17 947 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det var en annan fråga där det gick att filtrera bort individer.Intet skrev:
Själv kallar jag det statistik och passerar ovan nämnda filter 😉
Så gärna!BirgitS skrev:
Du tycker alltså att det är ett än större svinn.
Ja. Du har nog rätt i din sunda inställning. En kompis har jobbat på SIDA i många år och enligt honom kommer i genomsnitt 50% fram till de behövande. Resten försvinner "likt en läckande vattenledning" på vägen. Många framsträckta händer skall fyllas för att bommar skall öppnas men framförallt för att dokument skall godkännas. Till det kommer de lokalanställdas del av kakan. Vattenpump till kusinen, mjöl till systern, låna bilar för att köra hem SIDA-betalt byggmaterial för privat bruk, slanga bränsle. Bara fantasin sätter gränser för hur våra skattepengar slösas bort.
På detta finns naturligtvis ingen objektiv statestik. För hur skulle det se ut.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Okej, har du någon länk till undersökningar där man kan se det?J jawen skrev:
Personligen tror jag inte att det skiljer så mycket mellan de nordiska länderna. Men som sagt läser jag gärna undersökningar som kan ge mig fakta.J jawen skrev:
Det kan det mycket väl vara om det pga. tolken går mycket bra för dessa barn och de sen kan utbilda sig till läkare, civilingenjör, ekonomer eller andra välbetalda jobb. Deras skatteinbetalningar kommer då att med marginal täcka kostnaden för tolken.J jawen skrev:Ett exempel: När min minsta tjej gick i 3:de klass så fick dom 3 nya skolkamrater i klassen vilka var flyktingbarn. Var & en av dessa nya skolbarn hade EGEN tolk & hjälpperson första året.
10 åringar med personlig tolk ett helt år!
Det kan INTE vara "väl spenderade" skattepengar, men vilken generositet Sverige visade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Det förekom en del felklassificeringar, men det betyder ju självklart inte att det gällde en majoritet av de ensamkommande barnen. Det är inget konstigt att tonåriga barn skickas iväg när det t.ex. råder krig, det sker i Ukraina, där skickas pojkar iväg innan de fyller 18, för sen får de inte lämna Ukraina.J jawen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Tack, det var väl det jag tänkte att det som WFD citerade gällde, men han skrev om det som det vore en definition som används för att ta fram hur många som är arbetslösa. Vilket däremot beräknas på ett helt annat sätt: https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/P Pin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Nej, jag tycker inget alls i frågan. Därför vill jag ha reda på fakta så jag kan komma fram till en välgrundad åsikt. Tydligen saknar du fakta utan känner bara till en anekdotisk berättelse från någon okänd tidpunkt i ett/några okända länder. Inte så relevant för hur det fungerar i just Afghanistan just nu.Intet skrev:
Länk till undersökning?...Ja tror ja smäller av!BirgitS skrev:
Har du verkligen som vuxen svensk inte tillräcklig vetenskap om det ?
Så när jag frågar vilket annat land i världen ( =195 länder), så svarar du "inte så mycket skillnad i Norden" ?
Jahapp det var ju en "stor klick" av världskartan, men ca 27 milj inblandade!
Hur ligger Asien, Nordamerika, Sydamerika, Afrika, Oceanien & övriga Europa till då?
Alltså dom övriga 8,2 miljarderna ? (8 200 000 000)
Men näääää, det verkar bättre att 3 promille av hela jordens befolkning får "dra hela lasset"
Ytterst konstig inställning tycker jag, & så skulle DU nog ALDRIG resonera om något annat!
Och det GÅR INTE att diskutera seriöst, när någon resonerar som du....tyvärr!
Men det är ju ATT DET SKER som är problemet, & när någon medicinskt kunnig talar om att det finns enkla sätt att fastställa ålder....Ja då kämpar vissa för att det INTE ska få användas!BirgitS skrev:
Vi har hört åtskilliga historier om småflickor som inte var helt bekväma med att fullvuxna utländska män placerades i deras skolklasser. Det finns de som kallar detta för ett oförlåtligt svek mot våra barn.J jawen skrev:
Att bestämma ålder är enkelt: Det står i passet (kolla bara papperskorgarna vid gränskontrollen eller i toaletterna på flygplanen - där ligger id-handlingarna som de medförde under sin resa genom Europa). Annars kan man göra det medicinskt, men i vilket syfte? De ska naturligtvis skickas hem omedelbart och ansöka om visum som alla andra. Men nu finns uppskattningsvis 170 000 illegaler i landet, så ingen behöver förvånas över brottsligheten. Fråga er vilket sorts land ni vill att Sverige ska vara. Fortgår denna anarki kan det bli fruktansvärt hårt och hett när det brakar loss. (Jfr Bukeles elsalvadorianska metoder.)
W WFD skrev:
BirgitS skrev:
Tror du läste lite slarvigt. Beklagarar.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Du skrev så här:J jawen skrev:
Jag vet inte att Sverige ligger som just plats 2 i världen. Det varierar antagligen dessutom beroende på hur man mäter. Jag frågar dig då om underlagen till ditt påstående. Men tydligen har du inga så då verkar det ju bara vara en gissning.J jawen skrev:
Ja, det var ett svar på din fråga. Din fråga gällde just om det finns något annat land, inte hur många länder, var de är lokaliserade i världen, hur stor andel av jordens befolkning de täcker eller något annat av det du nu tar upp.J jawen skrev:
Det stämmer rätt bra med min åsikt gällande dig.J jawen skrev:
Du kommer med ett tvärsäkert påstående men kan inte visa underlagen till det.
Du får ett svar på en fråga men blir arg för att du inte gillar svaret.
Bara för att ta två exempel från just inlägg 247.
Om det vore att Sverige var på plats 1, 3 eller 4 av världens 195 länder, spelar det roll i "sammanhanget" vad gäller "saken" tycker du ?BirgitS skrev:
Fördelarna med att immigrera/flytta till Sverige inkluderar ett högkvalitativt skolsystem, världsberömd sjukvård och ett samhälle som strävar efter att främja jämlikhet oavsett kön, ålder eller social status.
Många länder som det är så i ?
eller ?
Men du måste väl kunna nämna NÅGRA utanför fjutt-Norden om du påstår "att det inte alltid är så bra i Sverige för invandrarna"BirgitS skrev:
Du måste ha samma släng som fairlaine!BirgitS skrev:
Tolkar du mitt tidigare inlägg som "tvärsäkert påstående", när jag " i sak "ville lyfta fram att Sverige faktiskt är typ topp 3 vad gäller goda förutsättningar på alla plan för invandrare.
Blir så omständligt & tidskrävande & ha diskussion med er två, när man tydligen måste formulera sig som till en 5 åring för att ni ska kunna "fånga upp" det väsentliga "i budskapet" ...sakfrågan!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Så stavar jag förvisso inte, men jag antar att du menar mig.J jawen skrev:
Du som är så noggrann med att vara tydlig för att inte bli missförstådd kommer ju med felaktiga påståenden konstant och när någon frågar var du fått dina uppgifter från så påstår du att de ljuger.
Som när du påstod 5-10% och när vi frågade var du fått detta ifrån så "bevisade" du att vi ljög med ett diagram som inte alls visade det du påstod. Sen var inte siffrorna viktiga (frågan är varför du då medvetet(?) valt så låga siffror om de var oväsentliga). Sen begär du att andra ska visa de riktiga siffrorna.
Du påstår att du är noggrann för att inte bli missförstådd och förklarar sen betydelsen av ett ord felaktigt. Du slutar säkert på sanningen när du påstår att du har mer än 5 år på universitetet eller högskola också. Matematik verkar inte fungera, ordförståelse begränsad, fakta oväsentligt etc. Det tyder inte direkt på några eftergymnasiala studier.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Blir det för omständigt och tidskrävande kanske du ska hålla dig till fakta istället för att fabricera uppgifter.J jawen skrev:
Du behöver absolut inte formulera dig som en 5-åring, utan håll dig till fakta och sanning som en vuxen istället. Ge inga konkreta fakta om du inte har stöd för dem och framförallt försök inte "bevisa" dina uppgifter med källor som säger något helt annat.