17 950 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Regimmedia?H hovapettson skrev:
Är det inte det vanliga "det spelet ingen roll om du är född i landet och om du jobbar och sliter, vi kommer aldrig acceptera dig som svensk!"?
Du menar svenskar?H hovapettson skrev:
Gissningsvis så tog man två politiker, nuvarande kulturminister och den kulturpilitiska talesperson från det största oppositionspartiet då hela kulturkanonen är en politisk produkt.H hovapettson skrev:
Hade kulturministern hetat Anna Svensson och Socialdemokraternas kulturtalesperson Carl Andersson så hade hon aldrig skrivit något liknande. Det väsentliga är alltså deras bakgrund, inte deras kompetens.
Det är väl iofs vanligt inom SD att man å ena sidan låtsas om att man kan bli accepterad som svensk, om man integreras, sköter sig och gör rätt för sig (5-10% tydligen 🙄) men sanningen är att det inte spelar någon roll vad man gör, man är aldrig riktigt svensk. Zlatan är inte svensk, Loreen är inte svensk, Sveriges kulturminister är inte svensk etc...
Det är väl på andra sidan inte så många kulturpersonligheter som har efterfrågat en kulturkanon? Det är väl en SD grej, dvs en politisk grej hela vägen?H hovapettson skrev:
Bäste Fairlane, du gillar att diskutera - och dissekera. Jag ger dig en replik i lite svepande ord. Jag önskade öka förståelsen för Stegrud som råkade bli lite påhoppad i denna underhållande tråd. Det kan vara så hon reagerade. Man ska kvotera in "mångfald" i alla sammanhang, fast det inte behövs eller t o m är klart märkligt (som gällande en svensk kulturkanon med halvsekelgamla referenser). Nummer två: Du blandar in politik, svensk partipolitik? Ja, det finns ett parti som lyfter fram det svenska istf att vi ska skämmas över något. Sedan coronat har t o m sossar den svenska flaggan på kavajslagen. Det tycktes vara väldigt fult innan dess. Nummer tre: Det finns alltid en kanon - skriven eller ej. Du har den, jag har den, vi fick den i skolan, med modesmjölken, via TV/radio, släktingar, umgänge och tusen böcker. Från Lindgren till Moberg. Från Stiller till Widerberg.Fairlane skrev:
Regimmedia?
Är det inte det vanliga "det spelet ingen roll om du är född i landet och om du jobbar och sliter, vi kommer aldrig acceptera dig som svensk!"?
Du menar svenskar?
Gissningsvis så tog man två politiker, nuvarande kulturminister och den kulturpilitiska talesperson från det största oppositionspartiet då hela kulturkanonen är en politisk produkt.
Hade kulturministern hetat Anna Svensson och Socialdemokraternas kulturtalesperson Carl Andersson så hade hon aldrig skrivit något liknande. Det väsentliga är alltså deras bakgrund, inte deras kompetens.
Det är väl iofs vanligt inom SD att man å ena sidan låtsas om att man kan bli accepterad som svensk, om man integreras, sköter sig och gör rätt för sig (5-10% tydligen 🙄) men sanningen är att det inte spelar någon roll vad man gör, man är aldrig riktigt svensk. Zlatan är inte svensk, Loreen är inte svensk, Sveriges kulturminister är inte svensk etc...
Det är väl på andra sidan inte så många kulturpersonligheter som har efterfrågat en kulturkanon? Det är väl en SD grej, dvs en politisk grej hela vägen?
En skrämmande/illustrerande historia: En arbetskamrat med finskt ursprung utbrast plötsligt "Vad finns det för svenska uppfinningar egentligen. Ja, utom dynamiten då...?" Jisses! Jag stirrade på den unge mannen och tänkte "Oj. Han är renons på dessa kunskaper fast han gått i världens bästa skola. Hur många timmar har vi på oss?" Detta hände för ca 20 år sedan och det fick igång mina tankar just på detta med vad vi har skapat. Viktigt? Nja, det är en del av kittet, det som håller oss ihop och gör att vi kan samtala. Har också kommit underfund med att ungdomarna inte har koll på Hasseåtage eller Siwan. Det blir en aninga fattigt på så vis. Är detta nationalistiskt? Inte alls. Det är mest trevligt och bra. Lagom patriot får man vara.
I princip nej. Kulturpolitik är en nästan lika störd företeelse som politisk inblandning i religion. Men det var så SAP tog över den kristna kyrkan - de kunde inte knäcka den, så de politiserade den.G gaidin skrev:
Ministern sitter med en pengapåse (från oss nettobidragande medelklassare) som ska fördelas på saker som någon tycker är viktigt. Ursäkta, men jag bestämmer själv ifall jag vill köpa skivor med hårdrock eller gå på kgl Operan!
Att kulturministern sitter och diskuterar kulturpolitik i samband med att ett gäng politiker har släppt en politisk kulturkanon är alltså fel enligt dig?H hovapettson skrev:I princip nej. Kulturpolitik är en nästan lika störd företeelse som politisk inblandning i religion. Men det var så SAP tog över den kristna kyrkan - de kunde inte knäcka den, så de politiserade den.
Ministern sitter med en pengapåse (från oss nettobidragande medelklassare) som ska fördelas på saker som någon tycker är viktigt. Ursäkta, men jag bestämmer själv ifall jag vill köpa skivor med hårdrock eller gå på kgl Operan!
Jag tycker det är fullständigt logiskt att det händer, det vore snarare anmärkningsvärt annars. Vem skall annars prata om den om inte de som tagit fram den?
Frågan hade över huvud taget aldrig kommit upp om hon hade varit född i Sverige av svenska föräldrar, då hade troligen inte heller haft någon åsikt om det.
"Politisk kulturkanon"? Men hur kan den vara det? Det var ett önskemål från SD (iaf enl Fairlane här på BH), men det är faktiskt Lars Trägårdh som tillverkat den. Ska vi ta till det konspiratoriska så är det väl snarare det vänstervridna nyhetsprogrammet som liksom ska knyckla till något här? Det är något lurt, eller? Men du, det kan vara en spaning - och inte något illvilligt - det att två ovanligt unga kvinnor med utländskt påbrå diskuterar en svensk kulturkanon och inte två lundaprofessorer eller så. Det är slående det hela. Men inte anslående. Heller inte nedslående.G gaidin skrev:Att kulturministern sitter och diskuterar kulturpolitik i samband med att ett gäng politiker har släppt en politisk kulturkanon är alltså fel enligt dig?
Jag tycker det är fullständigt logiskt att det händer, det vore snarare anmärkningsvärt annars. Vem skall annars prata om den om inte de som tagit fram den?
Frågan hade över huvud taget aldrig kommit upp om hon hade varit född i Sverige av svenska föräldrar, då hade troligen inte heller haft någon åsikt om det.
Du har säkert rätt i att ingen hade fällt något omdöme ifall två lärda män/kvinnor stått där. Hursom gäller det tydlligen att tycka något om projektet, som för många är självklart men kanske 20 år försenat. Kanon är också en del i att ge nya invandrare en chans att få svar på frågan "vad är svenskt?" För det är verkligen inte självklart det.
PS. Jag har inte sett kanon, tror inte jag behöver det, men är lite nyfiken. Förstod att t ex uppfinningar var med där, vilket gläder mig. Är teknik kultur? Tja...
Den är beställd, utvecklad och presenterad av politiker.H hovapettson skrev:
Det som är med i kanonen är svenskt, det är dock mycket mer än det som står där som är svenskt.H hovapettson skrev:
Finns det något svenskare än tacofredag? Kebabpizza? "knyta näven i fickan" o s v.
Det ä snarare några exempel på vad som är svenskt. Uppfinningar, konst, byggnader o s v är ju inte de enda kulturyttringar vi har. Svensk musik är en stor del av kulturen, vi exporterar mycket. En av de svenskaste skalderna är ju dessutom inte ens svensk men ändå en del av den svenska kulturen.
Mitt svar var på:Fairlane skrev:
BirgitS skrev:
Och om vi tar fallet att 100 % av de som skjutit ihjäl många människor under kort tid i Örebro i år var svenska
Sedan varför min mening delades upp i 1) & 2) vet jag inte (då den var skriven i en mening)
Automatiska tangentfunktioner kanske?
Kära du, du kunde inte ha mera fel!Fairlane skrev:
Och vad gäller din kunskap & definition av rasism, så verkar den HELT uppbyggd/inlärd av media & olika skrifter d.v.s du har INGA praktiska kunskaper/lärdommar i verkliga livet/världen om rasism.
Araber ser ner på Afrikaner, Perser ser ner på Araber, Araber hatar Perser
Perser hatar Afrikaner, Afrikaner ogillar araber, Afrikaner hatar Somalier
Araber hatar Somalier, Perser ser inte ens Somalier som människor.
& du talar om att jag & många i Sverige "är rasistiska"!
Somna om för tusan, för du verkar ha NOLL kunskap i ämnet!
Inser du inte vilken SKEV syn du har på "saker"?Fairlane skrev:
Från 1500-talet har vi Willem de Besche, Louis De Geer , Jacob Momma, John Hall, Samuel Owen, Fredrik Bünsow, Wilhelm Becker , Berndt August Hjort, Henning Throne-Holst, Bicky Chakraborty etc etc.
Samtliga invandrare och hyllade medborgare för b.la
Rädda Barnen, hotellkedjan Elite, Ättiks & Bostongurka, Marabou & Aladdin-asken, ångsågmaskin & SCA mm.
Ludmilla Enquist var folkkär, Armand Duplantis, Zlatan, Loreen, Planetoz & många fler likaså.
Vad är det egentligen som du försöker påstå ?
Det är rätt som du skriver, den grövsta rasismen finns i regel inom invandrargrupperna. Redan för trettio år sedan talade jag med syrianer och deras allmänna uppfattning om afrikaner var förmodligen mer extrem än de flesta NMR-anhängare. Då den vite mannen anser mest priviligerad kan han inte någonsin bli utsatt för rasism enligt dagens normer bland de som styrs av moderna teorier som intersektionalitet och kritisk rasteori.J jawen skrev:Mitt svar var på:
BirgitS skrev:
Och om vi tar fallet att 100 % av de som skjutit ihjäl många människor under kort tid i Örebro i år var svenska
Sedan varför min mening delades upp i 1) & 2) vet jag inte (då den var skriven i en mening)
Automatiska tangentfunktioner kanske?
Kära du, du kunde inte ha mera fel!
Och vad gäller din kunskap & definition av rasism, så verkar den HELT uppbyggd/inlärd av media & olika skrifter d.v.s du har INGA praktiska kunskaper/lärdommar i verkliga livet/världen om rasism.
Araber ser ner på Afrikaner, Perser ser ner på Araber, Araber hatar Perser
Perser hatar Afrikaner, Afrikaner ogillar araber, Afrikaner hatar Somalier
Araber hatar Somalier, Perser ser inte ens Somalier som människor.
& du talar om att jag & många i Sverige "är rasistiska"!
Somna om för tusan, för du verkar ha NOLL kunskap i ämnet!
Inser du inte vilken SKEV syn du har på "saker"?
Från 1500-talet har vi Willem de Besche, Louis De Geer , Jacob Momma, John Hall, Samuel Owen, Fredrik Bünsow, Wilhelm Becker , Berndt August Hjort, Henning Throne-Holst, Bicky Chakraborty etc etc.
Samtliga invandrare och hyllade medborgare för b.la
Rädda Barnen, hotellkedjan Elite, Ättiks & Bostongurka, Marabou & Aladdin-asken, ångsågmaskin & SCA mm.
Ludmilla Enquist var folkkär, Armand Duplantis, Zlatan, Loreen, Planetoz & många fler likaså.
Vad är det egentligen som du försöker påstå ?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Jag om ditt meddelande inte blir vad du avser så är det väl inte så konstigt om svaren på det blir därefter?J jawen skrev:
Som vanligt uttalar du dig om saker du inte har en aning om. Vad vet du egentligen om mina kunskaper och erfarenheter i frågan?J jawen skrev:
Det finns sådant till viss del Ja. Har jag påstått något annat?J jawen skrev:
Du menar att så länge det finns någon som är mer rasistisk någonstans i världen så är man inte rasist?J jawen skrev:
Jag?J jawen skrev:
Absolut är de folkkära, men det är ju inte samma som att SD-medlemmar och sympatisörer är det.J jawen skrev:Från 1500-talet har vi Willem de Besche, Louis De Geer , Jacob Momma, John Hall, Samuel Owen, Fredrik Bünsow, Wilhelm Becker , Berndt August Hjort, Henning Throne-Holst, Bicky Chakraborty etc etc.Samtliga invandrare och hyllade medborgare för b.la
"Han spelade i alla fall för Sverige. Sedan om han var legosoldat eller inte det vet jag inte," sagt av Åkesson om Zlatan
Björn Söder verkar inte direkt hyllat Loreen som svensk
Etc.
Att enligt många (exempelvis Stegerud) så spelar det ingen roll om man är född i Sverige, talar flytande så svenska, arbetar och betalar skatt i Sverige etc, riktig svensk kan man inte bli vara för det.J jawen skrev:
Viss del.....tillåt mig småle!Fairlane skrev:
Jag läser det du skriver (vilket är ditt argument)Fairlane skrev:
Men verklighetens rasism utelämnar du konstant, varpå din "tunna" kunskap i ämnet snabbt visar sig.
Nej MEN du måste skilja på "äpplen & päron" !Fairlane skrev:
Du bör inte dra paralleller mellan "en svenne" som "inte riktigt föredrar" en Somalier som inneboende, med en "muslimsk grupp" som vill "döda & våldta alla VITA västerlänningar.
Sila Elefanter men fånga mygg, finns det ett ordspråk som säger.
Sedan kanske man inte ska låta en helt fotbollsintresserad politikers ord, vara någonting mångfalden tycker & står för.Fairlane skrev:
eller?
Blir ju i praktiken helt omöjligt att diskutera eller ens ta några former av beslut...någonstans, när man låter promillen väga "så tungt" i argumentationer.
Här låter du promille få allt focus igen.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Jag har ju varit i ett antal länder med övervägande muslimsk befolkning och pratat med den. Jag lever för övrigt fortfarande.J jawen skrev:
Du vet väl egentligen inte ett smack om mig mer än jag har cirka 5 års universitets- eller högskolestudier och att jag rest i olika muslimska länder och är ateist. Du vet inte om jag är född i Sverige eller inte. Du vet inte om jag har föräldrar födda i Sverige eller inte. Du vet inte vilken hudfärg jag har eller om jag har religion i släkten och isåfall vilken. Ändå verkar du tro dig veta en massa.
Inte alls. Jag vet att det förekommer rasism på många håll i världen och även i Sverige. Du menar kanske att det är ok att neka personer i Sverige tillträde till en krog pga hudfärg, för det finns ju folk som KKK och det är ju värre. Jag tycker faktiskt inte existensen av KKK rättfärdigar detta.J jawen skrev:
En muslimsk grupp eller alla muslimer? Tidigare har det ju låtit som mer eller mindre alla muslimer...J jawen skrev:
Sila mygg svälja kamelerJ jawen skrev:
Jag kan ett annat, ingen rök utan eld
??J jawen skrev:
Inte för att jag förstår meningen, men inte skulle väl samma sak sägas om en spelare som Anders Svensson?
Ändå envisas du med det ...J jawen skrev:
Du baserar sina tankar på en liten minoritet av invandrare, men tror att du talar om 90-95%
Jag tror inte att de inom partiet som tänker som Stegerud, Åkesson, Söder etc är en promille, tvärtom tror jag det är en stor majoritet.J jawen skrev:
DITO !Fairlane skrev:
Du vet inte detta om mig heller, men tror dig ändå veta en massa.
Kasta sten i glashus är ett ordspråk jag kom att tänka på.
Detta handlar egentligen mycket om pengar i grunden, krogägaren kartlägger ofta "gästerna" & vet att just "den gruppen" INTE spenderar några pengar inne på "stället"Fairlane skrev:
& jag lovar dig att OM den gruppen hade varit "spenderare", så hade "detta" inte existerat.
Men tyvärr styr kapitalet nästan ALLT.
Eller tror du att 50 cent eller Usain Bolt med medarbetare hade blivit nekade inträde ?
Näää, precis allt handlar om pengar inte hudfärg !
Han som ointresserad skulle inte ha en aning om vem Anders Svensson var.Fairlane skrev:
MEN att INTE känna till Zlatan,som varit på varenda löpsedel & frekvent i tv under ca 15 år....Mm, bra jämförelse 🙄
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Fast jag drar mina slutsatser baserat på vad du skriver och stannar där. Du drar slutsatser på vad jag inte skriver och påstår sen att jag inte vet vissa saker. Jag är iofs inte helt överraskad, du påstod också att jag ljög när jag inte accepterade dina påhittade siffror.J jawen skrev:
Inte direkt sant heller. Det är inget nytt och man kan inte veta på förhand om Kalle som släpps in kommer spendera mycket och Muhammed som blir stoppad inte kommer göra det. Det hela baseras på att man drar slutsatser baserat på en persons hudfärg. Det brukar man kalla rasism.J jawen skrev:
De hade nog kommit in för de är kända, som vit 25-åring behöver du inte vara känd, som svart är det ett måste. Ser du inte att det är rasism?J jawen skrev:
Det är iallafall ett försök till förklaring, men det är ändå rasism.J jawen skrev:
Innan skrev du ju att han var fotbollsintresserad?J jawen skrev:
Poängen är inte den ändå, utan tack vare att Zlatan inte har ett typiskt svenskt namn så kommer misstanken om att han kanske var legosoldat. Han kunde inte ens svara på om Zlatan var svensk, trots att han som du säger visste vem det var.
Zlatan, Loreen etc har verkligen inte varit accepterade av alla inom SD.
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig.J jawen skrev:
Jag menar att folk gör en bedömning baserad på hudfärg och namn. Jag har en bekant som gått i svensk skola hela vägen från grundskolan till universitetet. Han hade ett namn som inte var typiskt svenskt så han fick aldrig komma på några intervjuer, för vem vet, han kanske inte pratar svenska. Han bytte namn till ett typiskt svenskt och blev direkt kallad på flera intervjuer och fick jobb direkt. Kanske var det en slump? Kanske är mängder med liknande fall en slump?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Finsk skola ansågs redan för ungefär 20 år sen som bättre än den svenska.H hovapettson skrev:En skrämmande/illustrerande historia: En arbetskamrat med finskt ursprung utbrast plötsligt "Vad finns det för svenska uppfinningar egentligen. Ja, utom dynamiten då...?" Jisses! Jag stirrade på den unge mannen och tänkte "Oj. Han är renons på dessa kunskaper fast han gått i världens bästa skola. Hur många timmar har vi på oss?" Detta hände för ca 20 år sedan och det fick igång mina tankar just på detta med vad vi har skapat.
Och du har aldrig glömt något som en lärare eller lärobok berättade därför att du just då tyckte att det var ointressant?
Och de som föddes på 20-talet tyckte att det var konstigt att ungdomarna på 60- och 70-talet inte hade koll på Gösta Ekman den äldre, Tutta Rolf, Thor Modéen, Karl Gerhard, Julia Cæsar, Hjördis Petterson och alla de andra stora artisterna under 30-talet. Upplever du det som fattigt att du inte har koll på dem?H hovapettson skrev:
Eller är det så att varje generation har sina egna stora artister och att det inte går att ha koll på alla historiska storheter?