17 949 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det svarar BRÅ på i sina rapporter. Faktum kvarstår att gruppen är överrepresenterad vilket var det jag citerade. Zoomar vi in på vissa speciella länder och brott hundratals till tusentals procent.BirgitS skrev:
10 000 kronorsfrågan är varför så många invandrare i Sverige tillhör en speciell socioekonomisk grupp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Jag vet att det har förekommit mycket konstigheter på det sättet under åren, men nu gällde det just nu i Afghanistan. Hade en arbetskamrat som var volontär i något afrikanskt Sida-projekt på 80-talet och inte glassade han omkring på det sättet i alla fall.D Dilato skrev:Sida har alltid spenderat pengar fel.
Sedan 60:-talet har hundratals miljoner bränts bara i Tanzania utan en tillstymmelse till förbättring.
Man ser "biståndsarbetarna" glassa omkring i splitter nya land cruisers och på lyxhotell som ingen vanlig svensk har råd att bo på men resultatet ute i byarna är mediokert...
Bistånd: Felaktiga siffror i Sidas redovisning [länk]
Jag har sett utredningar som gjordes 2007, & du har väldigt fel.BirgitS skrev:
Tyvärr har flertalet gjorda polisiära utredningar fått "mörkläggas", för resultaten påvisade resultat som varit "rent farliga" att publicera.
Lite som läkaren som kunde fastställa ålder på "skägg-barnen", men som INTE fick göra/påvisa det.
Bistånd är big business och ingen i den branschen vill att det ska upphöra, det är deras jobb och vem vill frivilligt underminera sitt eget jobbs vardande?BirgitS skrev:
Alla biståndsorganisationer här i Tanzania glider i kring i nya stora bilar med röda skyltar som gör att dom kan skita i trafikregler...och dom älskar att vara i stora städer som Dar es Salaam...där ingen fattig bybo finns.
Fanns en polisiär utredning om detta som mörklades.Fairlane skrev:
Nu förskönar du igen, tala klarspråk istället 👍Fairlane skrev:
Försköning igen.Fairlane skrev:
Även om absolut regelverket vad som idag anses som våldtäkt har ändrats radikalt, så var siffrorna mycket höjda INNAN regelverket ändrades.
Så kan man se det när vi diskuterar hedersmord, men fråga dig själv OM hedersmordet ENS hade hänt OM familjen inte kommit till "fria" Sverige?Fairlane skrev:
Dottern hade kanske gifts bort enligt deras region & traditioner, MEN hon hade INTE mördats!
No Go zoner ÄR polisens lista över "för yrket" farliga platser att vistas på.Fairlane skrev:
Du MÅSTE ha vetenskap om detta!.....Det handlar INTE om MIN värld!
Vilken andel som var kriminella vet jag inte, men en miljon,eller 25%, emigrerade till USA och har sedan dess bidragit till det landets välstånd med sina ättlingar. Ingen överrepresentation vad gäller ”problem”.BirgitS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 951 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 951 inlägg
Tveksamt, men det är ju lätt sagt eftersom det inte går att motbevisaJ jawen skrev:
Frågan är dock vad du menar när du säger 7-8 av 10 som sitter i fängelse är invandrare. Menar du då utrikesfödda eller räknar du då även in andra generationens invandrare? Kanske de med en förälder utlandsfödd?
Om du räknar med mer än de utlandsfödda så är det väl uppenbart att du inte kan jämföra de två värdena?
Menar du att det är ovanligt att det finns folk födda i Sverige i svenska fängelser?J jawen skrev:
Jaså? När sköt siffrorna i höjden?J jawen skrev:
Du menar att det inte existerar i länderna de kom ifrån?J jawen skrev:
Eller så hade hon det.J jawen skrev:
Man kan också tänka sig att det kommer 1000 tjejer till Sverige. Hade de inte kommit så hade alla dessa gifta bort unga. Nu får 975 ett vanligt liv, 23 gifta bort ändå och 2 blir mördare. Jag är inte helt säker på att det är sämre med alternativ 2 för dessa personer.
Ok det är inte den definitionen jag har. Polisen har den inte heller.J jawen skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 951 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 951 inlägg
Nej inte alls. Jag har inget som helst problem att erkänna att invandrare, särskilt från vissa områden i världen är överrepresenterade i svenska fängelser och i viss kriminalitet.J jawen skrev:
Det jag har svårt för är kraftig överdrifter och rena lögner.
- Armand Duplantis hoppar 12 meter i stavhopp
- Nej det stämmer inte
- Indirekt förnekar du att han hoppar högst i världen
🙄
Har inte läst hela denna tråd, men är det inte självklart att det finns kriminella både bland ”äkta” svenskar och invandrare? Är det konstigt att man inte vill öka kriminaliteten genom att ge kriminella invandrare uppehållstillstånd? Jag för min del sympatiserar med att utvisa de asylsökande/invandrare som är grovt kriminella.
Vad jag INTE sympatiserar med är den smårasism som syns här och var, tex SD-kvinnan som ifrågasatte att en ”kurd och en iranier” (eller hur hon uttryckte sig) diskuterade kulturkanon idag. Två individer som är integrerade och bidrar till samhället får inte diskutera svensk kultur pga sitt påbrå? DETTA skapar utanförskap, ”vi och dom”, rasism. Nej, välkomna dem som tar till sig svensk kultur och värderingar, låt dem känna att de är ”vi”. Vi behöver dem.
Vad jag INTE sympatiserar med är den smårasism som syns här och var, tex SD-kvinnan som ifrågasatte att en ”kurd och en iranier” (eller hur hon uttryckte sig) diskuterade kulturkanon idag. Två individer som är integrerade och bidrar till samhället får inte diskutera svensk kultur pga sitt påbrå? DETTA skapar utanförskap, ”vi och dom”, rasism. Nej, välkomna dem som tar till sig svensk kultur och värderingar, låt dem känna att de är ”vi”. Vi behöver dem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 951 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 951 inlägg
Korrekt, ingen av de masskjutningar ända har med muslimsk rasism att göra, men det är det väl ingen som har påstått heller?J jawen skrev:
Däremot skrev du:
"Det är endast vid ETT tillfälle många människor har skjutits ihjäl i Sverige."
Du kan väl ändå erkänna att du hade fel på den punkten, även om det inte var någon muslim inblandad? Du är inte rasist, men allt kretsar tydligen till om någon är muslim eller inte...
Ungefär så, ja.M mnohk skrev:Har inte läst hela denna tråd, men är det inte självklart att det finns kriminella både bland ”äkta” svenskar och invandrare? Är det konstigt att man inte vill öka kriminaliteten genom att ge kriminella invandrare uppehållstillstånd? Jag för min del sympatiserar med att utvisa de asylsökande/invandrare som är grovt kriminella.
Vad gäller Jessica Stegruds x-inlägg (eller var det förekom) så tror jag att hon avser det uppenbara osynliggörandet av svenskar och svenskhet som pågår i regimmedia. (Och så reklamen då...härregu!). Visst kan unga kurdiskor och iranskor diskutera den nya kulturkanon, men varför i TV:s största nyhetsprogram? Varför är det inte kulturella tungviktare? Lite mer Sven Stolpe-typer. Det torde finnas några hundra personer som skulle ha något väsentligt att tillföra. Men iofs behöver jag väl inte tolka/försvara Stegrud, bara sticka in den kommentaren. Du vet - man måste inte försöka missförstå andra för att få vara med "de goda".
Du glömde lägga till Örebro i meningen, för det var vad BirgitS skrev.Fairlane skrev:
Men du väljer AKTIVT att förändra det som faktisk skrevs, så jag lägger ned för idag
Trist att du har sådana ambitioner bara, det styrker bara min "känsla" att du mest "vill tjafsa"
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 951 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 951 inlägg
J jawen skrev:
Ser du meningen ovanför?J jawen skrev:
Det var den delen jag kommenterade.
Jag har faktiskt inte ändrat ett enda dugg vilket du ser om du backar till ditt eget inlägg.
Ren lögn från din sida.
Och min känsla är att du bara vill sprida dina rasistiska tankar. Jag gissar att du inte håller med, liksom jag inte håller med dig.J jawen skrev:
Nu har du fel.J jawen skrev:Du är verkligen helt sanslös människa !
1) Det är endast vid ETT tillfälle många människor har skjutits ihjäl i Sverige.
2) Det var i Örebro gjord av en svensk UTANFÖR samhället & utan psykisk vård.
Att ens likställa det med b.la dom som med bil eller lastbil, upprepat har rammat ihjäl människor får mig att må illa.
För dig en 1 gång.....en gång.
Och för dig är upprepade händelser tydligen ÄNDÅ unika....så också en gång.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skottdramat_i_Kungälv