Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket kvarstår efter att man har tagit bort allt som hör ihop med socioekonomisk grupp?
Det är de som har det sämst som har minst att förlora och mest att vinna på att vara kriminell. Så har det alltid varit.
Det svarar BRÅ på i sina rapporter. Faktum kvarstår att gruppen är överrepresenterad vilket var det jag citerade. Zoomar vi in på vissa speciella länder och brott hundratals till tusentals procent.

10 000 kronorsfrågan är varför så många invandrare i Sverige tillhör en speciell socioekonomisk grupp.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Sida har alltid spenderat pengar fel.
Sedan 60:-talet har hundratals miljoner bränts bara i Tanzania utan en tillstymmelse till förbättring.
Man ser "biståndsarbetarna" glassa omkring i splitter nya land cruisers och på lyxhotell som ingen vanlig svensk har råd att bo på men resultatet ute i byarna är mediokert...

Bistånd: Felaktiga siffror i Sidas redovisning [länk]
Jag vet att det har förekommit mycket konstigheter på det sättet under åren, men nu gällde det just nu i Afghanistan. Hade en arbetskamrat som var volontär i något afrikanskt Sida-projekt på 80-talet och inte glassade han omkring på det sättet i alla fall.

BirgitS BirgitS skrev:
Det går inte att få fram någon statistik som visar det på ett trovärdigt sätt
Jag har sett utredningar som gjordes 2007, & du har väldigt fel.
Tyvärr har flertalet gjorda polisiära utredningar fått "mörkläggas", för resultaten påvisade resultat som varit "rent farliga" att publicera.

Lite som läkaren som kunde fastställa ålder på "skägg-barnen", men som INTE fick göra/påvisa det.

BirgitS BirgitS skrev:
Han som körde nerför Drottninggatan levde på ungefär samma sätt och var ungefär lika psykiskt sjuk som Rickard Andersson
Var det därför han spelade in sig själv med budskapet "Allahu Akbar" före dådet på Drottninggatan!
Vakna för helsike!

BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet att det har förekommit mycket konstigheter på det sättet under åren, men nu gällde det just nu i Afghanistan. Hade en arbetskamrat som var volontär i något afrikanskt Sida-projekt på 80-talet och inte glassade han omkring på det sättet i alla fall.
Bistånd är big business och ingen i den branschen vill att det ska upphöra, det är deras jobb och vem vill frivilligt underminera sitt eget jobbs vardande?

Alla biståndsorganisationer här i Tanzania glider i kring i nya stora bilar med röda skyltar som gör att dom kan skita i trafikregler...och dom älskar att vara i stora städer som Dar es Salaam...där ingen fattig bybo finns.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
70-80% är däremot väldigt svårt att styrka, den statistiken finns helt enkelt inte
Fanns en polisiär utredning om detta som mörklades.

Fairlane Fairlane skrev:
den statistiken finns helt enkelt inte. Det finns en klar överrepresentation, men så ovanligt är det inte att folk födda i Sverige sitter i fängelse.
Nu förskönar du igen, tala klarspråk istället 👍

Fairlane Fairlane skrev:
En ökning finns kanske, svårt att säga då det som räknas som våldtäkt idag inte gjorde det för... Det går ju inte att jämföra siffror från två olika tidpunkter om lagarna var olika.
Försköning igen.
Även om absolut regelverket vad som idag anses som våldtäkt har ändrats radikalt, så var siffrorna mycket höjda INNAN regelverket ändrades.
Fairlane Fairlane skrev:
Genom att släppa in invandrare så har många liv också räddats
Så kan man se det när vi diskuterar hedersmord, men fråga dig själv OM hedersmordet ENS hade hänt OM familjen inte kommit till "fria" Sverige?
Dottern hade kanske gifts bort enligt deras region & traditioner, MEN hon hade INTE mördats!

Fairlane Fairlane skrev:
Finns bara i din och andra likasinnades sinnesvärld
No Go zoner ÄR polisens lista över "för yrket" farliga platser att vistas på.
Du MÅSTE ha vetenskap om detta!.....Det handlar INTE om MIN värld!

BirgitS BirgitS skrev:
Vad skulle vi ha gjort med de sämst ställda och mest kriminella för 100-200 år sen?
Vilken andel som var kriminella vet jag inte, men en miljon,eller 25%, emigrerade till USA och har sedan dess bidragit till det landets välstånd med sina ättlingar. Ingen överrepresentation vad gäller ”problem”.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Fanns en polisiär utredning om detta som mörklades.
Tveksamt, men det är ju lätt sagt eftersom det inte går att motbevisa

Frågan är dock vad du menar när du säger 7-8 av 10 som sitter i fängelse är invandrare. Menar du då utrikesfödda eller räknar du då även in andra generationens invandrare? Kanske de med en förälder utlandsfödd?

Om du räknar med mer än de utlandsfödda så är det väl uppenbart att du inte kan jämföra de två värdena?
J jawen skrev:
Nu förskönar du igen, tala klarspråk istället 👍
Menar du att det är ovanligt att det finns folk födda i Sverige i svenska fängelser?
J jawen skrev:
Försköning igen.
Även om absolut regelverket vad som idag anses som våldtäkt har ändrats radikalt, så var siffrorna mycket höjda INNAN regelverket ändrades.
Jaså? När sköt siffrorna i höjden?
J jawen skrev:
Så kan man se det när vi diskuterar hedersmord, men fråga dig själv OM hedersmordet ENS hade hänt OM familjen inte kommit till "fria" Sverige?
Du menar att det inte existerar i länderna de kom ifrån?
J jawen skrev:
Dottern hade kanske gifts bort enligt deras region & traditioner, MEN hon hade INTE mördats!
Eller så hade hon det.

Man kan också tänka sig att det kommer 1000 tjejer till Sverige. Hade de inte kommit så hade alla dessa gifta bort unga. Nu får 975 ett vanligt liv, 23 gifta bort ändå och 2 blir mördare. Jag är inte helt säker på att det är sämre med alternativ 2 för dessa personer.
J jawen skrev:
No Go zoner ÄR polisens lista över "för yrket" farliga platser att vistas på. Du MÅSTE ha vetenskap om detta!.....Det handlar INTE om MIN värld!
Ok det är inte den definitionen jag har. Polisen har den inte heller.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Men indirekt så gör du ju det när du skriver "som du gör"
Du undviker att tala om DET vi i sak, just talar om.
Nej inte alls. Jag har inget som helst problem att erkänna att invandrare, särskilt från vissa områden i världen är överrepresenterade i svenska fängelser och i viss kriminalitet.

Det jag har svårt för är kraftig överdrifter och rena lögner.

- Armand Duplantis hoppar 12 meter i stavhopp
- Nej det stämmer inte
- Indirekt förnekar du att han hoppar högst i världen
🙄

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst hela denna tråd, men är det inte självklart att det finns kriminella både bland ”äkta” svenskar och invandrare? Är det konstigt att man inte vill öka kriminaliteten genom att ge kriminella invandrare uppehållstillstånd? Jag för min del sympatiserar med att utvisa de asylsökande/invandrare som är grovt kriminella.

Vad jag INTE sympatiserar med är den smårasism som syns här och var, tex SD-kvinnan som ifrågasatte att en ”kurd och en iranier” (eller hur hon uttryckte sig) diskuterade kulturkanon idag. Två individer som är integrerade och bidrar till samhället får inte diskutera svensk kultur pga sitt påbrå? DETTA skapar utanförskap, ”vi och dom”, rasism. Nej, välkomna dem som tar till sig svensk kultur och värderingar, låt dem känna att de är ”vi”. Vi behöver dem.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
INGEN av dess har muslimsk rasism inblandad!
Offrens hudfärg & religion hade INGEN inverkan på dådet.
Korrekt, ingen av de masskjutningar ända har med muslimsk rasism att göra, men det är det väl ingen som har påstått heller?

Däremot skrev du:
"Det är endast vid ETT tillfälle många människor har skjutits ihjäl i Sverige."

Du kan väl ändå erkänna att du hade fel på den punkten, även om det inte var någon muslim inblandad? Du är inte rasist, men allt kretsar tydligen till om någon är muslim eller inte...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mnohk skrev:
Har inte läst hela denna tråd, men är det inte självklart att det finns kriminella både bland ”äkta” svenskar och invandrare? Är det konstigt att man inte vill öka kriminaliteten genom att ge kriminella invandrare uppehållstillstånd? Jag för min del sympatiserar med att utvisa de asylsökande/invandrare som är grovt kriminella.

Vad jag INTE sympatiserar med är den smårasism som syns här och var, tex SD-kvinnan som ifrågasatte att en ”kurd och en iranier” (eller hur hon uttryckte sig) diskuterade kulturkanon idag. Två individer som är integrerade och bidrar till samhället får inte diskutera svensk kultur pga sitt påbrå? DETTA skapar utanförskap, ”vi och dom”, rasism. Nej, välkomna dem som tar till sig svensk kultur och värderingar, låt dem känna att de är ”vi”. Vi behöver dem.
Ungefär så, ja.
Vad gäller Jessica Stegruds x-inlägg (eller var det förekom) så tror jag att hon avser det uppenbara osynliggörandet av svenskar och svenskhet som pågår i regimmedia. (Och så reklamen då...härregu!). Visst kan unga kurdiskor och iranskor diskutera den nya kulturkanon, men varför i TV:s största nyhetsprogram? Varför är det inte kulturella tungviktare? Lite mer Sven Stolpe-typer. Det torde finnas några hundra personer som skulle ha något väsentligt att tillföra. Men iofs behöver jag väl inte tolka/försvara Stegrud, bara sticka in den kommentaren. Du vet - man måste inte försöka missförstå andra för att få vara med "de goda".

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Däremot skrev du:
"Det är endast vid ETT tillfälle många människor har skjutits ihjäl i Sverige."
Du glömde lägga till Örebro i meningen, för det var vad BirgitS skrev.
Men du väljer AKTIVT att förändra det som faktisk skrevs, så jag lägger ned för idag

Trist att du har sådana ambitioner bara, det styrker bara min "känsla" att du mest "vill tjafsa"

Fairlane
J jawen skrev:
1) Det är endast vid ETT tillfälle många människor har skjutits ihjäl i Sverige.
J jawen skrev:
Du glömde lägga till Örebro i meningen, för det var vad BirgitS skrev.
Men du väljer AKTIVT att förändra det som faktisk skrevs, så jag lägger ned för idag
Ser du meningen ovanför?
Det var den delen jag kommenterade.
Jag har faktiskt inte ändrat ett enda dugg vilket du ser om du backar till ditt eget inlägg.
Ren lögn från din sida.
J jawen skrev:
Trist att du har sådana ambitioner bara, det styrker bara min "känsla" att du mest "vill tjafsa"
Och min känsla är att du bara vill sprida dina rasistiska tankar. Jag gissar att du inte håller med, liksom jag inte håller med dig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du är verkligen helt sanslös människa !

1) Det är endast vid ETT tillfälle många människor har skjutits ihjäl i Sverige.
2) Det var i Örebro gjord av en svensk UTANFÖR samhället & utan psykisk vård.

Att ens likställa det med b.la dom som med bil eller lastbil, upprepat har rammat ihjäl människor får mig att må illa.
För dig en 1 gång.....en gång.
Och för dig är upprepade händelser tydligen ÄNDÅ unika....så också en gång.
Nu har du fel.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skottdramat_i_Kungälv

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.