18 809 läst ·
512 svar
19k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Dåtidens "ligister"...J jawen skrev:Växte upp med Kungsan första halvan av 80-talet & "no fighting generation" me fjoll-paulo, fotbollsderbyn, Fryshuset, skinnhuven, punkare & övriga "klieéntet".
Dåtidens "ligister" som max gav varandra en smäll på käften å stal bilar.
Blev nog "rätt duktig" på att "läsa av folk" i allmänhet, då det "behövdes"
En blek förlaga mot vad det som det är idag...
Idag med vidöppna gränser har vi sprängningar och skjutningar var och varannan dag.
Dödsskjutningar är vardagsmat i pressen.
Det skrämmande är att detta har blivit kutym.
Det är det som gäller i det "Nya Swea Rike" där alla är välkomna.
Katastrof är ett bra ord för att sammanfatta allt.
Du har många rätt, men man klarar sig "rätt bra" på den uppväxten.Krilleman skrev:
Dåtidens "ligister"...
En blek förlaga mot vad det som det är idag...
Idag med vidöppna gränser har vi sprängningar och skjutningar var och varannan dag.
Dödsskjutningar är vardagsmat i pressen.
Det skrämmande är att detta har blivit kutym.
Det är det som gäller i det "Nya Swea Rike" där alla är välkomna.
Katastrof är ett bra ord för att sammanfatta allt.
Se "hotet" före "det händer" kommer man en bra bit på.
Fast man kan inte jämföra "den" uppväxten med det som är idag.J jawen skrev:
Vi hade inga förnedringsrån.
Vi hade inte samma mängd av våldtäkter.
Vi hade inte samma mängd av dödsskjutningar på daglig basis.
Vi hade inte mängden av hedersrelaterat våld.
Vi hade inte mängden av klankultur.
Vi hade inga sprängningar av portar.
Vi hade inte mängden av assistans-fusk.
Vi hade inte mängden av arbetslöshet.
Vi hade inte mängden av arbetssökande som loggade in på arbetsförmedlingen utomlands.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Men det stämmer ju inte heller överens med jawens siffror. Dessutom klagade han på mig när jag tog upp dödsfall under ett krig medan det stycket som du citerar verkar just inkludera krig:H hovapettson skrev:Ja, det är 210 000 mördade fram till 2021.
"According to Fondapol, a French think tank, between 1979 and May 2021, at least 48,035 Islamist terrorist attacks took place worldwide, causing the deaths of at least 210,138 people. During this period, each Islamist attack resulted in the death of about 4.4 persons on average. "
[Ur just den Wikipedia-artikel du citerade, bästa Birgit.]
"The main target of these attacks is the military (31.7%)" och de vanligaste länderna är Afghanistan, Irak och Somalia, vilket väl är platser kända för krig. 90 % skedde i muslimska länder.
Inget stämmer, Birgit. Du få leva med det. Islamistiska attacker brukar vara med nallar och vaniljglass. De är bara missförstådda.BirgitS skrev:
Men det stämmer ju inte heller överens med jawens siffror. Dessutom klagade han på mig när jag tog upp dödsfall under ett krig medan det stycket som du citerar verkar just inkludera krig:
"The main target of these attacks is the military (31.7%)" och de vanligaste länderna är Afghanistan, Irak och Somalia, vilket väl är platser kända för krig. 90 % skedde i muslimska länder.
Vi kände inte till begrrepp som balkongflickor eller igelkottsfotboll heller.Krilleman skrev:
Fast man kan inte jämföra "den" uppväxten med det som är idag.
Vi hade inga förnedringsrån.
Vi hade inte samma mängd av våldtäkter.
Vi hade inte samma mängd av dödsskjutningar på daglig basis.
Vi hade inte mängden av hedersrelaterat våld.
Vi hade inte mängden av klankultur.
Vi hade inga sprängningar av portar.
Vi hade inte mängden av assistans-fusk.
Vi hade inte mängden av arbetslöshet.
Vi hade inte mängden av arbetssökande som loggade in på arbetsförmedlingen utomlands.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Och 1980 tog jag som ett exempel eftersom du började med 1979. Jag tog även med 2000, slutåret för ditt första intervall. Jag tyckte de två räckte bra för att visa att det inte var muslimska terroristattacker som orsakade flest dödsfall då. Men du fick en länk så du kan ju själv ta reda på hur det såg ut under andra år.J jawen skrev:
Jag dricker inte när jag skriver här så du får skåla med dig själv, eller låta bli så kanske inläggen blir mer korrekta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Listar man en massa siffror och en källa så är det inga problem alls med att se till att ens siffror stämmer med källan.H hovapettson skrev:
Har du också skålat för mycket?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det vet vi inget om eftersom det inte finns någon statistik där våldtäkt har samma betydelse då som nu.Krilleman skrev:
Det är mindre risk att dö av dödligt våld nu än på 80-talet.Krilleman skrev:
80-talet: 1,22 dödsfall pga. dödligt våld per 100 000 innevånare
10-talet: 0,98 dödsfall pga. dödligt våld per 100 000 innevånare
https://sverige.nu/statistik-dodligt-vald-i-sverige-1970-2019/
"92 personer dödades 2024 – lägsta nivån sedan 2014"
BRÅ via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/92-personer-dodades-2024-lagsta-nivan-sedan-2014
Men det går säkert att hitta andra källor för samma uppgift också.