera sådana motståndare, prata med dem 🤣

P Peter787 skrev:
Hamas skapades inte 1948, det skapades 1987 och har ett totalt utplånande av Israel och judarna som mål, hur ska man hantera sådana motståndare, prata med dem 🤣
(Och de levantiska araberna blev "palestinier" efter initiativ av det kommunistiska Sovjetunionen i mitten av 1960-talet. Dessa personer skulle vara ett vapen mot Väst. De togs ur Israel för att de omgivande arabstaterna skulle invadera och utplåna den återbildade staten. Det sket sig för dem. Och förlorar man ett krig man sätter igång så har det konsekvenser. Japan och Tyskland fick lära sig det den hårda vägen 1945.)

BirgitS BirgitS skrev:

[länk]

[bild]

>>Varför ska jag ha något som
>>underbygger något som jag inte har
>>påstått?

Du ifrågasätter att utländsk anknytning, med rensning för socioekonomiska faktorer, dubblerar risken att begå brottslighet, eller har jag missförstått dig?
Visa mig hur det i din länkade rapport framgår att polismans agerande halverar sannolikheten att en person med icke utländsk anknytning riskerar att bli misstänkt för brott i allmänhet.

/Höghus

P Peter787 skrev:
Tyvärr för de vanliga palestinierna är de oönskade i alla arabländer framför allt sedan de stödde Saddam Hussein 1990 då han invaderade Kuwait.
De inbillade sig att Saddams Scud-missiler skulle krossa Israel, så blev det inte...
Du pratar som israeliska bosättare som vill fördriva palestinerna och svarar på frågan, vart dom ska ta vägen: Det är ju deras sak, Indonesien kanske?
Påminner tyvärr mycket om de antizionistiska strömningar Europa för 100 år sedan som ville driva alla judar till exempelvis Madagaskar. Andra förslag fanns också. Nu beter sig Israel tyvärr på samma sätt.
Tyvärr göder Israel antisemitiska strömningar genom sitt barbariska krig mot civila. Många har svårt att isärhålla judiska folket och nuvarande israelska krigsdrivande regeringen .
Notera att jag är väl medveten om det barbariska angrepp som Hamas genomförde den 7 oktober. Fasansfult och oförsvarbart. Men kriget började redan 1948.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
P
H hovapettson skrev:
(Och de levantiska araberna blev "palestinier" efter initiativ av det kommunistiska Sovjetunionen i mitten av 1960-talet. Dessa personer skulle vara ett vapen mot Väst. De togs ur Israel för att de omgivande arabstaterna skulle invadera och utplåna den återbildade staten. Det sket sig för dem. Och förlorar man ett krig man sätter igång så har det konsekvenser. Japan och Tyskland fick lära sig det den hårda vägen 1945.)
Palestina är ett geografiskt begrepp för ett område längs Medelhavets östra strand. Den romerske kejsaren Hadrianus slog ner det judiska upproret mot romarna 132–135 e Kr. Som straff och för att judarnas rike skulle glömmas bort, gav han Judéen ett nytt namn – ”Palestina”. Han ville förödmjuka judarna, eftersom namnet anspelade på judarnas ärkefiende filistéerna, som invandrat via Grekland.

Så palestinier fanns långt innan Sovjetunionen eller Islam skapades.

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Du pratar som israeliska bosättare som vill fördriva palestinerna och svarar på frågan, vart dom ska ta vägen: Det är ju deras sak, Indonesien kanske?
Påminner tyvärr mycket om de antizionistiska strömningar Europa för 100 år sedan som ville driva alla judar till exempelvis Madagaskar. Andra förslag fanns också. Nu beter sig Israel tyvärr på samma sätt.
Tyvärr göder Israel antisemitiska strömningar genom sitt barbariska krig mot civila. Många har svårt att isärhålla judiska folket och nuvarande israelska krigsdrivande regeringen .
Notera att jag är väl medveten om det barbariska angrepp som Hamas genomförde den 7 oktober. Fasansfult och oförsvarbart. Men kriget började redan 1948.
Ja vem började kriget 1948...🤔

1948 års arabisk-israeliska krig – Wikipedia https://share.google/noFdJMA63IseIhVmP

P Peter787 skrev:
Palestina är ett geografiskt begrepp för ett område längs Medelhavets östra strand. Den romerske kejsaren Hadrianus slog ner det judiska upproret mot romarna 132–135 e Kr. Som straff och för att judarnas rike skulle glömmas bort, gav han Judéen ett nytt namn – ”Palestina”. Han ville förödmjuka judarna, eftersom namnet anspelade på judarnas ärkefiende filistéerna, som invandrat via Grekland.

Så palestinier fanns långt innan Sovjetunionen eller Islam skapades.
Självklart! Men SU återupptog det fladdriga och vaga begreppet för att på något vis samla libaneser, sydsyrianer, arabiska folk, nomader och vad det nu kunde vara. I helt modern tid. Judar som bodde där hade kallat sig palestinier. Såsom boende i ett "Palestina". Levanten är en möjligen bättre benämning pga förvirringen.

Jag tror BirgitS, dan_andersson & fairline skulle trivas tillsammans (mestadels) om dom bodde kollektivt, men tror dom får svårt att acklimatisera andra...Så dom får sikta på en 3-rummare 👍

Vissa kan "sticka ut" i diskussioner & åsikter, men dessa homo sapiens drar det 2-3 nivåer till.....Utan sprit!

• Haha
Intet
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Jag tror BirgitS, dan_andersson & fairline skulle trivas tillsammans (mestadels) om dom bodde kollektivt, men tror dom får svårt att acklimatisera andra...Så dom får sikta på en 3-rummare 👍
Ja, jag skulle nog inte trivas med dig iallafall.
Varför jag skulle bo ihop med personer jag inte känner vet jag inte, men jag är inte helt överraskad över att du har märkliga tankar.
J jawen skrev:
Vissa kan "sticka ut" i diskussioner & åsikter, men dessa homo sapiens drar det 2-3 nivåer till.....Utan sprit!
Ja, själv är du ett fördöme...
Jag tror inte jag sticker ut särskilt mycket faktiskt. Jag har en känsla av att de flesta människor tänker ungefär som jag, homosexuella är ok, judar är ok, muslimer är ok, extremister är inte ok. Att du har hittat några som liksom du tänker annorlunda gör inte det till det normala.

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag skulle nog inte trivas med dig iallafall
Tack gude gud 🙏
Fairlane Fairlane skrev:
Varför jag skulle bo ihop med personer jag inte känner vet jag inte,
Kaka söker maka.....är ett ordspråk jag kom att tänka på!

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, själv är du ett fördöme...
Ja, jag tror det faktiskt 👍

Jag låter alla "få plats" i rummet & "skyddar" & kämpar för dom svaga i samhället.
Engagerar mig i rättvisa & fast jag är stark "som en björn" så slåss jag aldrig, men jag skyddar & går emellan om någon utsatt blir attackerad, för rädd är jag inte.

Ger bort saker, & hjälper min omgivning att laga trasiga saker gratis.
Å gör mycket på min mark för att ge förutsättningar för mångfald, fruktträd, klöver, rönn, fläder, Malva, tistlar, tät häck för skydd till finkar & ger plats för många fågelbon ifrån duva till gulfink.

Vad gör DU ?

• Gilla
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har en känsla av att de flesta människor tänker ungefär som jag
Å du!
Dem flesta tänker inte som du.

Du har satt dig själv på någon form av "piedestal", men det är nog därför att det saknas självinsikt.
Man kan vilja för mycket, men det blir sällan bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.