Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
J jawen skrev:
Du är verkligen helt sanslös människa !

1) Det är endast vid ETT tillfälle många människor har skjutits ihjäl i Sverige.
2) Det var i Örebro gjord av en svensk UTANFÖR samhället & utan psykisk vård.

Att ens likställa det med b.la dom som med bil eller lastbil, upprepat har rammat ihjäl människor får mig att må illa.
För dig en 1 gång.....en gång.
Och för dig är upprepade händelser tydligen ÄNDÅ unika....så också en gång.
Nej, Mattias Flink sköt många människor på kort tid en natt 1970 medan han var anställd på Försvarsmakten.
1971 sköt Gunnar Bengtsson ihjäl 4 personer i ett tingshus.
1994 skedde Stureplansmorden, 4 ihjälskjutna.
Sen finns det ju andra svenska massmördare som har använt andra vapen och/eller utfört morden under längre tid, se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Massmördare#Svenska_massmördare

Hur vore det att kolla upp saken innan du skriver att det är bara en gång som det har varit en masskjutning i Sverige?

Samtliga som ägnar sig åt massmord är mer eller mindre psykiskt sjuka, oavsett nationalitet och ursprung. Han som körde nerför Drottninggatan levde på ungefär samma sätt och var ungefär lika psykiskt sjuk som Rickard Andersson. Eftersom du tydligen tycker det är en ursäkt gällande Örebroskjutningarna.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS
J jawen skrev:
Överlag tillför jag tråden JA., du kan läsa mina inlägg sedan 2007 som styrker det!
Har du gjort det någon gång?
Nu skrev jag om ett enda inlägg. Men du kunde inte ens svara på de två frågorna jag ställde.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju lite humor att se hur dålig du är på matematik. Det är en person som kört ihjäl en massa människor avsiktligt i Sverige.

Vad gäller masskjutningar så har vi minst:
  • Skjutningen nyligen i Örebro
  • Stureplansmorden
  • Mattias Flink i Falun
Jag får det till fler än 1.
BirgitS skrev

"Och om vi tar fallet att 100 % av de som skjutit ihjäl många människor under kort tid i Örebro i år var svenska"

Var det någon tvekan om VAD hon menade?

Fairlane Fairlane skrev:
Ingen förnekar att det finns våldtäktsmän som är invandrare. Ingen förnekar att det många invandrare som är kriminella
Men indirekt så gör du ju det när du skriver "som du gör"
Du undviker att tala om DET vi i sak, just talar om.

Som ordspråket "som katten runt het gröt" eller hur nu ordspråket exakt var.

BirgitS
H hovapettson skrev:
(Ny miniparentes: Vi har inte importerat två miljoner japanska programmerare eller tyska patentingenjörer - också invandrare - utan de allra sämsta från extremt avvikande kulturer. Snälla du, var inte en sådan världsmästare i relativisering. Låt du oss män ta hand om aggressiva män så som det alltid har varit. Tills nu. Vi känner våra pappenheimare.)
Nej, det är inte de allra sämsta människorna generellt som har invandrat. Det är människor från många olika länder i välden som har flyttat till Sverige, en del med akademisk examen, en del inte. De flesta invandrare i arbetsför ålder arbeta och tjänar sina pengar helt lagligt.

Jag får ju väga upp alla dina felaktiga påståenden och du får kalla det för relativiseringar om du vill. Jag kallar det för korrigeringar, som i föregående stycke.

Redan för många årtusenden sen kom män fram till att vilka straff som är lämpliga för olika brott och det är straff som har utmätts i olika sorters domstolar, även om de har kallats andra saker under tidens gång. Absolut inte genom blind hämnd.

Låt du oss kvinnor ta hand om de män som våldtar kvinnor, vi är nog bättre på att avgöra vad som är lämpligt straff än vad du är.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, Mattias Flink sköt många människor på kort tid en natt 1970
Drick inte mer vin nu 👍
Det var 1994

• Haha
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Invandrare rent generellt är inte mer "problemfolk" än svenskar.
Nu vet jag inte vad du menar med problemfolk men personer som begår brott är min association. Du kan säkert ge någon källa som styrker att invandrare inte är överrepresenterade i brottsstatistiken?

• Gilla
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Vet du att sammantaget är ca 7-8 av 10 av människor i fängelse invandrare, trotts att dom endast är ca 20 % av befolkningen.
Andelen utrikesfödda i Sverige är runt 20% Ja det är korrekt. 70-80% är däremot väldigt svårt att styrka, den statistiken finns helt enkelt inte. Det finns en klar överrepresentation, men så ovanligt är det inte att folk födda i Sverige sitter i fängelse.

Om du även räknar med andra generationens invandrare i dina 70-80% så kan du inte längre jämföra med 20% utrikesfödda, av uppenbara skäl.
J jawen skrev:
Våldtäkterna har lavin ökat
Nej de har inte lavin ökat, vad nu det är. En ökning finns kanske, svårt att säga då det som räknas som våldtäkt idag inte gjorde det för... Det går ju inte att jämföra siffror från två olika tidpunkter om lagarna var olika.
J jawen skrev:
Hedersmord (existerade inte i Sverige förr)
I stort korrekt. Genom att släppa in invandrare så har många liv också räddats. Den stora majoriteten tjejer får ett vanligt liv här, ett liv de aldrig kunnat få i ursprungslandet.
J jawen skrev:
Rån & framförallt ungdomsring har mångdubblats.
Så är det kanske. Beror det bara på invandring isåfall?
J jawen skrev:
Gängrelaterade mord
Stämmer förmodligen, särskilt de senaste åren.
Antal mord har dock ändå gått ner i förhållande till invånare sett över tid.

J jawen skrev:
Sprängningar
Korrekt
J jawen skrev:
Knarkhandel
Korrekt
J jawen skrev:
Vapenhandel
Kanske, jag vet helt enkelt inte, men det kan vara korrekt
J jawen skrev:
Otrygghet
Jag har inte tittat på statistiken så jag vet inte. Något säger mig att du inte heller har tittat på statistiken.
J jawen skrev:
No Go zoner
Finns bara i din och andra likasinnades sinnesvärld
J jawen skrev:
etc
etc
Så Nja, delvis rätt får du

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J jawen skrev:
Våldtäkterna har lavin ökat
Det går inte att få fram någon statistik som visar det på ett trovärdigt sätt eftersom anmälningsfrekvensen har ökat och allt mer räknas som våldtäkt. Numera är det inte som för 50 år sen att en våldtäkt bara har inträffat när kvinnan har blivit slagen, hotad med kniv etc. Det är inte längre så att kvinnor bara anmäler när de har en massa skador. Det är inte längre lika vanligt att kvinnor drar tillbaks sin anmälan för att de blir utskrattade på polisstationerna, tvingas berätta detaljerat om allt sitt sexliv för att sen mötas med "du har ju haft sex en massa gånger, en gång mer eller mindre spelar ju ingen roll".
J jawen skrev:
Otrygghet
Som kvinna har jag varit otrygg i väldigt många situationer sen jag var tonåring på 70-talet. Det är inget som har ändrats med tiden.

Dödligt våd har minskat sen 80-talet, se här: https://sverige.nu/statistik-dodligt-vald-i-sverige-1970-2019/
Jag förstår att det går emot vad du tror men så är det i alla fall.
J jawen skrev:
Flytta till Förenade Arabemiraten & gift dig och bli lycklig nu på sista 3e delen av ditt liv, här i Sverige är du bara bitter.
Nu är du ute och cyklar igen. Jag är lycklig, även om det vore ändå bättre om jag slapp stöta på ljugande invandringsfientliga personer i forumet.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Mattias Flink
Svartsjukedrama på fyllan.
Stureplansmorden ilska på vakter
Gunnar Bengtsson å tingshusmorden svartsjuka & agg över att ha blivit bestulen (& lite "sinnessjuk")

INGEN av dess har muslimsk rasism inblandad!
Offrens hudfärg & religion hade INGEN inverkan på dådet.

BirgitS
P Pin skrev:
Inte generellt om du menar invandrare till vilket land som helst. I USA verkar invandrare vara underrepresenterade i brottsstatistiken. Det beror på två saker. För det första den relativt stora kriminalitet dom redan finns i USA och för det andra på att invandringen är mer arbetskraftsinvandring än flyktingar.

Nu tror jag ändå att det var invandring till Sverige du menade eftersom du relaterar till just svenskar. Då är invandrare, och andra generationen, överrepresenterade. Ännu mer så för vissa brottstyper och vissa ursprungsländer. Arbetskraftsinvandring från våra grannländer utgör ingen överrepresentation.

Jag har bara ögnat genom siffrorna utan att fokusera på detaljer, och överrepresentationen är i många fall flera hundra procent.

Naturligtvis finns det flera faktorer såsom kön, ålder, sysselsättning, utbildningsnivå som spelar roll. Dock är resultatet att gruppen invandrare är mer ”problemfolk”. Att förneka detta gör det bara svårare att förbättra situationen till det bättre med riktade insatser.

[länk] 1 delstudie 1.pdf
Hur mycket kvarstår efter att man har tagit bort allt som hör ihop med socioekonomisk grupp?
Det är de som har det sämst som har minst att förlora och mest att vinna på att vara kriminell. Så har det alltid varit.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket kvarstår efter att man har tagit bort allt som hör ihop med socioekonomisk grupp?
Det är de som har det sämst som har minst att förlora och mest att vinna på att vara kriminell. Så har det alltid varit.
Fast det gör det inte "mer okey", & ska vi vara sakliga så står immigranterna för en ALLDELES för stor del "av problemet"

BirgitS
J jawen skrev:
Svartsjukedrama på fyllan.
Stureplansmorden ilska på vakter
Gunnar Bengtsson å tingshusmorden svartsjuka & agg över att ha blivit bestulen (& lite "sinnessjuk")

INGEN av dess har muslimsk rasism inblandad!
Offrens hudfärg & religion hade INGEN inverkan på dådet.
Oj, vilka krav du ställer. Det är klart om man ställer upp många specificerade krav så blir det till slut inga kvar alls. Vi räknar bort alla som inte passar dig och får bara de som du vill ska vara kriminella kvar. Det blir ju rätt verklighetsfrånvänt.

BirgitS BirgitS skrev:
Så vad har du för insyn i hur Sidas pengar hanteras?
Du kan väl bidra lite mer med dina erfarenheter därifrån.
Sida har alltid spenderat pengar fel.
Sedan 60:-talet har hundratals miljoner bränts bara i Tanzania utan en tillstymmelse till förbättring.
https://share.google/tVfsSrwm7jXYiqKT0

Man ser "biståndsarbetarna" glassa omkring i splitter nya land cruisers och på lyxhotell som ingen vanlig svensk har råd att bo på men resultatet ute i byarna är mediokert...

Bistånd: Felaktiga siffror i Sidas redovisning https://share.google/DybSgynoWIkis5pWI

Redigerat:
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
BirgitS
J jawen skrev:
Fast det gör det inte "mer okey", & ska vi vara sakliga så står immigranterna för en ALLDELES för stor del "av problemet"
De som har det sämst står för en för stor del av problemet. Vad skulle vi ha gjort med de sämst ställda och mest kriminella för 100-200 år sen?
Tror du att något annat land ville ta emot dem?
Sverige hade ju inte så mycket kolonier så det gick ju inte att skicka dem dit som England gjorde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.