18 804 läst ·
512 svar
19k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Får jag dra paralleller med svenska grupper som vill döda invandrare från utomeuropeiska länder och judar?J jawen skrev:
Eller får jag jämföra med alla de muslimer som gärna vill ha svenska vänner?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det är inget specifikt för invandrare just i Sverige. De flesta svenskar som invandrade till USA var lågbetalda, liksom andra invandrare. Det verkar som att det är likadant över hela Västeuropa, invandrarna får de sämsta jobben. Generellt, det finns undantag överallt, precis som med invandrarna i Sverige. Men i generationen efter så finns det många som får det bättre och gör en klassresa.P Pin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
I så fall skulle jag ju inte ha fel. Det vore snarare ett bevis för just det jag skrev:J jawen skrev:
"Det går inte att få fram någon statistik som visar det på ett trovärdigt sätt ..."
Nu var jag vuxen redan på slutet av 70-talet så nog vet jag hur kvinnor då och på 80-talet tänkte och pratade om våldtäkter. Det var normalt inget man anmälde. Hade man haft kort kjol på sig, följt med en man, släppt in en man hemma eller inte skrikit i högan sky var det ju bara glömma att anmäla det eftersom den enda som skulle bli förhörd, nedvärderad och trakasserad var kvinnan. Det har ju lyckligtvis ändrats med tiden och därmed har anmälningsfrekvensen ökat något alldeles enormt.
Allt eftersom tiden har gått har allt mer räknats som våldtäkt. 2018 infördes samtyckeslagen vilket förstås medförde att anmälningarna ökade ännu mer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det spelar väl ingen roll vad som sas i ett meddelande för att avgöra om någon är psykiskt sjuk. Det är andra saker som avgör det.J jawen skrev:
Det är nog du som behöver vakna och inse att även svenskar kan mörda en massa människor, i stället för att felaktigt tro att det bara är invandrare.
Mm & Finland byggde sitt "skolväsende" efter hur Sveriges var utformad.BirgitS skrev:
Sedan att Moderaterna började "privatisera ALLT" efter valet -91 & började tillåta ekonomiska "spekulationer" överallt, var INGET "folket hade beställt"
Å att övriga Skandinavien sedan dess, bara suttit "stilla i båten" & tittat på den svenska cirkus-skol-modellen & skakat sina huvuden.
Smartphones & hyper-stimulering kan ju ha med saken att göra också eller ?, & explosionen av ungas psykiska mående är förödande bevis på att det inte "är bra".BirgitS skrev:
Så uppenbart lever inte unga idag särskilt "hälsosamt" & saker & ting som alltid tidigare har varit väsentligt "för vår överlevnad i ett samhälle" är HELT ställt "på kant"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag har svårt att förstå ovanstående som svar på mitt inlägg och i förlängningen vad det har att göra med vad hovapettson skrev.J jawen skrev:Smartphones & hyper-stimulering kan ju ha med saken att göra också eller ?, & explosionen av ungas psykiska mående är förödande bevis på att det inte "är bra".
Så uppenbart lever inte unga idag särskilt "hälsosamt" & saker & ting som alltid tidigare har varit väsentligt "för vår överlevnad i ett samhälle" är HELT ställt "på kant"
Menar du att det är just smarta mobiler som gjort att nutidens ungdomar inte känner till artister från 60- och 70-talet?
Tror du att det var så att ungdomarna på 60- och 70-talet kände till de artister som var kända 30-40 år tidigare?
Det är inte så jag minns att det var i allmänhet.
Jo då, de där Ceasar, Modén, Rolf, Ramel, Berhard, Lindstedt och hela gänget som du berörde känner jag mycket väl till. Det var liksom det som var poängen. Nu kan du tala med en 22-åring och de har aldrig hört talas om Hasseåtage, Magnus&Brasse eller knappt Killinggänget(!). Det var liksom det som var innebörden i min kommentar. "Ja, men det går fortare nu och du har inte hört talas om de komiker och artister ungarna tar del av idag." Jo då, några av dem. Men kort sagt - det går fortare, otroligt mycket fortare. Vilket alltså gör en kulturkanon mer behövlig än någonsin. (Även om "svenskar" nuförtiden knappt ens har språket gemensamt - splittringen är snart total, vilket säkert inte var meningen med det famösa mångkulturbeslutet 1975. Dock sitter vi här nu.)BirgitS skrev:
Jag har svårt att förstå ovanstående som svar på mitt inlägg och i förlängningen vad det har att göra med vad hovapettson skrev.
Menar du att det är just smarta mobiler som gjort att nutidens ungdomar inte känner till artister från 60- och 70-talet?
Tror du att det var så att ungdomarna på 60- och 70-talet kände till de artister som var kända 30-40 år tidigare?
Det är inte så jag minns att det var i allmänhet.
CJL Almqvists "Det går an" är tydligen med också hörde jag. Gott.
Varifrån får du att @jawen tror det? Har han verkligen sagt någonstans att det bara är invandrare som kan mörda? Om inte tycker jag du debatterar ganska oärligt.BirgitS skrev:
Bland annat!BirgitS skrev:
Förr fanns tid att vara "uttråkad", ock med det höjd "allmänkunskap" om det mesta.
Denna tid var också saker "utan" detta enorma överflöd, så det var betydligt lättare att "registrera det" i hjärnan.
Artister av olika slag slog väl först igenom under 1960-talet då radioapparater spreds i svenska hem, senare också tv. Så generationerna före det, hade mest stenplattor som var relativt få förunnat, & att live se artisten på plats (som ännu färre gjorde)
Men små "pocketbilder" fanns det gott om, så där fanns en viss spridning.
Dagens hyperstimulering av våra hjärnor som konstant får 100-tals "nya" intryck att bearbeta av syn-hjärna, gör att saker "inte registreras" alls istället, men hjärnan bearbetar ändock informationen...Mänskliga hjärnan fungerar så för att den är skapad för att "leva på savannen"
Det är "svårt" att ha diskussioner med en liten del människor.Alfredo skrev:
Om 100 dödas av exempelvis Hamas eller en självbombare , så likställer "dessa få" detta med att 1 dödas av "en svenne"?
Hur ska man då ens kunna ha en diskussion när alla "dras över samma kam"?
Vår forumkamrat BirgitS har jag retsamt krönt till "Relativiseringens Drottning". 😉J jawen skrev:
Hon har den här driften och instinkten att alltid påtala att "andra också minsann" och "verkligen inte alla". Visst, så är det ju. Inte alla, nej. Vi debatterar även känsliga saker här och drar fram exempel och lägger pussel och ser mönster. Det är så vi är funtade, dvs det är mänskligt och naturligt. Ex.: Om verkligen alla muhammedaner ville döda alla judar och alla kristna hela tiden så hade vi haft ett ofantligt problem. Vi hade varit tvungna att ta itu med dem bums. Men det är bara några procent som är militanta jihadister. Problemet är att några procent av Jordens 1,6 miljarder mussar är en jääävla massa... Och några procent av den miljon (?) som finns i vårt land är en skaplig skock det med.
Så det är de vi håller kollen på. Säpo m fl.
Ja, som tysken säger "Mann kann nicht alle über einen Kamm scheren" (vid fårklippning eller så?)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Här i Sverige har nog ingen dödas av Hamas (jag kan ha fel, men knappast 100 iallafall), men det stämmer i Israel. Kan vi här jämföra med det Israel för nu, både militärt och med bosättare?J jawen skrev:
Jag tycker att varje mord genomförd av av Hamas är förskräcklig. Lika förskräckligt tycker jag det är när Israels militär dödar oskyldiga eller när extremistiska bosättare nördar oskyldiga.
Jag drar dock inte slutsatsen att vare sig alla muslimer eller alla judar är mördare för det.
Ha, det brukar du väl inte ha något problem med när det gäller exempelvis muslimer?J jawen skrev:
Vi diskuterade rasism för tusan, & menar du att mitt inlägg ovan handlade om någonting annat eller!Fairlane skrev:
& du visar än en gång din bristande kunskap av att kunna "fånga upp" "det väsentliga" i inlägget.
ALDRIG NÅGON här som sagt att alla muslimer eller judar är mördare, det är bara återigen DINA tolkningar som är felaktiga.Fairlane skrev:
Sedan om man ska diskutera " reella hot", dvs sannolikheten i hotbilden.
Så är potentiella våldsdåd utförd av muslim, troligtvis 1000-falt högre än hos svenne banan eller kristna.
Aftonbladet kanske får löpsedeln
Hotbilden ökar i Sverige pga Svenne Banan
Redigerat av moderator: