17 945 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag är sugen på att provocera. Är det här rätt tråd? 😀Några småsaker bara sådär som jag snappat upp ...
Det är svårt att definiera hur många som faktiskt är arbetslösa.
"En arbetande mätvecka är en period om sju dagar då en person utfört minst en timmes arbete, vilket räknas som sysselsatt enligt statistik. Begreppet används för att mäta sysselsättning, där en person definieras som sysselsatt om de arbetat minst en timme under en viss mätvecka."
Något som borde vara mer rimligt att mäta vore väl huruvida en person kan anses självförsörjande. Varför inte Existensminimum + 20%? Det spenderas obskyra belopp för att hålla vissa "sysselsatta".
Man är homofob om man inte gillar Pride. Nej, det är man absolut inte. Det är helt ok att kritisera Pride och hela den rörelsen. Det är trots allt en politiserad organisation som vill sätta sig själva och sin flagga ´över den svenska flaggan. Det i sig är helt bissart. Det är bara den svenska flaggan som är inkluderande.
Får man avsky invandrare? Klart att man får. Har hört folk från Kalix och Överkalix som hatar varandra. Visst kan man möta främlingsfientlighet. Lika väl som om du är muslim från något land en bit söder om Malmö som om du är svensk som okänd kliver in på det lokala fiket i den lilla byn. Till och med Colin Nutley har hånat oss för vår främlingsfientlighet och tjänat fett med stålar på det.
Det är svårt att definiera hur många som faktiskt är arbetslösa.
"En arbetande mätvecka är en period om sju dagar då en person utfört minst en timmes arbete, vilket räknas som sysselsatt enligt statistik. Begreppet används för att mäta sysselsättning, där en person definieras som sysselsatt om de arbetat minst en timme under en viss mätvecka."
Något som borde vara mer rimligt att mäta vore väl huruvida en person kan anses självförsörjande. Varför inte Existensminimum + 20%? Det spenderas obskyra belopp för att hålla vissa "sysselsatta".
Man är homofob om man inte gillar Pride. Nej, det är man absolut inte. Det är helt ok att kritisera Pride och hela den rörelsen. Det är trots allt en politiserad organisation som vill sätta sig själva och sin flagga ´över den svenska flaggan. Det i sig är helt bissart. Det är bara den svenska flaggan som är inkluderande.
Får man avsky invandrare? Klart att man får. Har hört folk från Kalix och Överkalix som hatar varandra. Visst kan man möta främlingsfientlighet. Lika väl som om du är muslim från något land en bit söder om Malmö som om du är svensk som okänd kliver in på det lokala fiket i den lilla byn. Till och med Colin Nutley har hånat oss för vår främlingsfientlighet och tjänat fett med stålar på det.
Var kom uppgiften ifrån att mitt påstående inte stämde? Var det endast ett påstående eller fanns någon källa? Jag ser inget i tråden som falsifierar det du postar nu igen.Bönhas skrev:
Jag förenklade det så att "innebörden" skulle tolkas mest "rätt"J Jansson69 skrev:
Kohortstudie för exempel betyder att forskare följer "en grupp människor" med en eller flera gemensamma egenskaper över tid för att undersöka hur olika faktorer påverkar dem.
Och sedan sammanställer resultatet.
Det var @BirgitS som påstod att du hade fel. Jag gjorde misstaget att tro henne.P Pin skrev:
Jag hittade heller inget. När jag kollade såg jag att det du skrev var korrekt.P Pin skrev:
"kohort = studie" var nog en väl kraftig förenkling för att budskapet skulle gå fram direkt. Nu blev det tydligt!J jawen skrev:
kohort = "en grupp människor" ...
studie = studie
Kohortstudie = studie av "en grupp människor" ...
Min farsa var dansk när jag föddes 1956 av min svenska mor, och jag var därför tekniskt dansk medborgare tills jag fyllde typ 10 år, farsan blev svensk för att jag skulle slippa göra två års värnplikt i Danmark.Huddingebo skrev:
Så rent tekniskt är jag en av dom däringa andra generationens invandrare som per definition är kriminella 😳
Blandade nordbor i mitt dna också.D Dilato skrev:Min farsa var dansk när jag föddes 1956 av min svenska mor, och jag var därför tekniskt dansk medborgare tills jag fyllde typ 10 år, farsan blev svensk för att jag skulle slippa göra två års värnplikt i Danmark.
Så rent tekniskt är jag en av dom däringa andra generationens invandrare som per definition är kriminella 😳
Men jag tror nog att du förstår ändå hur saker förhåller sig.
Speciellt nuförtiden när våra nordiska grannar med vida ögon ser på "den svenske situation"...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 943 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 943 inlägg
Jag är garanterat inte ensam om att tolka dig så. Om du ibte vill bli tolkade så ligger det kanske i ditt intresse att uttrycka dig tydligare?J jawen skrev:
Trots att du enligt egen uppgift har över 5 års studier på universitet eller högskola så skriver du märkligt obegripligt om jag är så fel ute och jag tror inte utbildningen var inom naturvetenskap heller med tanke på att du inte verkar kunna tolka ett diagram.
Uppgiften om 5-10% var din, så det ligger på dig att styrka att den är korrekt.J jawen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 190 inlägg
Omvittna = styrka riktighet av påstående eller dylikt; vanligen på grundval av egen erfarenhetUnikt namn skrev:
https://svenska.se/tre/?sok=omvittna
Det handlar alltså om att berätta om sina erfarenheter. Det är inte samma sak som att vara vittne vid en rättegång.
Nej, så är det inte.Unikt namn skrev:
Det är ju välkänt att utbildningen i svenska är synnerligen dålig och väldigt dåligt anpassad till invandrarna. Akademiker, som kan engelska och därför har relativt lätt att lära sig svenska, tvingas hålla samma tempo som de med knappt någon skolbakgrund alls, vilka å sin sida skulle behöva börja med svenskundervisning på sitt eget språk, alltså som i svensk skola. Inte undra på att det blir urusla resultat så ofta.Unikt namn skrev:
Resten bryr jag mig inte om att svara på eftersom det bara är trams.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 190 inlägg
Låter ju som småpotatis för Afghanistan så inget att hota med. Så vitt jag minns så går en stor del av det till att förbättra situationen för flickor och kvinnor, så Afghanistan blir väl snarare glad om Sverige slutar med det. Hur är det med andra aktuella länder?B Bitterhetsakademin skrev:För Afghanistan är de aktuella siffrorna 865,9 miljoner via Sida.
Risken för nedskjutning är rätt liten då militära flygplan har goda motmedel mot luftvärn. Några av de aktuella länderna är underutvecklade med primitiv beväpning medan andra kan vara ett större problem, sedan finns det seriöst andra och bättre metoder att repatriera personer med utvisningsbeslut.
Det var du som föreslog det, inte jag.B Bitterhetsakademin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 190 inlägg
Så du tror att alla beter sig så som du gör?J jawen skrev:Jag har en man från Pakistan som går förbi mig varje dag, & trotts hans bristfälliga engelska & att han endast kan 5-7 svenska ord, så "pratar" vi så gott det går varje dag.
En man från Nigeria kom fram & prata när jag för ca 6 år sedan stod & meckade hemma på uppfarten, sedan dess "hänger" vi ibland & 10 ggr har jag tagit med han på svampplockning som han uppskattat.
Mannen från Pakistan visade sig vara smed & mannen från Nigeria civilingenjör.
Men den informationen fick jag först långt senare.
Så ditt påstående faller "kort" med det jag upplever, svenskar "undviker" inte invandrare allmänt.
Varför tror du att folk som sprider hat mot invandrare skulle hålla på och prata med dem på ett vänligt sätt?
Jag har däremot inte påstått att alla svenskar beter sig på ett visst sätt.
Naturligtvis är svenskar som flyttar till ett annat land invandrare i det landet. De är det i spansk statistik, precis som en tysk ingenjör som flyttar till Sverige räknas som invandrare i svensk statistik.J jawen skrev:
Invandrare = person som invandrat till visst land
https://svenska.se/tre/?sok=invandrare&pz=1
Invandra = komma till och bosätta sig i annat land än där man har sitt ursprung
https://svenska.se/tre/?sok=invandra&pz=1
Trodde inte jag skulle behöva hålla på med att förklara rätt enkel svenska här i forumet.
Hur tror du att människor lyckas fly hela vägen från en annan världsdel till Sverige?J jawen skrev:
Inte är det gratis, de brukar få betala allt vad de äger och har samt låna från släkt och vänner.
Nu kan man ju skriva prov och testa av språket om man vill komma vidare. En fd arbetskollega till min mor och hans fru (som flyttade till Sverige från ett land i centraleuropa) gjorde det. Sex månader efter de kom till Sverige så kunde de så bra svenska att de kunde börja jobba i vården och efter ett år så var de så duktiga på svenska att de fick hantera mediciner också (att ge tillfälliga lugnande till psyksjuka patienter osv, dvs inte hantera tabletter för det får i princip vem som helst, exempelvis så fick min son göra det efter en vecka på sommarjobbet när han var 18 år).BirgitS skrev:
Omvittna = styrka riktighet av påstående eller dylikt; vanligen på grundval av egen erfarenhet
[länk]
Det handlar alltså om att berätta om sina erfarenheter. Det är inte samma sak som att vara vittne vid en rättegång.
Nej, så är det inte.
Det är ju välkänt att utbildningen i svenska är synnerligen dålig och väldigt dåligt anpassad till invandrarna. Akademiker, som kan engelska och därför har relativt lätt att lära sig svenska, tvingas hålla samma tempo som de med knappt någon skolbakgrund alls, vilka å sin sida skulle behöva börja med svenskundervisning på sitt eget språk, alltså som i svensk skola. Inte undra på att det blir urusla resultat så ofta.
Resten bryr jag mig inte om att svara på eftersom det bara är trams.
De använde sin fritid utanför SFI till att studera svenska, så att de skulle kunna komma i arbete snabbare. Men det är klart, de var studievana. Men det var ju det som jag också ville lyfta, att om man vill så kan man kraftigt skynda på processen i SFI.